Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1200Ws Blixt som ger 2-3 blixtar/sekund?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är ute efter en studioblixt som kan ge 1200Ws och detta med 2-3 blixtar/sekund. Slutartiden som jag kör på är 1/4000 med en D2X:a. Är det någon som har någon bra lösning? Liseberg kan ju lösa detta i Balder så det borde finnas en lösning. Någon som känner till någon lösning? Och jag måste verkligen ha ljuset och den korta slutartiden.
 
Finns väl inga studioblixtar som klarar blixtsynk på 1/4000 del? Att man kan köra den tiden med SB-800 beror på att den ger fler blixtar under en exponering. Ett gäng SB-800 kan möjligen klara det. Rätta mig om jag har fel.
 
Jag vet att det finns specialblixtar som binner av på 1/8000 dels sekund, kanske snabbare.(Någon som plåtade parfymflaska som föll ner i vatten i tidningen FOTO.)

Mig veterligen kan du inte få en synktid på 1/4000 dels sekund.

Rent fysiskt så jobbar slutaren med 2 gardiner.
1a börjar falla och öppnar en spalt.
2a följer efter och behåller spaltens bredd konstant.

Du måste lysa med blixten när spalten låter visa hela sensorns yta och det gissar jag att den inte tillåter vid 1/4000 dels sekund.

Men om du kan släcka ner.
Öppnar slutaren.
Och bränner av 3 st snabba blixtar mha en dator så kanske du kan få det du vill.
Men det blir ju dubbelexponering.

Kanske 3 kameror kopplade till var sin blixt.
 
Låt oss fokusera på blixten

Kameran klarar det med en speciell firmware så det är inte det som är problemet. Vad jag behöver är en blixt som kan ge 1200Ws 2-3 ggr/sekund. Den Acute2 blixt jag använder i dagsläget ger bara 1 blixt/sekund.
 
Låter som lösningen är starka strålkastare om du måste köra kameran på 1/4000s och batteriblixtar inte räcker (de tappar ju nästan all effekt på så snabba tider). Med centralslutare kan du köra max 1/500s med studioblixt.

Liseberg kör säkert inte kamerorna på så snabba tider utan låter det snabba blixtljuset frysa rörelserna. Du kan göra köra flera timmars exponeringstid och ändå frysa en pistolkula om du kör blixt i ett mörkt rum.

Vad är det egentligen som du ska plåta?

Det går säkert att modifiera 1200Ws-blixtar så att de blir snabbare, men det lär ju bli dyrt även om man kan klara det själv.

Det borde också kunna gå att koppla ihop flera 1200:eek:r så att när ettan utlöst så är det dags för tvåan osv.
 
Det låter ju kanske ingen dum idé att ha statiskt sken i from av en stark lampa. 230V och att det drar mycket ström är inga problem men jag behöver väldigt mycket ljus. Om jag har kalkylerat rätt så ger denna Acute2 1200Ws och börjar man räkna på det så är blixten 1/1000 s. Och då innebär det att man skall ha en lampa som lyser i en sekund så blir effekten 1000x1200=1 200 000W. Och denna effekt låter som någon HDI-lampa men den väger en bra bit över 100 kg och används till filmshower. Men jag bör fråga: Räknar jag rätt?
 
Med ett Profoto Twin-huvud kan du komma upp i de hastigheterna.

Det största problemet som jag ser det är synkroniseringen mellan slutaren och blixten. Kan tänka mig att det blir svårt att få en jämn exponering med så korta slutartider. Blixten lyser olika starkt under hela urladdningstiden.

Jag tror det kommer att falla på att blixten inte kan lysa tillräckligt länge. Slutaren hinner inte hela vägen över sensorn innan blixtimpulsen är slut. Dvs, du behöver en blixt som lyser minst lika länge som den kortaste blixtsynkroniseringstiden på kameran.
 
Synkningen är redan fixad med en moddad firmware på kameran men problemet återstår med uppladdningen på blixten. Och vad exakt menar du med Profoto Twinhead? Jag har styrt om blixten så att både A+B ger konsensatorerna till samma blixtlampa. Detta går på Acute2 modellen. Men du får gärna förklara i detalj om jag har missuppfattat dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.