Annons

Sämre skärpa på min nya 7D än 550D!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Har precis hämtat ut min efterlängtade 7D på posten och tagit lite testbilder. Tyvärr är det nåt galet med skärpan. När jag jämför med bilder tagna med min 550D är bilderna inte lika skarpa. Oavsett vilket objektiv jag sätter på. Har kört på alla möjliga fokusinställningar på 7Dn. Använt stativ och samma bländare/slutartid på båda kamerorna. Någon som vet om jag gör något fel eller kan jag ha fått ett måndagsexemplar av 7D?
 
Jag lämnar alltid in nya inköp för kalibrering med mina hus,

För några månader sedan lämnade jag in följande,

5D Mark II hus
EF 17-40/f4,0L
EF70-200/f2,8L IS
EF100/f2,8L MACRO IS
EF50/f1,4

Samtliga behövde få AF:n justerad, mer eller mindre.

/Julle.
 
Jag lämnar alltid in nya inköp för kalibrering med mina hus,

För några månader sedan lämnade jag in följande,

5D Mark II hus
EF 17-40/f4,0L
EF70-200/f2,8L IS
EF100/f2,8L MACRO IS
EF50/f1,4

Samtliga behövde få AF:n justerad, mer eller mindre.

/Julle.

Var kan man lämna in för justering? Jag bor i norra sthlm...
 
Ska det verkligen vara så när man köper grejer för tusentals kronor? Betalade du själv eller gick det på garanti?
 
Okej bara en sån där dum kontrollfråga. Du har väl jämfört i datorn va? För skärmen på 550d är något bättre än den på 7d.

Annars, blir det samma sak när du fokuserar manuellt? Är det alltså att den missar fokus eller är den rent av oskarpare?
 
Jämfört i 100% på datorn. Sämre fokus som jag tolkar det. Har prövat med MF på 550Dn och får liknande resultat som med AF på samma kamera. Alla bilder med 7Dn blir oskarpare. Tog även bilder med vinkel på en sladd på en vägg med 7Dn för att se ifall objektivet front- eller bakfokuserade men det var skarpast där jag lagt fokus, och det var inte skarpt.
 
Jämfört i 100% på datorn. Sämre fokus som jag tolkar det. Har prövat med MF på 550Dn och får liknande resultat som med AF på samma kamera. Alla bilder med 7Dn blir oskarpare. Tog även bilder med vinkel på en sladd på en vägg med 7Dn för att se ifall objektivet front- eller bakfokuserade men det var skarpast där jag lagt fokus, och det var inte skarpt.

Om du har L-gluggar justeras dessa gratis mot hus som har fabriksgaranti kvar, om gluggarna inte är äldre än 7 år.
 
Var kan man lämna in för justering? Jag bor i norra sthlm...

Intervision ligger i Solna,
Jag lämnade in mitt 7D hus där för nollning som det heter.
Efter det satt skärpan som det skulle.
Kostar ingenting.
Vad det kan kosta att justera objektiven om det behövs vet jag inte.
Jag har bara L-objektiv och det kostar ingenting som nämnts ovan.
De justerar inte Sigma objektiv.
 
Har inga L-objektiv. Dessutom är mina objektiv en liten mix av Canon och Sigma. Jag tänker inte köpa ett kamerahus för 14.000 för att sen åka från Gävle till Solna för att det ska funka tillfredsställande.
 
Ska det verkligen vara så när man köper grejer för tusentals kronor? Betalade du själv eller gick det på garanti?


Det gick på garantin, sedan är jag CPS medlem så det tog inte många dagar.

Jag lämnar alltid in nya gluggar och hus så de kalibreras mot varandra.

Läser man recensioner om skärpa etc på gluggar tar jag detta med en stor nypa salt.
Vissa säger bra skärpa, andra säger dålig skärpa.

Innan man skriver en recension bör man egentligen ha kalibrerat huset mot gluggen.

Men visst är det dåligt att det inte alltid är 100 från början.

Canon RCC är toppen, de hade rengjort huset på goodwill och stod för frakten tur och retur.

/Julle.
 
Har inga L-objektiv. Dessutom är mina objektiv en liten mix av Canon och Sigma. Jag tänker inte köpa ett kamerahus för 14.000 för att sen åka från Gävle till Solna för att det ska funka tillfredsställande.

Du kan posta canonhus och gluggar till solna, sigma rör dom inte. Alt. lämna till inköpställe och hävda fabrikationsfel.
 
