Annons

älskad eller hatad

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
tycker det är rätt intressant med bilder som kan skapa helt skilda reaktioner.

har ni någon bild där betyg/kritik pendlat mellan väldigt lågt och väldigt högt?

Älskad eller hatad kanske är fel, kanske både de höga och låga betygen handlade om annat. Kan man lita på betyg alls?

Iaf så plockade jag ner den bilden som hade allt mellan 1-5 (utom 3?) för att sedan lägga tillbaks ett alternativ Minns jag rätt så var det väl typ bara 2 1:eek:r, några 5:eek:r, någon 2:a och sedan flest 4:eek:r..

En 1:a kanske man borde räkna bort helt då jag är övertygad om att den inte handlade mest om bilden..
/Lotta *har slutat med betyg åt alla håll*

Vad jag vill förtydliga är att jag tror att kritiken/betygen inte alltid ges med omdöme om bilden utan att det ofta handlar om något annat tyvärr.. Jag hade ju en annan bild (finns i utställningsalbumet nu) som hade 9 5:eek:r och en 1:a. Hur ska man egentlien se på detta med betyg/kritik?

Alltså Anna, jag tror tyvärr din fråga är rätt svår om det ska röra sig om älskad/hatad..

jo, det finns säkert "problem" med betygsystemet, men man känner ju säkert på sig när det är ett ärligt betyg man har fått, eller när det bara handlar om hämnd eller dyl.

så min fråga gäller de bilder där det inte handlat om hämndkommentarer eller så.

lotelo skrev:
Vad jag vill förtydliga är att jag tror att kritiken/betygen inte alltid ges med omdöme om bilden utan att det ofta handlar om något annat tyvärr..

Jag är helt övertygad om att du har rätt i det, Lotta. Jag har uppenbarligen trampat en av våra medkompisar här på sidan på tårna ordentligt. Vad jag än lägger ut - eller skriver i forumen för den delen - brukar han kasta sig över och såga i fantasifulla formuleringar. Lite förutsägbart, men ganska underhållande. Och totalt omoget...

mvh Janne

Kanske frågan bör vara: Går det att betygsätta/Ge kritik på bilder?

Vad gör en bra bild? Hur ska du/jag veta vad fotografen ville ha för effekt? Kanske det var meningen att den där utfrätta armen ska vara just utfrätt. En suddig bild kan reta gallfeber på en tekniker.

Det jag älskar kanske inte en annan älskar.
Jag gillar svart, andra gillar vitt.

Loj skrev:
Vad jag än lägger ut - eller skriver i forumen för den delen - brukar han kasta sig över och såga i fantasifulla formuleringar. Lite förutsägbart, men ganska underhållande. Och totalt omoget...

mvh Janne
Jag har sett det. Tror inte heller att det varken i ditt eller mitt fall handlar om hämnd heller? Jag har iaf inte för vana att kommentera på ett sätt som borde behöva generera hämndkommentarer..

Bilden jag länkade fick nog många av kommentarerna efter smak, där räknade jag bara bort en som annat och några 5:eek:r som överdrivna..

lotelo skrev:
Jag har sett det. Tror inte heller att det varken i ditt eller mitt fall handlar om hämnd heller

Nej, det rör sig knappast om hämnd för bildkommentarer. Det ligger väl något annat bakom. Men det är lite fascinerande att någon man aldrig har träffat "in real life" kan vara så tvärsur på en...

mvh Janne

jonasgauffin skrev:
Vad gör en bra bild? Hur ska du/jag veta vad fotografen ville ha för effekt? Kanske det var meningen att den där utfrätta armen ska vara just utfrätt. En suddig bild kan reta gallfeber på en tekniker.

Jag håller med dig: hur vi uppfattar en bild är i allra högsta grad subjektivt. Men med det i åtanke går det ändå att ge kritik, anser jag. Var och en av oss kan ju bara återge vilken effekt en viss given bild har på oss själva. Och i egenskap av fotograf är det intressant att se hur ens bilder uppfattas. Jag för min del är bitvis "blind" inför mina egna bilder. Jag ser inte alltid alla detaljer eller svagheter innan andra har påpekat dem för mig...

mvh Janne

"Kanske frågan bör vara: Går det att betygsätta/Ge kritik på bilder?"

eh...ja.

"Vad gör en bra bild? Hur ska du/jag veta vad fotografen ville ha för effekt? Kanske det var meningen att den där utfrätta armen ska vara just utfrätt. En suddig bild kan reta gallfeber på en tekniker."

jag behöver inte känna till fotografens ambitioner för att gilla/ogilla en bild

"Det jag älskar kanske inte en annan älskar.
Jag gillar svart, andra gillar vitt."

ja, precis. det var det jag var nyfiken på. om någon fått väldigt svart och vit kritik :)

ariadne skrev:
har ni någon bild där betyg/kritik pendlat mellan väldigt lågt och väldigt högt?

I alla fall en bild, en synnerligen glad och oskyldig en, som pendlat mellan "byt knark" och "Gillar iden, den e genial", *skrattar*. Och det enda man gör är att leka och ha kul, men alltid retar det nå'n :)!

Jag är också fascinerad av olika reaktioner på olika bilder, t ex hur en bild som jag tycker är hur ointressant, dålig och trist som helst genererar mängder med superlativ (och tvärtom, förstås). Det är faktiskt fascinerande. Rätt bra också, om det är _bra_ kommentarer (dvs _konstruktiva_) det betyder ju att man skulle kunna få med - i princip - alla vinklingar på en bild. Så man kan avgöra själv vad man ska ta till sig för att bilden ska "säga" det man ville med den ...

Ibland undrar jag om det inte vore bättre om bilderna vore anonyma också ett tag när de läggs upp, så blev man av med en subjektiv parameter (OK, man känner igen bilderna ändå i många fall, men ändå).

Re: Re: älskad eller hatad

caro skrev:
Ibland undrar jag om det inte vore bättre om bilderna vore anonyma också ett tag när de läggs upp, så blev man av med en subjektiv parameter (OK, man känner igen bilderna ändå i många fall, men ändå).

Kommentaren "Byt knark" talar ju för sig själv. Säger inte speciellt mycket om din bild, men mer om annat.

Idén om anonyma bilder har jag efterlyst i en annan diskussion. Jag tycker det skulle vara toppen.

mvh Janne

Här på fotosidan har jag nog bara en bild som pendlar mellan "älskad" och "hatad" och det är bilden som jag la upp igår

"Enligt min bildsyn så är det här en solklar 1:a"

" Det här är ju fotokonst i den övre skalan tycker jag!"

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar