Mangemakaron
Medlem
Läste Fotosidans test av 85mm objektiv i den senaste tidningen och var lite förvånad att Canon 85/1.8 inte fick bättre omdömen när det gäller skärpa. Jag har inte ägt eller provat detta objektiv men omdömen här på fotosidan samt på prisjakt och andra tester prisar just skärpan. Där får man tex inte intrycket att man skulle behöva blända ner tre steg för att få jämn skärpa över bilden.
I fotosidans test jändes det som de inte var allt för imponerade och att man skulle blända ner minst ett par steg för att få "hygglig mittskärpa". Om jag minns rätt.
Nu ska man kanske inte stirra sig för blind på tester och särkskilt kanske inte ett enskilt sådant. Men hade ändå trott att det skulle får bättre betyg jämfört med den uppfattning jag skapat mig kring detta objektiv.
Nikons motsvarighet får dock bättre omdöme i detta test, kanske får byta system
I fotosidans test jändes det som de inte var allt för imponerade och att man skulle blända ner minst ett par steg för att få "hygglig mittskärpa". Om jag minns rätt.
Nu ska man kanske inte stirra sig för blind på tester och särkskilt kanske inte ett enskilt sådant. Men hade ändå trott att det skulle får bättre betyg jämfört med den uppfattning jag skapat mig kring detta objektiv.
Nikons motsvarighet får dock bättre omdöme i detta test, kanske får byta system