ANNONS
Annons

Sigma 150/2,8 Macro nu med bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter kul, men det jag undrar är om dom kommer att fortsätta sälja "det gamla" utan IS? Antagligen men annars hade det nog blivit en REA på den hos återförsäljare, hade varit mycket intressant.

Sigma har nu annonserat att man lagt till bildstabilisering i sitt redan utmärkta 150 mm macro-objektiv. Se

http://www.dpreview.com/news/1009/10092118sigma150os.asp

Det framgår inte om pris och vikt ökar, men det är nog inte osannolikt...

Det är högst sannolikt att både vikt och pris ökar.

Den nya modellen har 19 element i 13 grupper mot 16 element i 12 grupper för den gamla.

Storleken har ökat till 79, 6 mm x 150 mm från 79,6 x 137 mm.

Det är högst sannolikt att både vikt och pris ökar.

Den nya modellen har 19 element i 13 grupper mot 16 element i 12 grupper för den gamla.

Storleken har ökat till 79, 6 mm x 150 mm från 79,6 x 137 mm.

Priset lär som sagt öka...troligtvis rätt mycket...det är bara till o kolla på vad den nya Sigma 70-200 med OS kostar.

Priset lär som sagt öka...troligtvis rätt mycket...det är bara till o kolla på vad den nya Sigma 70-200 med OS kostar.

Den "gamla" varianten 150mm är riktigt bra och står på önskelistan.

Kommer de oxå nu med ett 2,8/300mm OS så är det kört, banklån? (eller bankrån?)

Såg nu att 120-300mm kommer med stabilisering

Senast ändrad:
Den "gamla" varianten 150mm är riktigt bra och står på önskelistan.

Kommer de oxå nu med ett 2,8/300mm OS så är det kört, banklån? (eller bankrån?)

Såg nu att 120-300mm kommer med stabilisering
Får man vara med? ivf på vinstfördelningen ;)

150an och 120-300an ser onekligt intressanta ut.
zoomen lär bli en dyr historia. Jag gissar på 40 tkr vilket är ganska saftigt för många av oss. I jämförelse med Canon 300/2.8 IS så är detta det ultimata och mest prisvärt av alla canons ljusstarka zoomer.

I jämförelse med Canon 300/2.8 IS så är detta det ultimata och mest prisvärt av alla canons ljusstarka * zoomer*.

Teleobjektiv menar du nog.

Eftersom jag är intresserad av fågelfoto så drömmer jag om ett EF 4/500 IS, det är många som tycker att det är ultimat och prisvärt.

Om 120-300 OS kommer att kosta uppemot 40 000 kr återstår att se.

Ett mer kompakt och superskarpt 2,8/300 mm OS som är betydligt billigare än Canons kanske bara är en "önskedröm"

MVH J O

Teleobjektiv menar du nog.

Eftersom jag är intresserad av fågelfoto så drömmer jag om ett EF 4/500 IS, det är många som tycker att det är ultimat och prisvärt.

Om 120-300 OS kommer att kosta uppemot 40 000 kr återstår att se.

Ett mer kompakt och superskarpt 2,8/300 mm OS som är betydligt billigare än Canons kanske bara är en "önskedröm"

MVH J O

Jo precis. Bland canons ljusstarka teleobjektiv.
Återstår att se om Sigmat verkligen leverarar vid 300mm @2.8. Och om det lirar ihop med en x1.4 eller x2.0.

Vad kan denna glugg hamna på i pris? Än så länge finns det inga rekomenderade priser vad jag sett. Kan man gissa på 8k? Skönt med OS då det är det enda jag saknar på denna kanonglugg.

Sen får man hoppas att det presterar lika bra optiskt som den gamla 150mm, det är ju inte självklart när de lägger till bildstabilisering, med fler linser och mer komplex konstruktion.

Hittade denna spec-sida på Sigmas hemsida:

http://www.sigmaphoto.com/shop/150mm-f28-ex-dg-os-hsm-apo-macro-sigma

Det verkar som vikten ökar från 895 gr på modellen utan OS till 1150 gr med OS. MTF-kurvan jämfört med föregående version på:

http://www.sigmaphoto.com/shop/150mm-f28-ex-apo-dg-hsm-macro-sigma

antyder en bättre skärpa. Eftersom redan den förra version är utmärkt, verkar det lovande om det stämmer.

Den finns prissatt på en del ställen, se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841121. Priset verkar inledningsvis hamna ett par tusen ovanför den utan OS. Skulle skärpan öka plus bildstabilisering verkar det inte helt fel.

Får man vara med? ivf på vinstfördelningen ;)

150an och 120-300an ser onekligt intressanta ut.
zoomen lär bli en dyr historia. Jag gissar på 40 tkr vilket är ganska saftigt för många av oss. I jämförelse med Canon 300/2.8 IS så är detta det ultimata och mest prisvärt av alla canons ljusstarka zoomer.

Sigmas nya 120-300/2,8 med OS kostar under 20000 hos t ex Cyberphoto och Scandinavian, betydlig billigare än det gamla utan OS. Jag fick mitt 120-300 från Cyberphoto i torsdags, betalade 19895kr.

Den går att använda med TC från Canon men hur är det med Nikon? Kan man stoppa på en TC från Nikon eller måste man då ha Sigmas egna?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.