Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10MP kameramobil

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
nu kan alla som klagade på ny 30D med bara 8MP köpa en kameramobil från Samsung med 10MP som går att ringa med tror jag :)
 
Stämmer, och jag kommer nöja mig med 30D. Det räcker för mig, jag ska inte skriva ut mer än A4. Får väl uppgradera mig till Samsung 10px när jag ska börja plåta för stora mode-företag.
 
Vi kommer att få bildresultat från mobiltelefoner som vi inte kunde drömma om för några år sedan.
På fullt allvar menar jag att du snart kan ta bilder som uppvisar ett fullt gokänt resultat om ljuset är tillräckligt bra.

Kompaktkamerorna kommer att få konkurrens av framtida mobiler. Sensorerna finns redan, det är optiklösningen som ännu så länge ställer till det.
Mikael (som lyssnat på Ericsons CTO om framtida telefoner )
 
Senast ändrad:
Mm precis de måste lösa optikproblemet först. Jag har hört någonstans att man inte kan förkjuta fysikens lagar. Men snart kommer säkert en mobil med ett objektiv som åker ut ur mobilen (om det inte redan finns). Dock så måste väl optiken vara lite större för att konkurrera med kompaktkameror (av kända bra märken, inte de typiska tradera-kamerorna). Men ja frågar mig fortfarande, varför ha kamera i mobilen överhuvudtaget. Jag är skeptisk till allt där man bygger in tekniker i redan väl fungerande produkter. Som t.ex. en mobil med inbyggd kamera eller en kamera med inbyggd mp3-spelare. Jag skulle aldrig få för mig att börja lyssna på musik när jag fotograferar, allra minst med en liten kompaktkamera. Och visst det kanske är skönt att slippa konka med sig både en mp3-spelare och en kamera. Men jag betalar hellre en slant extra just för att få en fungerande mp3-spelare och en bra kamera, istället för att få en halv kamera och en halv mp3-spelare.
 
Objektivet behöver inte åka ut från mobilen, man har flera lösningar med en spegel inne i mobilen och ljuskanal med mobiltelefonens längd istället för höjd
Därmed kan optiken göras större med flera element och zoom funktion
mikael
 
Johan: Varför måste man ha en mobiltelefon? Vill man ringa så kan man ju använda sin vanliga? Och varför ska man skicka sms när man kan ringa med sin mobiltelefon? Och varför ska man ha en kompaktkamera när de stora är mycket bättre?

Du ser, den diskussionen blir ju meningslös. Jag tycker det vore jättebra om man kunde ha kamera, mp3-spleare och mobil (bra sådana) i en liten enhet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.