Flash Gordon
Aktiv medlem
On1 raw har fått en ordentlig översyn och mycket ny funktionalitet. Har tänkt att den här diskussionen skall vara till främst för de som nu börjar beta testa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har nu testat en del. Detta verkar verkligt lovande. Alla problem jag stött på i andra beta tester lyser med sin frånvaro. Programmet är nu suveränt snabbt. Reglagen i de olika verktygen är mycket bättre och mer intuitiva. Alla verktyg så här långt är otroligt snabba.
Resultatet från Fujis x-trans raw är det bästa jag sett.
Skickar med ett exempel.
Detta skall bli riktigt roligt att betatesta.
Har nu testat en del. Detta verkar verkligt lovande. Alla problem jag stött på i andra beta tester lyser med sin frånvaro. Programmet är nu suveränt snabbt. Reglagen i de olika verktygen är mycket bättre och mer intuitiva. Alla verktyg så här långt är otroligt snabba.
Resultatet från Fujis x-trans raw är det bästa jag sett.
Skickar med ett exempel.
Detta skall bli riktigt roligt att betatesta.
Har de förbättrat Highlight Recovery? Senast jag provade var det väsentligt sämre än Capture One Pro, precis som de andra nya programmen som Exposure, Affinity etc.ON1 raw 2019 verkar riktigt bra. Jag har varit med från början på resan med ON1 raw. De tidigare beta testerna och även releaserna har varit riktigt buggiga.
Den här gången har de skärpt sig ordentligt. Väldigt mycket är förbättrat sedan 2018.5.
Programmet är förändrat så man kan använda lager och masker nästan överallt.
Det har också blivit väldigt mycket snabbare.
Finns några systemkrav specade för den kommande versionen? Lightroom Classic CC:s senaste uppdatering fungerar inte längre på Windows 8.1 (Windows 7 och Windows 10 gäller numera). Vore intressant att veta om även andra aktörer väljer samma väg.
Det framgår tyvärr inget om systemkraven på deras hemsida. Lite trist, borde inte vara alltför svårt och tidskrävande att informera om detta?
Det framgår tyvärr inget om systemkraven på deras hemsida. Lite trist, borde inte vara alltför svårt och tidskrävande att informera om detta?
När jag körde ON1 förra gången, testade jag en bild där parkettgolvet var delvis kraftigt överexponerat av inkommande sol från fönsterna. Capture One Pro hade inga problem att återskapa högdagrarna, men med ON1 blev parkettgolvet helt gult i den överexponerade delen. Det var då jag avinstallerade ON1 den gången.Du frågade om High light recovery-.
Det finns den vanliga kontrollen i develop delen precis som hos LR. Den räcker för det mesta. Sedan finns det under Effects något som heter Tone enhancer. Där lägger du till detta i ett lager och kan maska mm. Där har du en mer effektiv hight light recovery.
Dessa effekter eller filter om du vill kan du lägga till flera gånger. Så i princip kan du köra recovery ett antal gånger. Antar det ser ut som kattskit till sist.
Låter spännande. Fast man bör ju vara medveten om att du har en rätt ny och stark dator också, iMac 27 2017 med 16 GB. Det är det inte alla som har, jag har en mac mini (2012 tror jag?) med 16gb ram. Det är inte säkert det rusar fram lika fort då.