Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10d vs d70

Produkter
(logga in för att koppla)

ZerveZ

Aktiv medlem
Nu när 10d beg ligger i samma prisklass som d70 ny och marknaden översvämmar med 10d så kommer ju givetvis frågan om vilken är mest prisvärd?

Jag är inte bunden till något system sedan innan och har cirka 13000 för att inhandla kamera en optik samt lite minne. (Har lite minnen sedan tidigare)

Vad tycker ni att jag ska välja. Är det värt att vänta och spara till en 20d någon gång i framtiden som man inte vet leverans på?

Behöver hjälp i detta svåra och dyra val.

Funderar på att läsa bildjournalistik nästa år och hade tänkt använda denna kamera där med om det kan vara till någon nytta.
 
Hej!

Du bör ha en digitalkamera om du ska läsa Bildjournalistik vid Mitthögskolan. Vilken modell du ska välja kan jag inte svara på, då jag själv står i valet och kvalet. Men de råd jag fått här på Fotosidan är att man ska satsa på optiken.

Mvh

Peter
 
ZerveZ skrev:
Nu när 10d beg ligger i samma prisklass som d70 ny och marknaden översvämmar med 10d så kommer ju givetvis frågan om vilken är mest prisvärd?

Jag är inte bunden till något system sedan innan och har cirka 13000 för att inhandla kamera en optik samt lite minne. (Har lite minnen sedan tidigare)

Tja, en utgångspunkt får väl ändå vara att begangnat alltid är begangat, och att nytt är nytt. Det går inte att komma ifrån.

Personligen upplever jag D70 i kombination med 18-70 linsen som ett väldigt prisvärt alternativ. Canon har ingen lins som är så billig, bra och med det fina omfånget (man behöver 18mm för at få tillräcklig vidvinkel).

Till 10D kommer du få hosta upp ganska mycket pengar för att täcka in samma omfång med någorlunda kvalitet (utgår från Canon/Nikon orginallinser)

Sen har 10d flera andra fördelar, superfin bildkvalitet och ett stabilt hus. Om du väljer 10D, se till at få ett exemplar som inte är helt slutkört.

Det handlar väl som så ofta mer om att välja system, än val av kamera.

Jag valde Nikon och är supernöjd. Dom som valt Canon är minst lika nöjda.

Singla slant kanske?

//
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.