Är inget vidare på Canons modeller, men angående varför man uppgraderar så tycker jag ofta att det faktiskt är väldigt befogat. I alla fall för mig. ;-) Ingen kamera är perfekt och kommer det en ny modell som löser problem jag har haft med min befintliga, som alltså gör det möjligt att ta kort som inte varit möjligt att ta tidigare, så måste väl uppgraderingen anses väldigt befogad. Tja, alltså om jag nu har ett intresse/behov av att ta just sådana kort.
T ex, hade en prosumer kompakt (alltså en kompakt med i princip alla finesser en D-SRL har) som tog rätt fina kort, men som hade en för långsam och dålig AF. Den gjorde det omöjligt att ta många kort.
Uppgraderade till en fin D-SLR. AF var klart bättre men inte perfekt. Skärmen och sökaren var mkt bättre. Skärmen var dock inte perfekt. Det var svårt att se om korten verkligen var skarpa mm. Saknade ävem i vissa lägen liveview. Tyckte det brusade för mkt på höga ISO.
Bytte till nyare D-SRL.
AF börjar nu bli riktigt bra, funkade även bättre i svagt ljus. Dock var den inte perfekt, t ex var antalet punkter visserlige var bra (51st), men bara 11 var korslagda.
Diplayen började dock närmare sig riktigt bra, och nu var det möjligt att verkligen se om bilden var skarp. Eftersom jag fotar mkt under vattnet, så är det även viktigt att kunna se hur bra jag har lyckats undvika sk backscatter (en snöstorms liknande effekt som man lätt får framför allt i svenska vatten). Det är delvis erfarenhet men ändå mkt trial and error som gäller så det är en otrolig fördel att kunna se på displayen om bilden blev bra eller ej.
Mina uv vidvinkelkort blev väldigt mkt bättre. Jepp, det var fortfarande jag som tog bilden, men feedbacken ifrån kameran är såå viktig.
Sedan fick jag liveview. OK inte världens bästa liveview, men otroligt mkt bättre än ingen. Har tagit många fina kort på raka armar ovanför folkmassor på både skolavslutningar och konserter.
Man kan hård dra det och jämföra med hur det var innan man överhuvudtaget hade AF eller innan man ens hade hjälpmedel i sökaren för att se om den manuella fokusen blev rätt.
Eller innan man hade ljusmätare.
Eller innan man hade histogram eller blinkande punkter som visar var man har frätt ut.
Eller innan man ens hade display på digitalkameran.
osv
Alla behöver olika finesser. Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan modellerna. Som vissa säkert har insett så kör jag Nikon. Jag har en D300 och nu är det ju D700 som gäller. Så vill jag uppgradera? Jepp det tror sjutton det. Iof är det inte helt lätt för att D700 har oxå en del nackdelar jämfört med D300, men visst är det många bilder som antingen skulle bli mkt bättre eller som överhuvudtaget skulle vara möjliga att ta med en D700 jämfört med D300, pga dess otroligt låga brus på höga ISO (samma gäller såklart Canons motsvarigheter). Och vem vill inte kunna fota med hög ISO. Vem vill inte slippa använda blixt inomhus? Vem vill inte kunna köra med snabba slutartider med sina telen osv.
Men, naturligtvis skall man rannsaka sig själv och funderar igenom vad man idag tycker är en stor begränsning med sin nuvarande kamera innan man kastar sig över nästa modell. Vilken typ av kort som man faktiskt tar (inte bara tror att man tar) samt noggrannt undersöka om man kanske helt enkelt gör fel. Så att det är sin egen teknik och inte kameran som behöver uppgraderas. ;-)
/Peter