Annons

Skarpa bilder med Canon EOS 1000D?

Produkter
(logga in för att koppla)

jezzie86

Avslutat medlemskap
Hej! Jag köpte nyligen en Canon EOS 1000D och har testat mig fram att fota både inomhus och utomhus med den. Jag har läst igenom instruktionsboken och testat olika inställningar och att variera slutartid och bländare, något jag inte varit bekant med sen innan. Problemet är att bilderna aldrig vill bli riktigt skarpa, vilket var något jag förväntade mig när jag köpte en systemkamera. Kvaliten på bilderna är nästan likadan som när jag hade min digitalkamera. Jag vet inte om detta beror på det EF-S 18-55 mm kit-objektiv man fick med som är utan IS eller att jag helt enkelt har fel inställningar i kameran. Jag fotar både i RAW och JPEG-format och märker en tydlig skillnad i kvaliten när jag har fotat med RAW, men så fort jag konveterar till JPEG så blir fotona rätt dåliga i kvalite igen. Är tacksam för hjälp!
 
Hej! Jag köpte nyligen en Canon EOS 1000D och har testat mig fram att fota både inomhus och utomhus med den. Jag har läst igenom instruktionsboken och testat olika inställningar och att variera slutartid och bländare, något jag inte varit bekant med sen innan. Problemet är att bilderna aldrig vill bli riktigt skarpa, vilket var något jag förväntade mig när jag köpte en systemkamera. Kvaliten på bilderna är nästan likadan som när jag hade min digitalkamera. Jag vet inte om detta beror på det EF-S 18-55 mm kit-objektiv man fick med som är utan IS eller att jag helt enkelt har fel inställningar i kameran. Jag fotar både i RAW och JPEG-format och märker en tydlig skillnad i kvaliten när jag har fotat med RAW, men så fort jag konveterar till JPEG så blir fotona rätt dåliga i kvalite igen. Är tacksam för hjälp!
Släng upp en bild. Helst i rawformat.

Du kan testa om du kan ladda upp här:
http://www.turboupload.com/

http://www.2shared.com/
 
Senast ändrad:
Hej! Jag köpte nyligen en Canon EOS 1000D och har testat mig fram att fota både inomhus och utomhus med den. Jag har läst igenom instruktionsboken och testat olika inställningar och att variera slutartid och bländare, något jag inte varit bekant med sen innan. Problemet är att bilderna aldrig vill bli riktigt skarpa, vilket var något jag förväntade mig när jag köpte en systemkamera. Kvaliten på bilderna är nästan likadan som när jag hade min digitalkamera. Jag vet inte om detta beror på det EF-S 18-55 mm kit-objektiv man fick med som är utan IS eller att jag helt enkelt har fel inställningar i kameran. Jag fotar både i RAW och JPEG-format och märker en tydlig skillnad i kvaliten när jag har fotat med RAW, men så fort jag konveterar till JPEG så blir fotona rätt dåliga i kvalite igen. Är tacksam för hjälp!


använde de medföljande programmet kolla så att det står på högsta kvalite i programmet
 
Hej! Jag köpte nyligen en Canon EOS 1000D och har testat mig fram att fota både inomhus och utomhus med den. Jag har läst igenom instruktionsboken och testat olika inställningar och att variera slutartid och bländare, något jag inte varit bekant med sen innan. Problemet är att bilderna aldrig vill bli riktigt skarpa, vilket var något jag förväntade mig när jag köpte en systemkamera. Kvaliten på bilderna är nästan likadan som när jag hade min digitalkamera. Jag vet inte om detta beror på det EF-S 18-55 mm kit-objektiv man fick med som är utan IS eller att jag helt enkelt har fel inställningar i kameran. Jag fotar både i RAW och JPEG-format och märker en tydlig skillnad i kvaliten när jag har fotat med RAW, men så fort jag konveterar till JPEG så blir fotona rätt dåliga i kvalite igen. Är tacksam för hjälp!

Det finns ett antal olika anledningar till att bilder blir oskarpa eller "dåliga".
Ditt objektiv och kamera är iofs i "instegsklassen" men de ska kunna ge utmärkta bilder med rätt handhavande!

Oskärpa beror antingen på att skärpan är felaktigt inställd - "fel avstånd" eller att kameran rör sig under den tid som slutaren är öppen (skakningsoskärpa) eller att motivet rör sig under tiden som slutaren är öppen (rörelseoskärpa).

Börja med attt titta noga på dina bilder. Är det oskarpt över hela bilden? Är det skarpt på vissa delar men oskarpt på andra. Är delar av motivet på ett visst avstånd skarpa medan andra avstånd är oskarpa?

För att få en skarp bild ska du ta bild i bra ljus - utomhus mitt på dagen - och då ställa in kameran så att du har exponeringstid på "halva" brännvidden". Dvs om du tar med ditt 18-55 objektiv inställt på 30mm så ska din exponeringstid vara kortare än 1/60-del sekund. Tex ska du försöka ha tid omkring 1/125 sekund och bländare omkring 8. Välj känslighet ("ISO") så att du får värden som stämmer. Du bör inte går högre än ISO 400. Om du kan få en bild rätt exponerad med dessa värden så skall din kamera och objektiv ge dig en skarp bild om du håller kameran någorlunda stilla.

