Annons

10D dubblexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tribon

Medlem
Hej, jag undra om någon vet hur man skulle kunna göra en dubbelexponering med en canon 10d om detta nu är möjligt. Jag skulle vilja ta en bild med lång slutartid för att få med vissa färger på tex himmel och annat, för att sedan ta exakt samma bild med "normal" exponering för att på med tex neonljus från en bil....

Svårt att förklara. iom den långa exponeringen, så tar den skarpa neonskenet över lite av bilden.... den blir lite för ljus i dessa partier...
 
Enklast utan att veta hur kameran fungerar är väl at ta två separata bilder och sedan klippa ihop dem i bildbehandlingsprogrammet, d v s dubbelexponeringen slutförs i bildbehandlingsprogrammet.
 
Jag skulle helst vilja veta om det går att göra direkt i kameran....tack ändå.. jag vet att Fuji S2 pro klara det...
 
www.fredmiranda.com har en bra action för detta som heter DRI.

Vill man inte betala massa pengar till honom så kan man testa att göra en mask av en inverterad version av den mörkare bilden på den ljusare bilden med den mörkare bilden som bakgrund. Då lyser alla ljusare detaljer på den ljusare bildern igenom och täcker över de mörkare på den mörkare.

Man kan behöva justera masken lite för att få ut det mesta och man måste nästan alltid justera med nivåer & kurvor på slutet.

Jag använder detta ibland för att pressa ut några extra steg omfång ur mina RAW-filer eftersom RAW-formatet tillåter mig att under/över-exponera något steg vid konverteringen till TIFF.

Rick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.