ANNONS
Annons

överexponerar min 30D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hej

jag har en 30D som jag tror överexponerar bilderna. dom blir en del ljusare än vad det igentligen är ändrar jag på exponeringskompensationen till -1 blir bilderna bra. är det kamera som är fel på eller skall man behöva att ändra detta ???
har provat hela dagen och kameran överexponerar på alla lägen.

denna bild är tagen normalt
http://web.telia.com/~u29012491/0.jpg

denna bild är tagen med -1
http://web.telia.com/~u29012491/1.jpg

är det skit bakom kameran eller är det fel på något ?
objetivet som har använts är ett 70-200 2.8 L IS

tacksam för svar.

Jag tycker att den underexponerade bilden ser underexponerad ut, men sitter på jobbet nu med okalibrerad skärm så det kan vara därför.

Hur ser kurvan ut?

Jag tycker också att det inte ser konstigt ut. Displayen i 30D i normalinställningen är lite för ljus enligt min mening och det mesta ser överexponerat ut där. Jag tittar mest på histogrammen (inställda för RGB) och om det i den lilla bilden blinkar för utfrätt. Jag misstänker att det är din skärm som är för mörkt inställd. En annan sak är att Canon generellt överexponerar med 1/3 steg, dvs. för att få ISO 100 krävs inställning ISO 125.

Ser att du använt utsnittsmätning,det gör att den mäter med 9% av mitten på sökaren,vilket har gjort att de mörka bladen har styrt exponeringen.
Det har den gjort med bravur!
Hade du istället valt evaluerande mätning hade du förmodligen inte upplevt bilden som överexponerad,däremot hade bladen vart mörkare! (för mörka)

användarfel som vanligt då :)

får gå igenom inställningarna i kameran men inställningen som jag har just nu ser ungefär så här

(O) fast pricken i mitten mycket mindre o sedan vriden ett kvarts varv.

hej igen

sitter i läser min instruktionsbok o ser att kameran är inställd på evaluerande och inte utsnittsmäting.

hur ser man på bilden att kameran har använt utsnittsmätning ?? exif filen eller syns det direkt på bilden ??

Ruben77 skrev:
hej igen

sitter i läser min instruktionsbok o ser att kameran är inställd på evaluerande och inte utsnittsmäting.

hur ser man på bilden att kameran har använt utsnittsmätning ?? exif filen eller syns det direkt på bilden ??

Det står i exif info, Partial.

Du skall använda en rund ring med en prick i, inte en rund ring.

/Magnus

kameran är inställd på en rund ring med prick i mitten

o det var den när jag tog bilden med

vad kan detta bero på ?

Ruben77 skrev:
kameran är inställd på en rund ring med prick i mitten

o det var den när jag tog bilden med

vad kan detta bero på ?

Det är en bra fråga, skumt.

Testa alla lägen och kolla på exif infon, kanske registrerar kameran fel?

/magnus

iofs inte så noga om kameran registrerar fel bara den gör som den skall så den första bilden enligt alla som svarat är inte överexponerat ?

skall testa på olika lägen men hittar inte exakt var det står i exif filen eller så gör jag något fel där med.

använder ACDSEE o tittar på Metadata är det ritkigt ??

mvh Robert

Ruben77 skrev:
iofs inte så noga om kameran registrerar fel bara den gör som den skall så den första bilden enligt alla som svarat är inte överexponerat ?

skall testa på olika lägen men hittar inte exakt var det står i exif filen eller så gör jag något fel där med.

använder ACDSEE o tittar på Metadata är det ritkigt ??

mvh Robert

Jag vet inte hur man gör i ACDSee, jag kollade i photoshop.

/Magnus

Ruben77 skrev:
hur kollar man i photoshop jag har det programmet med

Alla bilderna visar rätt efter namnet du givit dom.

Tryck Ctrl+Alt+Shift+I i photoshop, tryck sen där det står Camera Data 1.

Annars anävnd Bridge (i photoshop, det som heter Browse Alt+Ctrl+O).

/Magnus

vis jag hittar dit men hittar inte var det står något om ljusmätningen.
det står datum o tid
slutar hastighet
exponeringsprogram normalt program
f-stop 2.8
apertuvärde 1.1
iso 100
zoomavsatång 70mm
lins
blixt
mätningsläge dekorfärg

så står det när jag kollar vad där är det som talar om vad som är ljusmätningen ???
elelr missförstår jag IGEN ?

Kolla i Bridge istället!
Högerklicka på bilderna och välj "filinformation" och sedan "Camera Data 1".
Längst ner står det tydligt!
/Benny

klickar på alt+ctr+o
men det blir öppna som i min fotoshop inget bridge

jag har en svensk version spelar det någon roll ??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar