ANNONS
Annons

17-40 för inomhusfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Sitter och funderar på om jag ska köpa ett 17-40?
Det kommer dels att användas till att fota klättring ute men
jag vill även kunna fota inomhus tex på fester osv och då kommer
frågan om det är ett för ljussvagt objektiv för det endamålet?
Objektivet kommer sitta på en 40D.
Hur upplever ni som har detta objektiv att fota med det på fester
inomhus och liknande där det kanske inte är superljus belysning?

Jag tyckte den fungerar jätte bra, fast om det är lite mörk så krävs blixten. Den har ju F/4

Jag tyckte den fungerar jätte bra, fast om det är lite mörk så krävs blixten. Den har ju F/4

Jo precis, men jag kommer ju inte fota när det är väldigt mörkt tex som på en klubb eller liknande utan om man tänker sig normalbelysning inomhus fast på kvällstid. Och så är det ju iofs bara att ta säg 5-6 bilder i en serie så lär ju någon av dom bli skarp i och med att 40D har relativt hög serietagning så kan man ju bränna på i säg 2sec. Tänkte att man kanske kommer ner på 1/10 sec som lägst i sånna förhållanden.
Hoppas ni förstod mina osammanhängande ord :)

Frågan är isf om du inte istället skall överväga exempelvis Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF), inte lika robust, men IS och ett bländarsteg ljusstarkare och mindre distortion samt 10mm mer i "tele"ändan.

17-40 är ingen dålig objektiv, men det finns andra alternativ som kan vara bättre - beroende på vad man vill uppnå.

Jo precis, men jag kommer ju inte fota när det är väldigt mörkt tex som på en klubb eller liknande utan om man tänker sig normalbelysning inomhus fast på kvällstid. Och så är det ju iofs bara att ta säg 5-6 bilder i en serie så lär ju någon av dom bli skarp i och med att 40D har relativt hög serietagning så kan man ju bränna på i säg 2sec. Tänkte att man kanske kommer ner på 1/10 sec som lägst i sånna förhållanden.
Hoppas ni förstod mina osammanhängande ord :)
Jag tror du kommer få suddiga och väldigt brusiga bilder med bländare 4 inomhus kvällstid. Men det kanske bara är jag som är kräsen och van vid ljusstarkare objektiv. Men tror inte du kommer få så många "fina" bilder, mest bilder som fungerar som minnesdokument.

Jag är inte mest ute efter att kunna fota inomhus utan den primära uppgiften den ska ha är att fota klättring dagtid och där av så uppskattar jag robustheten på L objektivet och sen så vill jag någon gång då och då kunna fota inomhus vid något festligare tillfälle.
Men då kanske man ska satsa på ett Canon EF 28/1,8 USM vid sidan om 17-40 om man vill kunna fota lite partybilder? Låter detta som en bra plan i era öron?

Om du tycker brännvidden är vid nog inomhus så är 28/1,8 ett bättre val än 17-40/4 tycker jag, inomhusbelysning är mörkare än man tror. Kanske kommer du att vilja ha mer vidvinkel bara.

Har du något objektiv med f/4 så kan det också var en idé att prova lite på den bländaren för att känna efter om du tycker det fungerar. Skruva upp ISO en hel del bara så du får anständiga slutartider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar