Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10d med canon 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar!

Den är stor! Jag har idag en 70-300 plastcanon men funderar på att handla på fotofile i bangkok i vinter. ca 8000kr för 2.8modellen utan is och ca 5000 för 4. Frågan är vilken man ska välja.

Är 4an mindre än 2.8?

A
 
Han hade ju en konverter på sin också plus ett enormt motljusskydd, utan det blir det ju lite mindre. Tor objektiven är på ett ungefär lika stora? Men 4:an väger betydligt mindre.
 
Japp, 2.8:an väger nästan dubbelt så mycket som 4:an (ca 1300 gram mot ca 700).

2.8:an är ca två centimeter längre och har en diameter som är ca 1 cm större.
 
Vikten var jag medveten om men det är alltså även mindre utvändigt. Får kanske bli den ljussvagare varianten med en 1.4 extender.
Ser helt klart fett ut men man vill inte traska omkring och se ut som "hej kom och råna mig..."
Kanske jag skulle köpa sigma för den diskreta framtoningen...

A
 
Re: Tackar!

Anden skrev:
Den är stor! Jag har idag en 70-300 plastcanon men funderar på att handla på fotofile i bangkok i vinter. ca 8000kr för 2.8modellen utan is och ca 5000 för 4. Frågan är vilken man ska välja.

Är 4an mindre än 2.8?

A

Kolla affären A.V Camera också i Bangkok innan du köper på Fotofile. Du får inte tillbaka de 7% skatt på objektiven för de är grey market från HongKong. Titta på det andra inlägget du skrev på om att köpa i Bangkok.
ps. jag är också från Lund

Lars
 
JAg var på en fotoaffär på våning två i MBK och där sa de att jag skulle få tillbaka de 7% jag betalar. Då ljög de alltså.
Var ligger A.V Camera?

Andreas
 
Vad innebär greymarket och varför får man inte tillbaka skatten?
Är det någon skillnad på garantier?
 
Anden skrev:
Vad innebär greymarket och varför får man inte tillbaka skatten?
Är det någon skillnad på garantier?

Detta är B&H från USA förklaring på grey market http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist.jsp&A=getpage&Q=GreyMarketStatic.jsp

På svenska tror jag det heter direkt importerat. Antagligen är där ingen skatt betald så därför får du ingen tillbaks.
Garantin gäller i Det landet du köpt grejorna om där inte är världsgaranti.

Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.