Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är nikon d50 och d70s på G ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har inte felat Kristoffer, det är ju den som sprider den vidare som kan vara i farozonen för en attack från stora stygga advokater. Vi vet inte hur hårt Nikon tar på sånt här.

Ok, nu har jag läst båda manualerna.

D50 är i princip en något mindre/lättare D70 som kommer att räcka bra till de allra flesta. Att ta bort en ratt och 1/8000 är inget att orda om. Inget annat väsentligt verkar vara bortplockat. SD-kort är helt OK och en fördel för många.

Nya objektivet AF-S DX 18-55/3.5-5.6 verkar bra. Endast 210 g och tar 52mm filter.

D70s förstår jag inte riktigt. Det enda nya verkar vara elektrisk trådutlösare (säkert dyr) och 2" LCD i stället för 1.8". Ingen spegeluppfällning.

objernulf skrev:
Nya objektivet AF-S DX 18-55/3.5-5.6 verkar bra. Endast 210 g och tar 52mm filter.

Det låter iofs inte bra i mina öron. Låter som nånting som ska motsvara Canons kitobjektiv och som kostar mycket mindre att tillverka än 18-70 objektivet.

Jag tror Nikon förlorar rätt mycket på att "your average joe" inte fattar att han får bättre när de väljer mellan ett kitt från Canon för $X och ett kitt från Nikon för $x+150

objernulf skrev:
Ok, nu har jag läst båda manualerna.

D50 är i princip en något mindre/lättare D70 som kommer att räcka bra till de allra flesta. Att ta bort en ratt och 1/8000 är inget att orda om. Inget annat väsentligt verkar vara bortplockat. SD-kort är helt OK och en fördel för många.

D70s förstår jag inte riktigt. Det enda nya verkar vara elektrisk trådutlösare (säkert dyr) och 2" LCD i stället för 1.8". Ingen spegeluppfällning.

Har oxå "skummat" igenom bägge manualerna.. Fattar inte riktigt vad nikon sysslar med egentligen.. Vad är det för mening med den där D70s överhuvudtaget?? saknad av batterigrepp kvarstår ju!?!.. 2" display är en av uppdateringarna, men vad är det att hurra för?
Fortfarande samma 6mpix sensor verkar det som.....

Okej.. så D50 = 350D och D70s = hummm.. Nikon ville gärna göra en 20D, men det verkar inte som det blir så. Är det fortfarande 6MP som gäller?

Roligt för marknaden, undra vad prisbilden blir.

clindh skrev:
Dom blir väl knappast mindre skyddade ivartfall
De blir mindre skyddade av just URL men du har säkert rätt i att man kan åka dit på nåt annat. Om inte annat så borde fotosidan och vi som är här ha allt vinna på att inte bli ovänner med de stora tillverkarna.

Hur gick det med svenska rättsfallet där någon gissade URL:en till något programföretags årsrapport före dess publicering?
Jag har inte hört något alls, det borde tyda på att det antingen inte gick någonstans (det var ju trots allt rätt klantigt gjort, jag har svårt att tro att det skulle kunna klassas som intrång att gissa rätt på en url) eller också gick till förlikning där bägge parter höll käften.
Gissar att anmälningen om intrång i huvudsak var ett sätt att skydda sig från att bli straffad för att man genom sitt slarv låtit delar av marknaden ta del av information innan resten av marknaden fick den (brott mot börsreglerna bl.a).

Men det är way off topic, vill inte göra det till en en till skivbolagstråd :)

Daniel VR6 skrev:
Har oxå "skummat" igenom bägge manualerna.. Fattar inte riktigt vad nikon sysslar med egentligen.. Vad är det för mening med den där D70s överhuvudtaget?? saknad av batterigrepp kvarstår ju!?!.. 2" display är en av uppdateringarna, men vad är det att hurra för?
Fortfarande samma 6mpix sensor verkar det som.....

Nej, det känns ju lite desperat att inte ha något nytt att komma med. Vore onekligen roligare om det kom en uppföljare till D100. Ögnade igenom ett par engelska fototidningars (kommer inte ihåg vilka) nya nummer idag och båda hade en stor shootout med fem semiprofessionella digitalsystemare. D100 kom sist i båda. I den ena fick den två stjärnor och i den andar tre. Canons EOS 20D var överlägsen vinnare med fem stjärnor i båda tidningarna.
Dags att gasa Nikon...

Ja, en ersättare till D100 är det nog dags för snart. Inte för att jag personligen känner ett sådant behov av att byta, mina D100:eek:r funkar bra än så länge, trots dåligt betyg i engelska fototidningar:)

Gjorde ett jobb i helgen, bilder som ska bli affischer, 130*170 cm, och det funkar helt ok. Kameran är ju inte sämre idag än när jag köpte den för fyra år sedan. Men vad jag kan sakna är lite större buffert ibland. Annars har de tjänat mig bra, även yrkesmässigt.

Betygen sätts i regel efter vad som finns tillgängligt hos konkurrensen. Speciellt i grupptester.

En kamera för 4a år sen må ha fått 95%, men att ingen kamera idag skulle vara mer än 5% bättre på mer än en punkt vore naivt att tro. :p

Jag tror många idag fortfarande skulle klara sig med en D30 i de flesta fall. Men när det ändå finns bättre prylar så är det en annan femma. Men D100 liksom D60 och 10D hör ju till den generationen av kameror som är fullgoda ersättare åt vanliga SLR-kameror. Med andra ord, man kan köra slut på dem före man byter.

Calle S skrev:
Ja, en ersättare till D100 är det nog dags för snart. Inte för att jag personligen känner ett sådant behov av att byta, mina D100:eek:r funkar bra än så länge, trots dåligt betyg i engelska fototidningar:)

Gjorde ett jobb i helgen, bilder som ska bli affischer, 130*170 cm, och det funkar helt ok. Kameran är ju inte sämre idag än när jag köpte den för fyra år sedan. Men vad jag kan sakna är lite större buffert ibland. Annars har de tjänat mig bra, även yrkesmässigt.

Jo, men vi som är lite halvtaskiga fotografer till skillnad mot dig måste kompensera oss med häftigare prylar ;-)

Intressant att D50 kommer i en silvervariant. Det verkar som om japaner gillar silver:)

Det lilla som jag förstår om D70s är att det mest verkar vara en TK-rationaliserad variant av D70 (dvs: troligen billigare att tillverka)

kanske jag som är sen, lr inte så intresserad. Snubblade över denna dock. Kanske denna bilden finns i nån annan tråd..

Bilagor

• d50.jpg
    d50.jpg
    4.9 KB · Visningar: 517
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar