Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

åtgärda trög zoomring 17-55 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

crazyivan

Avslutat medlemskap
Hej!

Köpte en annars mycket fin nikon 17-55 2,8 begagnad här på fotosidan... men zoom ringen gick lite trögt, men jag tyckte inte det var så farligt, till jag tog ut kameran i minusgrader och den då går alldeles för trögt... Den låter inget vidare heller! Var åtgärdar man detta bäst och vad kostar det?

Mvh
Peter

http://www.lassesks.se/
Ingen aning om pris, borde inte vara så hiskligt dyrt. Mail dem och fråga, de svarar snabbt och lämnar en prisbedömning om du frågar snällt. Eller gå in med objetivet till dom om du bor i närheten.

http://www.lassesks.se/
Ingen aning om pris, borde inte vara så hiskligt dyrt. Mail dem och fråga, de svarar snabbt och lämnar en prisbedömning om du frågar snällt. Eller gå in med objetivet till dom om du bor i närheten.

Tack! Har mailat dem nu! Är det nån som har en susning (mellan tumme o armbåge) vad det kostar? Antar att de tar isär o smörjer upp saker o ting samt kanske byter nån "grejamackapär".. ;)

Tack! Har mailat dem nu! Är det nån som har en susning (mellan tumme o armbåge) vad det kostar? Antar att de tar isär o smörjer upp saker o ting samt kanske byter nån "grejamackapär".. ;)

De kommer att svara ungefär exakt:

"Det är svårt att bedöma felet utan att ha sett den.
Det bästa är att skicka in den för ett kostnadsförslag. Då undersöker vi vad felet är och hör av oss till dig med ett exakt pris.
Vill du sen inte reparera den men vill ha tillbaka den kostar det 200kr + ev. frakt.
Skrotas den här kostar det inte någonting."

Så ha inga större förväntningar på bättre svar, såvida de inte har en standardprislista för trög zoomring.

De kommer att svara ungefär exakt:

"Det är svårt att bedöma felet utan att ha sett den.
Det bästa är att skicka in den för ett kostnadsförslag. Då undersöker vi vad felet är och hör av oss till dig med ett exakt pris.
Vill du sen inte reparera den men vill ha tillbaka den kostar det 200kr + ev. frakt.
Skrotas den här kostar det inte någonting."

Så ha inga större förväntningar på bättre svar, såvida de inte har en standardprislista för trög zoomring.

Kan tänka mig det ja... Jag undrade mest bara om man kan tänka sig att få den fixad för en tusenlapp eller 2... annars har jag, från att trott mig gjort en bra affär, ha gjort en dålig! Betalade 7000 och en ny kostar 13000 tror jag...

Men det är nog som sagt svårt och från fall till fall (som allt annat)

Om inget är trasigt har jag svårt att tänka mig att det skulle kosta så mycket som en tusenlapp att fixa till den. Är något sönder kan det kosta exakt vad som helst dock.

En lins i mitt 300/4 hade lossnat, det kostade inte mer än 8-900 kr att fixa och det här borde inte vara dyrare.

Lasses är riktigt bra, men de lämnar nog som sagt tyvärr inte några exaktare prisuppgifter på mailen utan att ha kollat först.

Inget svar än (24 h) De verkar ha mycket att göra på lasses kameraservice!
Verkar bara finnas de och Nikons egna verkstad som tar sig an sånt här..!?

Har hittat några som visar steg för steg på youtube hur de demonterar och smörjer upp bland annat en Nikon 24-70 2,8 FX och en Canon 17-55 2,8.. ser inte så svårt ut men känns aningen "hardcore" för min smak! ;)

Tydligen så torkar fettet bort med tiden... Vitt lithiumfett säger de att de använder!
Problem just i minusgrader tycks vara vanliga...

Skit också! Första gången jag köper nått begagnat till fotoväskan! Blir nytt igen i fortsättningen! :(

Min erfarenhet är att trög zoomring beror på knäckt stomme i objektivet. Reparationen kostar 2-3000kr. Jag har bytt stomme på två objektiv. (suck!). Hoppas att du har något mindre allvarligt fel.

Min erfarenhet är att trög zoomring beror på knäckt stomme i objektivet. Reparationen kostar 2-3000kr. Jag har bytt stomme på två objektiv. (suck!). Hoppas att du har något mindre allvarligt fel.

Scary! min går trögast just när den "vänder" (från ca 24-ner till 17mm) Och den känns "ojämn" småhackig... Zoomringen är också lite småglapp, men det är ju begagnat så.. Jag gämför ju såklart med min splitt nya 70-200 2,8 som jag älskar över allt annat jag haft inom detta!

I rumstemperatur är den bara småtrög, och det var ju så jag testade den vid köpet.

Annars hittar jag inga fel! Klockren skärpa och verkligen ultrasnabb fokus som är jättetyst! Vi får se! Tack för alla inputs!

En relativt trög zoomring på 17-55 är nog bara som det ska. Vad jag har förstått är de gjorda så från fabrik. Min är trög och har så varit sedan den var ny.

Hej!

Köpte en annars mycket fin nikon 17-55 2,8 begagnad här på fotosidan... men zoom ringen gick lite trögt, men jag tyckte inte det var så farligt, till jag tog ut kameran i minusgrader och den då går alldeles för trögt... Den låter inget vidare heller! Var åtgärdar man detta bäst och vad kostar det?

Mvh
Peter

Jag ägde en 17-55 2,8 som var ganska trög. På vilket sätt stör det dig när du fotar?

Jag ägde en 17-55 2,8 som var ganska trög. På vilket sätt stör det dig när du fotar?

Har inte fotat så mycket än, men när jag var ute så blev trögheten av kylan i kombination med att zoom ringen sitter så otroligt tokigt nära huset, att jag knappt kunde zooma med fingrarna...
Det stör mig också att den känns lite väl hackig och går som sagt ganska trögt även i rumstemp när den "vänder" ca 24-17mm

Har inte fotat så mycket än, men när jag var ute så blev trögheten av kylan i kombination med att zoom ringen sitter så otroligt tokigt nära huset, att jag knappt kunde zooma med fingrarna...
Det stör mig också att den känns lite väl hackig och går som sagt ganska trögt även i rumstemp när den "vänder" ca 24-17mm

"att jag knappt kunde zooma med fingrarna..." Det låter inte bra. Min var visserligen trög men det störde aldrig funktionen. Reser du till en större stad utanför Sverige brukar det finnas nikon auktoriserade verkstäder. Jag lämnade tex in ett par nikon ai gluggar för rengörning och service i Budapest. Verkstaden var visserligen inte nikon auktoriserad men kompetensen och ryktet mycket bra. Det blev inte särskilt dyrt.

Inget svar än (24 h) De verkar ha mycket att göra på lasses kameraservice!
Verkar bara finnas de och Nikons egna verkstad som tar sig an sånt här..!?

---
Skit också! Första gången jag köper nått begagnat till fotoväskan! Blir nytt igen i fortsättningen! :(

Det brukar ta cirka två veckor att få ett lika uttömmande svar som mitt tidigare svar. Antagligen har mailfrågor om pris väldigt låg prio (få skulle binda sig till ett fast reparationsprispris osett)
Bäst är att åka dit personligen om man har möjlighet. Då får man ett väldigt bra bemötande.

Angående begköp så är det bäst att känna på grejorna innan man slår till. Allt annat är lotteri med olika chans till bra köp beroende på vem säljaren är. Jag köper en hel del begagnat och har mest haft tur hittills. Men om prisklassen börjar bli som i detta fall vill jag nog vara på den säkra sidan.

Det brukar ta cirka två veckor att få ett lika uttömmande svar som mitt tidigare svar. Antagligen har mailfrågor om pris väldigt låg prio (få skulle binda sig till ett fast reparationsprispris osett)
Bäst är att åka dit personligen om man har möjlighet. Då får man ett väldigt bra bemötande.

Angående begköp så är det bäst att känna på grejorna innan man slår till. Allt annat är lotteri med olika chans till bra köp beroende på vem säljaren är. Jag köper en hel del begagnat och har mest haft tur hittills. Men om prisklassen börjar bli som i detta fall vill jag nog vara på den säkra sidan.

Jag mailade faktiskt en förfrågan om de kunde hjälpa mig! Om de sen hade en pris uppskattning så vad det ju bra (de måste ju ha fixat en o annan trög zoom innan detta) men OM och NÄR var mina primära frågor.

Sen Höll jag i optiken och testade den PÅ min D7000 på ett MC Donalds, och påtalade att den gick trögt (gämfört med vad jag haft innan) MEN det var när jag testade den i minusgrader det hela blev betydligt tråkigare!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto