Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt till NIKON

Produkter
(logga in för att koppla)

Photobytekla

Ny medlem
Hejsan! Jag har börjat fundera på att köpa en Extern blixt till min kära Nikon D80, men jag har ingen aning om var och vad jag ska leta efter... Är det någon som har något bra tips på en bra blixt som inte är allt för dyr? Tacksam för svar!

Begagnad SB-600 eller SB-700. Den senare är en nyare och troligen lite dyrare modell på begagnatmarknaden.

SB-700 går även att köpa ny, medan SB-600 är en utgången modell.

Okej! Tack för svaret! Men är SB-400 ett bra alternativ annars?

Den är inte alls lika kraftig, men mindre och smidigare, samt att du kan bara rikta den rakt framåt och snett uppåt-framåt och rakt upp. De större blixtarna kan riktas nästan hela varvet runt eller hela varvet runt, beroende på modell.

Jag har också för mig att du enbart kommer att kunna använda SB-400 i automatiskt läge på D80 (enl din profil), dvs du kommer inte att kunna ställa styrkan på själva blixten manuellt.

SB-600/700/800/900/910 kan också styras med den inbyggda blixten i D80. Alltså, du kan inom rimligt avstånd från kameran använda den "trådlöst" och få huvuddelen av blixtljuset från ett annat håll än kameran.

Jag skulle sammanfattningsvis säga att SB-400 är en bra och bättre ersättning för den inbyggda blixten i kameran, men den går inte att jämföra med någon av de större blixtarna.

Jag skulle sammanfattningsvis säga att SB-400 är en bra och bättre ersättning för den inbyggda blixten i kameran, men den går inte att jämföra med någon av de större blixtarna.

Jag håller med. Jag hade en SB-400 ett tag. Mycket smidig storlek, går ner i fickan utan vidare. Behöver bara två AA-batterier som räcker förvånansvärt länge. Perfekt som reseblixt. Men de är väldigt begränsande och når inte mycket längre än 2-3 meter, särskilt om man studsar den i taket. Den har inga möjligheter till inställningar förutom de som kameran ger. En begagnad SB-800 (från c:a 1200 kr) ger nog mest skoj för pengarna. Klarar man sig utan helautomatik kan man gott köpa en föregångare till 800:an (SB-80, SB-28 osv).

En begagnad SB-800 (från c:a 1200 kr) ger nog mest skoj för pengarna.

SB-600 lär vara den som är billigast av de som fungerar som tänkt med D80, inte SB-800. Jag tror inte att skillnaden för frågeställaren mellan de två modellerna lär upplevas som särskilt stor.

1200:- tror jag nog är ett mer troligt pris för SB-600 än SB-800 som lär vara ett antal hundralappar dyrare, om båda är i likvärdigt skick.

Jag har en 800:a som jag köpte ny medan den fortfarande var aktuell som ny, men oftast använder jag inte något av det som skiljer modellerna åt, annat än att 800.an är lite starkare. Jag tänkte från början skaffa en 600:a också och köra en på kameran och en av kameran, men det har inte blivit av.

Är pengarna "inte en trång sektor" så kan man såklart gå på 800:an ändå, men jag misstänker starkt att frågeställaren vill komma undan så billigt som möjligt, så länge funktionen är tillräcklig.

Mitt råd: Satsa på en Nikonblixt med egen display.

Det är både bra och dåligt! En stor fördel med SB-400 tycker jag är just att den saknar egen display och reglage! För oss som har svårt att förstås alla handgrepp man kan göra med kameran, är det bekymmersamt att få en apparat till med rattar och reglage!

Per.

Det är både bra och dåligt! En stor fördel med SB-400 tycker jag är just att den saknar egen display och reglage! För oss som har svårt att förstås alla handgrepp man kan göra med kameran, är det bekymmersamt att få en apparat till med rattar och reglage!

Per.

Hur kan det vara en fördel att den helt saknar inställningsmöjligheter om man inte har en tillräckligt enkel och ny kamera (som kan styra den från menyerna)?

Det är ju inte så att TTL-läget saknas på blixtarna med display.

Bra tips!

Om man vill komma billigt undan kan det vara värt att kolla in denna:

https://thephotogadget.com/en/content/yongnuo-yn-467-i-ttl-flash-nikon

Jag har köpt den och fick hem den för några dagar sedan och jag är förvånad över hur bra den är med tanke på priset (530 kr). Den funkar perfekt för vanlig hobbyfoto och har både iTTL, M samt 2 slavlägen, zoom etc.

Levtiden var ca 2 veckor från Kina.

Jag kan bara säga att jag håller med.
Jag köpte min från Dealextreme och numera har de dessutom ett lager i Storbritannien vilket gör att du inte riskerar att fastna i tullen med tillhörande avgifter och moms (vilket man teoretiskt riskerar med leveranser från Kina även om det aldrig hänt mig). http://www.dealextreme.com/p/yn467-...nikon-d700-d300-d200-d90-d80-d5000-4-aa-45387
För samma pris som en (1) beg Nikon blixt kan du lägga vantarna på tre som både har iTTL och slavlägen samt manuellt läge och gör att du kan experimentera mkt mer med artificiellt ljus. För mig var valet enkelt. Lycka till vad det nu än slutar i.
/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar