Glädjer mig att någon är intresserad i att veta mer om detta
Jag jobbar med miljöfrågor och hotade arter. Inom mitt fasta avlönade jobb är det enbart miljöfrågor. Har sysslat med detta i 10 år som avlönad och innan dess som frivilligt arbete.
Förklarar detta för att du ska förstå att det är inte så lätt att komma ihåg var jag läst informationen och när. Det var några år sen om dessa specifika uttalanden från Mitsubishi men jag ska försöka gräva fram dem och ge dig länkar till det.
Deras policies låter ju bra (tack för länkarna) men jag anser dem vara mer green wash än något annat, ett ganska populärt knep bland alla företag idag, särskilt de icke miljöansvariga som oljebolagen (mycket green wash där).
Jag har ett konkret exempel som du kanske själv sen kan leta reda på mer fakta kring.
Mitsubishi har över 40% av marknaden gällande enbart Blåfenad tonfisk (en akut kritiskt hotad art som nog redan är dömd. En OTROLIGT vacker och framgångsrik art genom evolutionen). Jag har hört att dom tom har över 60% av marknaden. Dom har världens största fiskefartyg som är som städer i storlek. För några år sen bestämde dom sig för att dom ska fiska upp all blåfenad tonfisk och lagra den för framtiden då priset är än mer vansinnigt hög. Dom har tom gått ut med det och erkänt att det är deras mål, att utrota den. För att lyckas så har Mitsubishi beställt 3 nya (tror det var 3) fiske frys skepp, än större än deras tidigare och med världens största kapacitet till frysning ute till havs. Alla dess ENBART för att ta så mycket blåfenad som möjligt innan den är slut.
Jag har en länk åt dig här alla fall om just Blåfenad tonfisk vansinnet:
http://www.independent.co.uk/enviro...orner-worlds-bluefin-tuna-market-1695479.html