Annons

"äkta" Ram

Produkter
(logga in för att koppla)
Du menar digitalt?

Jag har framställt ramar i mörkrummet som jag skannat och laminerar med bilder i Photoshop. Har man inget analogt mörkrum så har Auto/fx och Extensis photoshoppluginer med stora ramsamlingar på cd-rom.

men...

kan man inte få tag på "färdiga" ramar någonstans? Och hur gör man för att applicera dem? Fattar mig inte på PS så jäkla bra alla ggr...

Med Extensis Photoframe och Auto/fx Photographic Edges följer färdiga ramar med.

Men om du hittar en förlaga någonstans är det bara att sudda ut bildytan så den blir transparent. Sen kan du lägga den i ett lager ovanpå din bild så har du en ram.

jimh skrev:

Men om du hittar en förlaga någonstans är det bara att sudda ut bildytan så den blir transparent. Sen kan du lägga den i ett lager ovanpå din bild så har du en ram.

Det kan väl inte vara helt rumsrent att sno någon annans ram så där rakt av?

Nej, det tycker jag absolut inte man skall göra. Hopppas inte mitt inlägg misstolkades på det viset.

Med lite pill kan man ju producera en sån där själv i Photoshop också. Fast äkta vara är ju alltid äkta vara :)

Fast egentligen är den väl mest äkta om man gör den själv? Det är inte svårt att trixa till en ram i PS. Till exempel kan man göra arbetsytan lite större och så göra ett nytt lager ovanpå som man ritar ramen på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar