Annons

Canon 7D vs Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte häromdagen en canon 7D, dels för att filma, dels för att fotografera.
Men redan nu funderar jag på att byta till en nikon d7000 istället.
Anledningarna:
Har två stycken nikonobjektiv sedan tidigare.
Har massa sd-kort sedan tidigare.

Så det handlar egentligen om att spara pengar. Då jag är student så vill jag komma undan så billigt som möjligt.

MEN, är nikon d7000 lika bra som canon 7D ?
 
7D är lite större, lite plastigare, men har enligt mig bättre grepp (smaksak)
D7000 är bättre byggd, är bättre på höga ISO, den har dubbla kortplatser, den är också nyare.

Om du sparar du pengar genom att byta. Byt.
 
7D är lite större, lite plastigare, men har enligt mig bättre grepp (smaksak)
D7000 är bättre byggd, är bättre på höga ISO, den har dubbla kortplatser, den är också nyare.

Märkligt att du tycker D7000 som är till hälften gjord i plast, dessutom har den plast runt objektivfattningen vilket är ett stort minus enligt mig är bättre byggd än kameran som har ett helt magnesiumchassi (7D) och vädertätad i samma klass som på gamla hederliga analoga EOS 1N.
 
MEN, är nikon d7000 lika bra som canon 7D ?
Vad som är "lika bra" beror nog på vad som är viktigast. Skulle tro att 7D har lite vassare af men att D7000 kanske är lite bättre på höga iso och har lite bättre DR. Många menar också att Nikon ger bättre jpg direkt ur kameran.

Om du redan har Nikonobjektiv som du vill använda är det ju mycket som talat för D7000. Som dessutom är ett par tusen billigare. Men vilket märke man bör välja beror inte bara på vilket hus som ger mest för pengarna just nu. Själv valde jag Canon för att de har ett bättre utbud av teleobjektiv i rimliga prisklasser.

7D är lite större, lite plastigare... D7000 är bättre byggd...
På vilket sätt är 7D "plastigare"? På vilket sätt är D7000 "bättre byggd"? Vad jag har sett av specarna verkar det snarast vara tvärtom.
 
Märkligt att du tycker D7000 som är till hälften gjord i plast, dessutom har den plast runt objektivfattningen vilket är ett stort minus enligt mig är bättre byggd än kameran som har ett helt magnesiumchassi (7D) och vädertätad i samma klass som på gamla hederliga analoga EOS 1N.

Och? D7000 känns mer solid när du håller i den.
 
Vad som är "lika bra" beror nog på vad som är viktigast. Skulle tro att 7D har lite vassare af men att D7000 kanske är lite bättre på höga iso och har lite bättre DR. Många menar också att Nikon ger bättre jpg direkt ur kameran.

Om du redan har Nikonobjektiv som du vill använda är det ju mycket som talat för D7000. Som dessutom är ett par tusen billigare. Men vilket märke man bör välja beror inte bara på vilket hus som ger mest för pengarna just nu. Själv valde jag Canon för att de har ett bättre utbud av teleobjektiv i rimliga prisklasser.


På vilket sätt är 7D "plastigare"? På vilket sätt är D7000 "bättre byggd"? Vad jag har sett av specarna verkar det snarast vara tvärtom.

Men känn på kamerorna istället för guds skull!
 
Men känn på kamerorna istället för guds skull!
Att du tycker att den "känns mer solid" innebär inte att den faktiskt "är bättre byggd".

Nu tror jag iofs att skillnaden i byggkvalité inte bör vara något avgörande argument när man väljer mellan just dessa två kameror.
 
D7000... är bättre på höga ISO
Som 7D-ägare är jag nöjd när jag ser testbilder på dpreview mellan 60D, 7D, D7000 och K-5. Det verkar inte vara någon större fördel för D7000 och K-5 vilket känns betryggande. Jag se mindre än ½ steg skillnad.

©dpreview.com
 

Bilagor

  • Dump_014.jpg
    Dump_014.jpg
    40.7 KB · Visningar: 9,045
  • Dump_015.jpg
    Dump_015.jpg
    24.9 KB · Visningar: 9,048
Precis and30ers.

ISO-prestanda verkar gå lite till överdrift när de gäller nyckelfaktorer hos kameror senaste tiden på FS. Små prestandaskillnader förstoras upp nått enormt när det kan finnas andra intressanta faktorer för en kameraspekulant.;)
 
lucasenglund
Köp/ha den kameran som är mest ekonomiskt riktig för dig ( och känns bra ).

Vad någon än hävdar här så är det två st riktigt bra kameror och ingen av dem borde göra dig besviken. På många sätt väldigt lika men sen så har varje kamera sina små nack och fördelar.
Jag köpte nyligen en D7000 och är supernöjd, men det är för att jag är i nikon lägret. Hade jag haft en Canon innan så hade jag köpt en 7Da och förmodligen också varit supernöjd.

Nu känner jag att jag haft lite för mycket Canon kärlek i den här inlägget så jag avslutar med "Canon suger" :)
 
Även jag håller inte med i jämförelsen vad gäller upplevd kvalité mellan D7000 & 7D. Tekniskt sett är de nog finfina båda två. D7000 är för mig inte att jämföra med 7D, Nikons motsvarighet borde snarare vara D300s med tätning & AF mer som 7D. Men alla kan ju inte tycka samma....
 
Som 7D-ägare är jag nöjd när jag ser testbilder på dpreview mellan 60D, 7D, D7000 och K-5. Det verkar inte vara någon större fördel för D7000 och K-5 vilket känns betryggande. Jag se mindre än ½ steg skillnad.

©dpreview.com

varför jpg?
se efter i 12800iso och raw med NR avstängd, det finns mer information i lågdager hos d7000
I låga iso har Nikon en stor fördel pga mycket lågt läsbrus vilket också DR visar i DXO mätningar, 7d uppvisar dessutom bandning pga av dålig kontroll och ställda utläsningskanaler vilket ses främst i lägsta iso
 
Sonys sensor som sitter i d7000 och K5 är idag den absolut bästa APS sensorn överhuvudtaget.
Att sedan 7d kan ha fördelar vad det gäller ergonomi etc är en smaksak, likaså är AF etc är svårvalidiserat.
Oavsett detta är båda mycket bra kameror
 
varför jpg?
se efter i 12800iso och raw med NR avstängd, det finns mer information i lågdager hos d7000
I låga iso har Nikon en stor fördel pga mycket lågt läsbrus vilket också DR visar i DXO mätningar, 7d uppvisar dessutom bandning pga av dålig kontroll och ställda utläsningskanaler vilket ses främst i lägsta iso

Om du inte är så djävla blind och aggresiv ser du att jag har med både jpg och raw. Hoppades att jag skulle slippa dig in denna tråden efter dina utbrott i AB 3Ds vs 1D4 tråden. Men tji fick vi...

Godnatt!
 
om inte du var så..............

kom med ett faktafel så jag kan bemöta det i så fall
den länk du referade till var väl jpg - eller?
 
den länk du referade till var väl jpg - eller?

Jag vet inte om tråden buggar, jag la i inlägg #12 in två bilder 400x400 från dpreview, överst raw 12800 (motiv spelkort) sedan jpg 12800 (motiv ansikte). Jag ser dem i alla fall. Ni andra?

Jpg av flera anledningar.
1) dpreview hade inte raw på alla iso med 7D, därför 60D och 550D
2) Inlägg #4 refererade till kamerans jpg konvertering
3) trådskaparens inlägg #1 berättar att han filmar. Men du kanske filmar i raw? Det gör inte jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.