Annons

1/4 sek.f/32. sigma 180/3,5 macro....que?

Produkter
(logga in för att koppla)

martens

Medlem
Vad sifforna i följande uttryck? "1/4 sek.f/32. sigma 180/3,5 macro" vilken är bländare och viken är slutar tiden famför allt?

är lite lost skulle nån kunna hjälpa mig med den här enkla frågan?

martens skrev:
Vad sifforna i följande uttryck? "1/4 sek.f/32. sigma 180/3,5 macro" vilken är bländare och viken är slutar tiden famför allt?

är lite lost skulle nån kunna hjälpa mig med den här enkla frågan?

1/4 sek = dan valda slutartiden på kameran var 1/4 sekund

f/32 = den valda bländaren på objektivet var 32

sigma 180/3,5 macro = vilket objektiv som användes

-- Nicke

1/4 är slutartiden, f32 är bländaree, 180/3,5 är själva objektivet. Den har brännvidden och stärsta bländare 3,5

H

alcedo [E.F.S] skrev:
Nja... "f" är "focal length". Bländartalet är objektivets brännvidd dividerat med bländarens diameter. Bländarstorleken anges alltså f/32 t ex.

nej.. tvärtom ;)

Bländarens diameter är brännvidden (f) dividerat på bländartalet (32), i detta fallet 180/3.5 =
51,42. Följdaktligen är bländaröppningens diameter 51mm (om nu brännvidden är 180mm).

Fast.. det var ju kanske bara ett förtydligande... eller det blev kanske rörigare nu ;)

Jeppe skrev:
nej.. tvärtom ;)
Ja ja, messerschmitt! ;o)

brännvidd/bländartal=bländarens diameter -> (180/32=5,625)
brännvidd/bländarens diameter=bländartal -> (180/5,625=32)

Hönan eller ägget? Vilken kommer först? (troligtvis Jeppes variant, eftersom i princip alla objektiv har samma, fasta bländartal...)

I stand corrected...

alcedo [E.F.S] skrev:
Nja... "f" är "focal length".

Jag tvivlar på att de tyska och franska optiktillverkarna använde engelska ord för över hundra år sedan till optiska förkortningar.

Det hade varit intressant att få veta vad "f" egentligen betyder. En del säger just att det är fokallängden, andra att det betyder "fraktion", att det är en matematisk symbol eller betyder "Fenestra".

Ska egentligen skrivas så här:

Bilagor

• f.jpg
    f.jpg
    1.4 KB · Visningar: 98
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar