martinot
Aktiv medlem
Nu är jag förtjust i Fuji men mycket p g a objektiven. Skall man köra äldre manuella objektiv är utbudet av vidvinklar begränsat som ger vidvinkel även på APS-C. Om man ändå skall köra manuella objektiv verkar Sony A7 vara ett rimligare alternativ då dessa objektiv behåller sin bildvinkel. Idag är priset på A7 ofta nere i samma nivå som XT10 om man är vaksam efter reor.
Sony har varit riktigt intressanta alternativ även för mig, inklusive APS-C och FF spegellösa, men även jag valde till slut Fuji främst just för att jag gillar objektiven och dess prestanda/storlek.
Tycker dock att Sony har generellt lite bättre komponenter och teknik i sina kamerahus (är inget fan av Fujis X-trans CFA då jag är så van vid gränssnittet i Lr), men å andra sidan så gillar jag den lite bättre byggkvaliteten och det lite enklare menysystemet på Fuji.
Det bästa hade varit om det gått att kombinera det bästa ifrån Sony med Fuji, men nu är man ju tvungen att välja något av dom, och då blev det Fuji (mest för optiken skull som sagt).
Har annars sätt just A7 med objektiv för ca 9 kkr på kampanj, så det är inte priset som är dåligt i det fallet.
Även A7II tycker jag ligger ganska rimligt till med tanke på inbyggd bra bildstabilisering (det är A7RII som jag tycker ligger på lite högre priser än vad jag personligen vill spendera).
Själv är jag så van vid AF så vill normalt inte vara utan det. Är därmed inte speciellt intresserad av manuella objektiv. Däremot så gillar jag inte helt det system som Fuji har för att manuellt finsjustera AF:en. Mycket krångligare att skjuta fram/tillbaka obkektivringen, jämfört med som jag är van på Nikon (och Canon/Sony) att bara vrida direkt på fokusringen ävden i AF-läge (mycket smidigare).
Här tycker jag Fuji skulle göra om sina objektiv. Skulle även önska en låsning på A-läget på bländarringen, eller att det var betydligt trögare än i dag (för lätt att komma åt av misstag för mig).
Men det är lite "smågnäll" ifrån mig, och är väldigt nöjd på det stora hela med objektiven.
Vill jag ha extrema vidvinklar så skaffar jag det till mina FF-DSLR:er, så inget jag saknar med syftet med en liten spegellös kamera för just mitt fall. Är ju alltid en nackdel att gå ner på APS-C i det fallet (och inte ens Sony FE känns ju klockrena på denna punkten heller).
Blir nog en XT-10 denna gången, och så kanske jag istället väntar på nya generationens sensorer i nästa generations XT2(?) eller X-Pro2 innan jag gör några större investeringar (aldrig fel med ett backuphus).
Gillar nog det lilla formatet lite mer, tror jag (svårt innan man verkligen testat), och tycker faktiskt om att det finns en liten lätt inbyggnadsblixt (även om den verkar relativt svag så är det aldrig fel som upplättnigsblixt).
Men tack till dig och alla andra för bra tips och inspel (kom gärna med fler)!
Annars återstår nog främst bara att välja om jag skall köra på svart eller silvrig version.