Tack för ditt svar Tony!
Så om jag fotar i RAW så måste jag efterbehandla samtliga bilder? Blir inte det väldigt omständigt om jag drar av hundrata bilder på en dag?
Det är just stunsen som jag saknar i mina bilder idag. Det är ingen krispighet i dem alls. Jag synade mitt senasre album från min senaste resa och det är jättetråkigt. Alla bilder ser likadana ut och om man ska beskära eller förstora så blir det frukansvärt dålig kvalite.
Det finns lite olika lösningar om man vill fixa till en större mängd bilder.
1) Programmet som följer med kameran för att konvertera RAW-bilden till jpeg har ofta funktioner för att läsa av inställningarna från kameran som finns med i bildfilen och göra ungefär samma sak som kamerans egna konvertering. Så med rätt inställningar i kameran kan dessa program ofta fixa till bilden lika bra som kameran.
Problemet är då att dessa program som följer med inte innehåller allt man behöver för att få ett bra arbetssätt från avläsningen av minneskort - kategorisering/lagring - justeringar och slutligen utskrifter, export, bildspel etc vad som nu är slutpunkten för redigeringen.
Dessa program innebär ofta att man dessutom behöver ett bildbehandlingsprogram som Photoshop eller liknande samt om man har många bilder nåt som är bättre på katalogisering/sökning.
2) Man köper ett program som är framtaget för att just stödja arbetsflödet. Dessa är ofta gjorda av andra än de som tillverkat kameran och saknar då stöd för att använda de inställningar som sparats i bildfilen från kameran. Istället använder de egna kamera/bild specifika grundinställningar (presets) för att göra en första grundbild. Många gånger kan man skapa egna eller ändra den här grundinställningen och på så sätt skapa en inställning som ger ett resultat som är väldigt lika det man vill uppnå redan vid importen av bilden vilket gör att man snabbt kan få bilder utskrivna eller konverterade till ett bildspel utan allt för mycket jobb.
Sen kan man sätta sig ner och fin justera de bilder man vill göra förstoringar av etc.
Jag tycker att man ska använda ett program som har ett bra arbetsflöde om man beslutar sig för att använda RAW när man fotograferar. Jag har personligen enbart erfarenhet av Rawshooter som köptes upp av Adobe och bakades in i Lightroom som jag använder nu. Det är framtaget för proffesionella fotografer som behöver katalogisera och behandla stora mängder bilder snabbt så stödet för arbetsflödet är bra och i sensaste versionen 2.x finns så gott som alla funktioner man behöver till justeringar även om det finns saker som man fortfarande behöver program som Photoshop och liknande till.
Personligen skulle jag rekommendera Lightroom oavsett m du använder Jpeg eller Raw bara för katalog funktionen och arbetsflödet med bilder.
Slutligen bara för att RAW måste konverteras så är jobbet inte så besvärligt om man har bra verktyg.
Av de kamerorna du valde så är jag mest sugen på en EOS 500d. Jag har spenderat hela dagen i ett bibliotek och plöjt fototidningar och den verkar ha allt jag söker. På blocket så finns det för 6999:- inkl Kitobjektivet,
http://www.blocket.se/goteborg/NY_CANON_500D___18_55mm_IS___GARANTI_23124789.htm?ca=14&w=3
Jag skulle tycka att det vore jättetråkigt om jag köper en bättre kompaktkamera och sen märker att jag vill ha mer. Jag har inte råd med båda. Men det går ju å andra sidan åt båda håll. Det vore synd om jag köpte en systemkamera och märka att jag egentligen inte är i behov av en. Men jag blir ju inte ruinerad och en bra kamera kan man ju alltid ha användning för.
Som jag ser det finns det 2 saker som talar för Kompakt/Superzoom.
1) Storleken (iaf för kompakten)
2) Pris
Allt annat är bättre på en systemkamera; bildkvalité, möjligheter, snabbhet och kanske som en brasklapp om man ångrar sig och vill sälja så är beg. priset bättre på systemkameran.
Slutligen en kommentar om blocket annonsen. Det verkar vara en privat person som säljer och inte ett företag. Garantin är nåt som avtalas mellan säljare och köpare och om säljaren i det här fallet så att säga tänkt sig överföra sin garanti till dig så är det inte säkert att det fungerar. Så jag skulle kolla upp det. Det finns lite andra saker i annonsen som gör mig tveksam och jag skulle nog lägga till lite och beställa från en etablerad återförsäljare och få Canons världs/europa garanti (lite olika villkor på hus och objektiv).
Dessutom ger 18-55 kitzoomen ett omfång från lite vidvinkel till svagt tele. Det finns paket med 18-55 och 55-250 eller 18-200 båda täcker som jag ser det vad man normalt behöver fast då kostar det förståss...