Hur håller du kameran? Du ska titta genom sökaren och hålla vänsterhanden under objektivet så att du ger kameran stöd.
Tryck ner avtryckaren mjukt - "krama" med höger pekfinger, Inga krafitga rörelser.


Hur har du ställt in Autofokus? Är den punkt(er) som du mäter med riktad på motivet?

Du skriver att bilderna blir ganska bra i RAW mewn sedan dåliga i jpg.
När du konverterar till jpg så finns det inställnigar för vilken kvalitet på jpg-komprimeringen som skall göras. Jag gissar att du har ställt in jpg-kvalitet på för lågt värde. Dra upp kvaliteten til max-värdet. Vilket program anävnder du för att konvertera?

På't igen! Beskriv hur du ser dina bilder och ange för de bilder som du är missnöjd med hur du gjort. Vilken tid, bländare, ISO har du använt?
 
Tack för alla svar, speciellt Tibors som var väldigt bra och uttömmande :) Som sagt så är bilderna väldigt fina när man tittar på dem i RAW-formatet i Canons fotoprogram. Dessvärre har jag ingen plats att spara ner dom i det formatet (eller TIF) på min dator. Det här med JPEG-inställningarna förstår jag inte riktigt, den enda inställningen jag kan hitta på min kamera är den där det blir JPEG-foton i 10mpx och den har jag redan på. I fotoprogrammet (Digital Photo Professional) har jag inte hittat nån speciell JPEG-inställning.. När jag tog mina kort hade jag kameran på autofokus med sina 7 punkter. Nu har jag ju inte ännu tagit några foton när det varit riktigt bra ljus utomhus eftersom det är en sån mörk årstid just nu. Kanske blir bilderna skarpare då. På bilderna jag tog ute nu när det var solnedgång hade jag bl.a. några på slutartid 1/200, bländarvärde 3,5 och ISO på 400. Vet inte om det var helt uppåt väggarna?
 
Det är i DPP som du sparar ner RAW bilderna i JPG format.
När du sparar ska du kunna välja vilken kvalitet du vill ha.
Välj så hög som möjligt.
 
Jag upplevde samma sak med min nyinköpta Nikon D5000 för någon månad sedan men det verkar som om man måste knäppa ett antal 100 bilder för att "lära sig" kameran. Det var likadant när jag fick min förra kamera (Nikon Coolpix 5700). det blev inte bra i början men sedan lärde man sig ta bra kort med den, vet inte vad det beror på.

Har du tagit något kort som du är nöjd med alls avseende skärpan?

Vid en slutartid på 1/200 bör det inte vara några större problem att hålla kameran still på frihand även om du inte skall vifta omkring massor så klart.

Du har ingen vibrationsreduceringpåslagen som kan störa? på min D5000 kan jag stänga av det (sitter på objektivet) om jag t ex har den på stativ för den kan få för sig att kompensera påhittade saker och göra själv bilden oskarp.

Här har du en länk med testbilder för din kamera. Alltid bra att jämföra lite med andras "egna bilder" eller review bilder:
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_1000D_Rebel_XS/sample_images.shtml
 
Hittade inget Quality setting. Är det samma fotoprogram vi pratar om? Jag gick in på Tools -> Preferences -> General settings

Jag tror du letar på fel ställe. Inställningen ska göras i kameran. Jag vet inte hur det ser ut i 1000D, men i vår 450D så går man in i menyn och ändrar kvalitet. Bästa kvalitet i vår kamera är "L".

/Jonas
 
Hittade inget Quality setting. Är det samma fotoprogram vi pratar om? Jag gick in på Tools -> Preferences -> General settings

OK, det var inte Tools jag pratade om, utan när du konverterar din Rawfil till JPG.
Hur gör du när du konverterar till JPG från RAW?
Kör du Batch eller konverterar du bild för bild?

I bägge fallen finns reglaget Image quality som är ett skjutreglage.
 
OK, det var inte Tools jag pratade om, utan när du konverterar din Rawfil till JPG.
Hur gör du när du konverterar till JPG från RAW?
Kör du Batch eller konverterar du bild för bild?

I bägge fallen finns reglaget Image quality som är ett skjutreglage.

Batch har jag ingen aning om vad det är, jag konverterar enskilda filer i taget i fotoprogrammet och då genom File -> Convert and save. För vi pratar om fotoprogrammet nu va och ingen inställning i kameran?
 
Batch har jag ingen aning om vad det är, jag konverterar enskilda filer i taget i fotoprogrammet och då genom File -> Convert and save. För vi pratar om fotoprogrammet nu va och ingen inställning i kameran?

Javisst, och i Convert and Save så ska reglaget Image Quality finnas. Det ska stå längst till höger (Värdet ska då vara 10) för att spara i högsta kvalitet.
Om det redan står så, så har jag ingen aning om varför du får sämre kavalitet.
 
ANNONS