Annons

Canon 7D vs Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte häromdagen en canon 7D, dels för att filma, dels för att fotografera.
Men redan nu funderar jag på att byta till en nikon d7000 istället.
Anledningarna:
Har två stycken nikonobjektiv sedan tidigare.
Har massa sd-kort sedan tidigare.

Så det handlar egentligen om att spara pengar. Då jag är student så vill jag komma undan så billigt som möjligt.

MEN, är nikon d7000 lika bra som canon 7D ?
 
7D är lite större, lite plastigare, men har enligt mig bättre grepp (smaksak)
D7000 är bättre byggd, är bättre på höga ISO, den har dubbla kortplatser, den är också nyare.

Om du sparar du pengar genom att byta. Byt.
 
7D är lite större, lite plastigare, men har enligt mig bättre grepp (smaksak)
D7000 är bättre byggd, är bättre på höga ISO, den har dubbla kortplatser, den är också nyare.

Märkligt att du tycker D7000 som är till hälften gjord i plast, dessutom har den plast runt objektivfattningen vilket är ett stort minus enligt mig är bättre byggd än kameran som har ett helt magnesiumchassi (7D) och vädertätad i samma klass som på gamla hederliga analoga EOS 1N.
 
MEN, är nikon d7000 lika bra som canon 7D ?
Vad som är "lika bra" beror nog på vad som är viktigast. Skulle tro att 7D har lite vassare af men att D7000 kanske är lite bättre på höga iso och har lite bättre DR. Många menar också att Nikon ger bättre jpg direkt ur kameran.

Om du redan har Nikonobjektiv som du vill använda är det ju mycket som talat för D7000. Som dessutom är ett par tusen billigare. Men vilket märke man bör välja beror inte bara på vilket hus som ger mest för pengarna just nu. Själv valde jag Canon för att de har ett bättre utbud av teleobjektiv i rimliga prisklasser.

7D är lite större, lite plastigare... D7000 är bättre byggd...
På vilket sätt är 7D "plastigare"? På vilket sätt är D7000 "bättre byggd"? Vad jag har sett av specarna verkar det snarast vara tvärtom.