Annons

S90

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är också rejält sugen på en S90.

Det enda som får mig att tveka är att tomten Rockwell tycks gilla den! :)

Lustigt att han (som vanligt) avfärdar RAW som onödigt. Det är en av orsakerna till att jag gillar specen på S90.

Vad gäller storleken på sensorn gör han en stor sak av det. Jag har samma storlek på min Ixus 980 och visst är den bra men knappast något fantastiskt. Skulle bli förvånad om bildkvalitén är så mycket bättre på S90.

Nej, jag ser det som gör S90 intressant är:

- Manuella kontroller.
- RAW
- Vidvinkel
- Ljusstyrka (om än bara i vidvinkelläget)
- Ringen runt objektivet verkar smart
- Det lilla formatet på kameran

Mvh
Anders
 
Ken Rockwell??

Jag förstår inte riktigt hur någon kan reflektera över vad han skriver på sin sida. Jag har sett att hans åsikter/'tester' diskuterats livligt på en del fotositer... mycket märkligt...

Följande står att läsa på hans 'About Me and My site':

This is my personal website. I do it all by myself. I'm just one guy with a computer who likes to take pictures. I have the playful, immature and creative, trouble-making mind of a seven-year-old, so read accordingly.
This site is purely my personal speech and opinion, and a way for me to goof around.
While often inspired by actual products and events, just like any other good news organization, I like to make things up and stretch the truth if they make an article more fun. In the case of new products, rumors and just plain silly stuff, it's all pretend. If you lack a good BS detector, please treat this entire site as a work of fiction.
This site is provided only for the entertainment of my personal friends, dogs, family and myself. I've never promoted this site. If you're reading this, you got here on your own.

Han är som sagt en tomte som skriver lite vad han tycker och hittar på lite här och där...som det passar
 
Jag förstår inte riktigt hur någon kan reflektera över vad han skriver på sin sida.

Åjo, det finns allt en hel del för nybörjaren. Hans genomgångar av kameror är alldeles utmärkta, och de fungerar som en extra handbok. Han ger råd där ingen annan vågar, det uppskattar nybörjaren. Nybörjaren vill inte höra sån't som vi säger här: "ja, det beror på". De gillar "köp den här om du har råd, annars den här"! Han vågar också skriva andra svepande sanningar, jag tycker att det är modigt!

Men det finns en hel tråd om denna diskussion: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78023

Per.
 
Skulle vilja se RAW-bilder från S90, speciellt de i kontrastrikt ljus/motljus.
Finns det att ladda ner nånstans?
 
Senast ändrad:
Ken Rockwell slår till igen. Utan att ens ha några testbilder slår han fast att S90 är världens bästa kompakt? Hoppas han har rätt;) Själv är jag helt inne på en sådan.
http://www.kenrockwell.com/canon/s90.htm#intro
"I've already used a prototype, and it was impressive." Så några bilder tagna med den lär han nog ha sett. Men det är sant, han skriver mest om handhavandet, vilket åtminstone jag uppskattar. Bildkvalitén lär vara ungefär som liknande kameror, så det är faktiskt inte lika intressant.
 
"I've already used a prototype, and it was impressive." Så några bilder tagna med den lär han nog ha sett. Men det är sant, han skriver mest om handhavandet, vilket åtminstone jag uppskattar. Bildkvalitén lär vara ungefär som liknande kameror, så det är faktiskt inte lika intressant.


Jag hoppas och tror att bildkvaliteten är samma som G11.
Samma sensor i a f.
 
Det verkar helt klart vara en kul kompakt, men det är lite trist att den vid 6mm (28mm) och f2.0 blir hyperfokal redan vid ca 3m. Dvs, man har skärpedjup från 1.5m till oändligheten vid vidvinkelläget och f2.0.

Det är som ett 28mm-objektiv med f9 på en Eos 5D... ungefär (5D ger lite mindre skärpedjup då (från ca 2.3m till oändligheten med fokus på 3m)).

Men det är förstås ofrånkomligt med så pyttig sensor.
 
Det verkar helt klart vara en kul kompakt, men det är lite trist att den vid 6mm (28mm) och f2.0 blir hyperfokal redan vid ca 3m. Dvs, man har skärpedjup från 1.5m till oändligheten vid vidvinkelläget och f2.0.

Det är som ett 28mm-objektiv med f9 på en Eos 5D... ungefär (5D ger lite mindre skärpedjup då (från ca 2.3m till oändligheten med fokus på 3m)).

Men det är förstås ofrånkomligt med så pyttig sensor.

Det är ju det som är räddningen för en kompakt. Man hinner ju inte alltid vänta på att den ska ställa in skärpan.
 
Det är ju det som är räddningen för en kompakt. Man hinner ju inte alltid vänta på att den ska ställa in skärpan.

Fakutm är att man kan låta bli het och hållet, kameran blir blixtsnabb och kavlitetsförlusten är minimal. På min gamla ricoh r2 kör jag nästan alltid med fokus låst på 2.5m. Undantaget är när jag använder zoomens långa ände, vilket jag nästan aldrig gör.
 
De verkar ha kommit in ojämt in i landet. Cyberphoto hade igår, men verkar slutsålda nu. Mediamarkt i Malmö/Lund har ingen aning. Scandinavian i Malmö väntar in Må/Tis. Jag köper en så fort den finns i närheten. Synd att det inte funkar i helgen då jag är ledig...

PS: Verklighetsbaserade tips om inköpsställe under söndag i Malmö/Lundregionen, mottages tacksamt....
 
Senast ändrad:
ANNONS