Har precis hämtat ut min efterlängtade 7D på posten och tagit lite testbilder. Tyvärr är det nåt galet med skärpan. När jag jämför med bilder tagna med min 550D är bilderna inte lika skarpa. Oavsett vilket objektiv jag sätter på. Har kört på alla möjliga fokusinställningar på 7Dn. Använt stativ och samma bländare/slutartid på båda kamerorna. Någon som vet om jag gör något fel eller kan jag ha fått ett måndagsexemplar av 7D?

Måste tyvärr säja samma sak, jag är inte alls nöjd med mina bilder med min 7D :-(
Har tänkt flera gånger: "Jaha, blir det inte bättre bilder, då kunde jag ju lika gärna behållit vår Panasonic-kompakt" (frugan hade varit betydligt mer nöjd hon också, hon förstår sig inte på detta med nödvändiga investeringar så som en systemkamera)
Har knappt tagit en enda bra bild med min 7:a, tycker bilderna blir oskarpa, min svåger som har en 550 tar ju betydligt bättre bilder :-(
Var lämnar man in kameran? Har närmast till InfoCare i Växjö men verkar som de "flesta" här på forumet pratar om Intervision... är de mycket bättre?!
 
Måste tyvärr säja samma sak, jag är inte alls nöjd med mina bilder med min 7D :-(
Har tänkt flera gånger: "Jaha, blir det inte bättre bilder, då kunde jag ju lika gärna behållit vår Panasonic-kompakt" (frugan hade varit betydligt mer nöjd hon också, hon förstår sig inte på detta med nödvändiga investeringar så som en systemkamera)
Har knappt tagit en enda bra bild med min 7:a, tycker bilderna blir oskarpa, min svåger som har en 550 tar ju betydligt bättre bilder :-(
Var lämnar man in kameran? Har närmast till InfoCare i Växjö men verkar som de "flesta" här på forumet pratar om Intervision... är de mycket bättre?!

Du kan ringa Canon RCC i Mölndal så skickar de en fraktsedel via UPS.
När den kommer så ringer du bara UPS så hämtar de upp paketet.

/Julle.
 
Det gick på garantin, sedan är jag CPS medlem så det tog inte många dagar.

Jag lämnar alltid in nya gluggar och hus så de kalibreras mot varandra.

Läser man recensioner om skärpa etc på gluggar tar jag detta med en stor nypa salt.
Vissa säger bra skärpa, andra säger dålig skärpa.

Innan man skriver en recension bör man egentligen ha kalibrerat huset mot gluggen.

Men visst är det dåligt att det inte alltid är 100 från början.

Canon RCC är toppen, de hade rengjort huset på goodwill och stod för frakten tur och retur.

/Julle.

Hur gör du då? Lämnar in huset med objektivet och ber dom att inte röra något i huset utan bara i objektivet? annars får man ju skicka in allt man har så fort man köper nytt?
 
Måste tyvärr säja samma sak, jag är inte alls nöjd med mina bilder med min 7D :-(
Har tänkt flera gånger: "Jaha, blir det inte bättre bilder, då kunde jag ju lika gärna behållit vår Panasonic-kompakt" (frugan hade varit betydligt mer nöjd hon också, hon förstår sig inte på detta med nödvändiga investeringar så som en systemkamera)
Har knappt tagit en enda bra bild med min 7:a, tycker bilderna blir oskarpa, min svåger som har en 550 tar ju betydligt bättre bilder :-(
Var lämnar man in kameran? Har närmast till InfoCare i Växjö men verkar som de "flesta" här på forumet pratar om Intervision... är de mycket bättre?!



Jag har lämnat in 24-70 och 70-200 för justering mot hus med perfekt resultat. Har dock inte provat andra serviceställen
 
trist för dig, men är kanske något som är knas. Jag har kanske 15 Canonobjektiv och fyra kamerahus, två är crop, och alla funkar med varandra utan att jag behöver mikrojustera eller lämna in till Canon för kalibrering, jag är SÅ nöjd. Tror nog inte att jag har haft tur, utan snarare att du har haft otur. Tror inte en sekund på att det skulle vara regel att behöva kalibrera utrustningen mot varandra.
 
Jämför du RAW mot RAW utan skärpa tillagd eller jpg?

Det här med att kallibrera handlar väl ändå om det är fel på autofokusen? Om inte hela kameran är felkonstruerad/vind så borde det väl gå få fram en skarp bild med manuell fokusering.
 
Jämför du RAW mot RAW utan skärpa tillagd eller jpg?

Det här med att kallibrera handlar väl ändå om det är fel på autofokusen? Om inte hela kameran är felkonstruerad/vind så borde det väl gå få fram en skarp bild med manuell fokusering.


Helt rätt, bra tänkt i fredagsruset :)
 
ANNONS