Annons

ändra färg på bakgrunden

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har tagit en bild som jag tycker har för grå och tråkig bakgrund. Nu skulle jag vilja byta färgen där!

Nu till den enkla(?) frågan; Hur gör jag?
 
Markera de delar av bilden som du vill ändra färg på, dvs bakgrunden, och sedan justerar du färgbalans, variationer, kurvor eller något liknande tills du bli nöjd.
Hur enkelt detta blir att genomföra, och vad de olika färgjusteringsvertygen heter, beror på vad du har för mjukvara för fotoredigering. Ovanstående gäller för Photoshop men motsvarande finns i de flesta bättre programmen (antar jag),
 
Jag kör photoshop. Nu har jag testat, men det är så svårt att få naturligt.. VIll försöka få en himmel som man får med ett avtonat gråfilter.. Bara tona ned himlen..
 
Givetvis är det lite knepigt att få det att se naturligt ut eftersom du bara modifierar vissa delar av bilden med Photoshop till skillnad från ett fysiskt filter som lägger sig över hela bilden även om det bara ger effekt över vissa delar (himlen tex).
Nu har jag aldrig använt mig av gråfilter (jag är ganska grön på foto, dock inte på PS) så jag vet ärligt talat inte vad för effekt du vill uppnå. Du kanske kan simulera ett gråfilter genom att lägga en svart mask över himlen (i ett separat lager) och sedan ställa in opaciteten på det lagret tills himlen blir "lagom" blå.
 
Välj
lager\nytt justeringslager\färgbalans

justera tills du får den färg du vill ha på himlen
sudda sen bort det nya lagret där du inte vill ha de med "suddet"

spara lite av lagret nedanför himlen och sänk opasiteten för "suddet" när du tar bort de sista

Alltid värt ett försök

/Ante
 
Ett tips till

Börja med Select > Color range
Välj med pipetten det område du vill maska av.
Justera med reglaget tills himlen i den svartvita rutan blir vit. Klicka ok.
Antagligen springer det myror lite varstans i bilden nu.
Använd lassoverktyget samtidigt som du håller nere Alt-tangenten(Mac) ( för Pc ?) för att ta bort markeringen på de områden du inte vill påverka (vid sidan av lassot syns ett minustecken).

Tona ut det valda områdets ytterkonturer något genom att använda Select > feather. Hur många pixlar beror på upplösningen i bilden.

Göm markeringen med Kringla H (eller PC; Ctrl H, tror jag) så stör den inte när du jobbar

Justera det gråa som du valt med
Image > Ajustments > Replace colour. välj de färger du vill förändra med pipetten och fuzziness. Dra sedan i de andra spakarna.

Amazing eller hur?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.