Annons

17-40

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Täntke höra om det är någon skillnad på nya exemplar av 17-40mm 4L USM och äldre, begagnade?

Har den genomgått någon förbättring från barnsjukdomar eller liknande?

Samt har jag sett beteckningen "IF" på den. Vad står det för?
 
Bör inte varan någon skillnad, jag har i varje fall aldrig hört om några barnsjukdomar förknippat med detta objektiv.
IF står för internal focusing, dvs frontlinsen åker inte fram och tillbaka vid fokusering, vilket i princip innebär snabbare sådan.

//M
 
MortenG skrev:
Bör inte varan någon skillnad, jag har i varje fall aldrig hört om några barnsjukdomar förknippat med detta objektiv.
IF står för internal focusing, dvs frontlinsen åker inte fram och tillbaka vid fokusering, vilket i princip innebär snabbare sådan.

//M

Jo det gör den...

Frontlinsen rör sig in/ut vid fokusering på detta objektiv..

Ursäkta..

Vid zoomning skulle det vara..
 
Nja, alltså.. det beror ju på hur man ser på det.

Men objektivet blir alltså inte längre, varken vid zoomning eller fokusering. Däremot så rör sig frontlinsen inne i objektivet. Maxlägen finns vid 17 och 40mm.

Nej, det finns inga skillnader. Objektivet har aldrig blivit uppdaterat. Det lanserades sommaren 2003, jag har haft mitt sedan maj 2003 och är ett av mina mest använda. Ett helt underbart objektiv som passar på alla sensorstorlekar.
 
Så, om jag skaffar Cyberphotos "demoobjektiv" som de utannonserar till försäljning, så bör jag inte oroa mig för att det innehåller förändringar mot de nya?

Tror ni jag fortfarande kan få cashback på demoexemplaret?
 
Nej, men allvarligt... jag är itne säker på om man kan få cashback. Någon som vet? Någon som köpt demoexemplar förut? Någon somv vet om dessa kommer i orginalförpackning o så?
 
Christoffer Glans skrev:
Nej, men allvarligt... jag är itne säker på om man kan få cashback. Någon som vet? Någon som köpt demoexemplar förut? Någon somv vet om dessa kommer i orginalförpackning o så?

Skulle tippa på att om man köper ett objektiv som inte uttryckligen det står att cashback inte gäller och att den inte redan har blivit använd(cashbacken alltså)...sååå...ska det säkert gå bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.