ANNONS
Annons

är detta nikon s?

Produkter
(logga in för att koppla)

kristinaf

Ny medlem
Hej!
Köpte detta objektiv (se bilder) på loppis och blir inte helt klar över vad det är för fattning. Jag skulle tro att det är Nikon S, dvs ett objektiv för Nikon rangefinder. Någon som vet om det stämmer? Och i så fall: vet ni om det finns några 'conversion rings' för nikon s => nikon f?
Tack på förhand!

Bilagor

• Photo 2011-08-06 13 01 09.jpeg
    Photo 2011-08-06 13 01 09.jpeg
    43.4 KB · Visningar: 898
  • Photo 2011-08-06 13 01 31.jpeg
    Photo 2011-08-06 13 01 31.jpeg
    43.5 KB · Visningar: 909
Ingen aning, men om det är Nikon S så går det inte att använda annat än för närbilder på Nikon F, eftersom de har helt olika avstånd mellan bajonett och filmplan. Fokus kommer att hamna väldigt nära då objektivet flyttas utåt, ungefär som när man använder en mellanring.

Går att montera även på Contax och Kiev. Men avståndsinställningen (mätsökaren) kommer inte att mäta rätt. Finns även adapter till Leica-M, men den är inte lätt att få tag på.

Jag tycker det påminner starkt om de objektiv jag har till min Bronica S (de är alla Nikkor-objektiv).
Dem jag har står det förövrigt Nikkor-P Nikkor-H samt Nikkor-Q på.

/Johan

Bilagor

• jonMit85f2_4.jpg
    jonMit85f2_4.jpg
    23.1 KB · Visningar: 416
Om det inte står 'C' på bajonetten är det definitivt Nikon S, annars samma fattning, men för Contax/Kiev.
Kipon-adapter till Leica-gänga (M39) kan du hitta på ebay, men till Nikon F lär du gå bet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar