ANNONS
Annons

Macrokonverter vad gör en sådann?

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonic

Aktiv medlem
Fotar mycket macro med min Olympus 5050 och om jag får säga det själv så har jag tagit extremt bra bilder :)

Men nu ska jag köpa mig telekonverter och vidvinkelkonverter.

Men det finns ju Macrokonverter också men vad gör den för att förbättra macrobilder??

Tele och vidvinkel är ju enkelt men fattar inte vad som är bättre med macrokonverter??

Kan man gå närmare?

Mvh Anton

Antonic skrev:
Kan man gå närmare?
Ja det kan man.
Makrokonvertern är helt enkelt en närbildslins (försättslins), som av någon outgrundlig anledning blivit "promoverad" till konverter i digitala sammanhang.
Det brukar dock vara den bättre typen av närbildslinser, som består av två eller ibland t o m tre linselement. De ger bättre skärpa än närbildslinser med ett element.

Olle

Jag har en telekonverter som fungerar som makrokonverter också... dvs den både fördubblar brännvidden och minskar närgränsen. Största förstoringen ger 2:1. Det är en vanlig konveter med flera linselement.

Finns det något som heter "vidvinkelkonverter"?

Men funkar en Macrokonverter likadant som en telekonverter?

Kan man lika gärna köra med en telekonverter
eller ska jag köpa Olympus MCN40 Macrokonverter också?

Vill ha så bra macrobilder som möjligt!!

Generellt sätt kan inte en telekonverter ersätta en macrokonverter, men tydligen vissa.

Du bör nog ha både TCON och MCON

Exempelbild från Dimage 7i men MCON40 kan du se här

Senast ändrad:
Patrik kanske menar den typ av telekonverter som monteras mellan objektivet och kamerahuset. Det finns såna med inbyggd avståndsinställning så att man kan få en mycket bra närgräns. Jag har själv en sån, som ger 1:1 med ett normalobjektiv.

En sån konverter passar dock bara systemkameror med utbytbar optik och går inte att använda med Antons kamera.

Olle

Om jag förstår det rätt nu så ger en macrokonverter mera närgräns.
Något mera?

Just nu har jag 3cm och det skulle vara härligt att ha lite mera/mindre? faktiskt ;)

T.ex när man fotar en fluga så blir flugan för liten och man är tvungen att klippa bort massa onödigt och då kan man inte förstora lika mycket :(

Mvh Anton

Helt rätt Olle... en sådan menade jag.
Trodde de man satt längst fram på objektivet kallades närbildslins med mera...

Olle skrev:
Patrik kanske menar den typ av telekonverter som monteras mellan objektivet och kamerahuset. .. En sån konverter passar dock bara systemkameror med utbytbar optik och går inte att använda med Antons kamera.

Olle

Jag vill bara lite närmare så jag får med mera av "flugan"

Men är mest nyfiken vad den gjorde.

Men i normal och i macroläge spelar ju ingen roll ;) det är ju i supermacro man ska fota ;)

Har den ingen effekt alls eller kan man gå lite närmare eller hur man ska säga.

Anton, jag vet för lite om din kamera, supermakroläget och MCON-40 för att svara exakt på hur nära du kan gå.
Min gissning är du kommer lite närmare. Med tonvikt på
lite.

Kanske finns det någon på fotosidan, som har just den här kombinationen, som kan ge dig ett bättre svar.

Mvh Olle

Närgränsen 3cm är vid kortaste brännvidd (eller?) vilket innebär att man visst kan komma närmare/få större avbildningsskala om man bara använder lite zoom. Det är ju inte så lätt att fota en fluga på 3cm avstånd då den tenderar att flyga sin väg då.
+3 dioptrier ger faktiskt en hel del skillnad. Själv har jag ett macrolinsset istället (3 linser med dioptrier +1, +2, +4) som ger mig alla kompinationer från 0 till +7.

Denna jämförelsebild är tagen med bländare 3,5 så skärpedjupet är minimalt (detta för att jag ville se var 'mitten' på skärpedjupet var) och visar hur mycket som får plats på bilden med olika dioptrier (fullt zoom på min Oly 2100, taget i dåligt ljus).
http://www.zpice.net/hoya.jpg
Visst blir det väl ganska hygglig förbättring med +3...?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.