Annons

16-bitars JPEG filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Har råkat ut för lite kontsiga saker när jag använder LightRoom (LR). Startar med en RAW fil som jag bearbetar i LR. Exporterar filen till en TIFF-fil. Bearbetar oftast lite till i PS och sparar bilden antingen i TIFF eller JPEG beroende på ändamål.

I princip alltid när jag jag skall ta upp den nyss "framkallade" JPEG bilden i PS CS3 så startar ACR och bilden är plötsligt som en "RAW-fil" igen. (Kan dubbelklicka på JPEG-filen och windows standardtittare startar och läser filen utan vidare.) Jag öppnar bilden utan att röra några reglage och sparar om filen till 8 bitars JPEG. Sedan är denna JPEG-bild precis som vanligt. Dvs den går fint att öppna i PS utan att ACR skall gå igång.

Är ganska säker på att jag har "kommit åt" någon inställning i LR eller möjligtvis PS men jag vet inte vad.

Förundrad
 
Om du gör ngn ändring på din jpeg i LR så sparas ju inte filen om med dessa ändringar utan ändringarna sparas på samma sätt som för en RAW. Och jag har för mig att det finns en inst i CS3/Bridge som säger att en jpeg med sådana ändringar på sig ska öppnas i ACR och inte i CS3 direkt för då kommer de ändringarna inte med. Det är en kryssruta ngnstans...

/Per
 
Jag ändrar aldrig mina JPEG eller TIFF i LR. Jag tror ändå att du är på rätt spår.
 
Du måste ändra en inställning i CS3. Under Edit/preferences/file handling så skall du klicka av #Prefere Adobe Camera Raw for jpg files" När den är urbockad öppnas jpg filer som vanligt i CS3
 
Det lustiga är att den rutan INTE är i kryssad. Skall testa med att kryssa i och köra lite. Kryssa ur och se vad som händer. Hur som helst, så det tipset verkar stämma till 100%.
 
Tror jag hittat vad du ska skruva på... Kolla "Camera Raw Settings" i Bridge. Kolla kryssen längst ner...

/Per
 
Där fanns det några kryss att JPEG och TIFF filer skulle öppnas som RAW-filer.

TACK!!!!!!!!!!!!!!
 
Vassego! Om där är kryssat och det finns data från LR i filen så kommer den att öppnas i ACR...

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.