Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överväger byte från 5D mk3 till X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är mycket snack nu.

Jag kan ju berätta varför jag bytte till en mindre utrustning och då valde sony A7.
I vissa fall befinner jag mig i miljöer där en fullpackad fotorygga inte är optimal. Ett exempel på det är när jag utforskade en övergiven hoppbacke. Vid ett tillfälle halkade jag omkull i en trappa och den extra vikten som försköt min tyngdpunkt gjorde att jag slog mig riktigt illa. Lite lätt omtumlad när jag väl kommit ner la jag ut en annons på tegelsten med tillhörande utrustning. Jag sålde rubbet. Visst kunde jag med en 50/1.8 ha med min kamera (D700) i de flesta situationer och väskor men oftast kom den svingande som en rivningskula i fel situationer. Jag har inte ångrat mitt byte en sekund. Har förvisso inte behov av blixtfoto, sportfoto eller annan autofokusintensiv fotografering. Så för min del är "nedrustningen" klockren. Efter många år med D200/D300/D700 så är det mycket jag saknar handhavandemässigt men det är skitsaker i sammanhanget.

Nuförtiden är hela min utrustning med i en liten axelväska. Och faktiskt varje dag utan att jag ens märker att jag har med mig min kamera. För den märks knappt av i väskan.

Oavsett från vilket märke och till vilket märke man vill byta så bör man kunna relatera till min "anledning".
Så om du har liknande anledningar till funderingarna så finns det mycket att vinna (inte bara ur viktaspekten) på att byta till mindre utrustning.

Jag glömde nämna att jag gjorde bytet tidigt i januari 2014 så jag har haft sony a7 som enda kamera med 35/2.8 sedan dess. Först nu i november köpte jag ett 16-35/4 också. Så jag har testat/använt kameran i min vanliga fotografering utan kompletterande utrustning. Visst saknar jag andra brännvidder och visst har utrustningen tillkortakommanden exempelvis batteritiden men totalt sett så här det varit en suveränt byte.

Vill du se vad det gjorde för min fotografering (förutom när jag fotograferat mina barn där ansiktsigenkänning är guld värt) så kan man se "resan" i bilder på sebastiangronkvist.com.

Sista inlägget med tegelsten är från 1/1 och det är från hoppbacken.

så du tycker att han ska välja en canon 6D som väger 770 gr mot hans bättre kamera 5 d mark 3 som väger 950 g det är en lysande ide ;)
en 6D väger nästan dubbelt så mycket som en fuji som väger 440g o du anser det som en nyansskillnad? märks att du aldrig jämfört i reallife.

Nä, jag har inte rekommenderat trådstartaren att välja en 6D framför en Fuji X-T1. Jag tror han gör ett bra val om han väljer Fujialternativet. Under förutsättningen att Fuji släpper en ljusstark normalzoom som tänkt i början av 2015 vill säga (för det var ju något som trådstartaren uttryckte en saknad över på Fujifronten).

Jag vet att en 6D med en fast vidvinkel-normal inte är tung i vikt att släpa runt på. Därför blir inte vikten avgörande när det gäller 6D vs X-T1. Därför anser jag att det är nyansskillnad mellan alternativen! Och volymmässigt har jag också förklarat varför jag tycker det blir nyansskillnad. Så länge kameran inte går att stoppa ner i fickan så att man blir "fri" från kameran så spelar det ingen roll om den är ganska liten eller något större. Man kommer ju ändå få bära eller hålla i kameran på samma sätt oavsett om man använder X-T1:an eller om man använder 6D:n. Vilka skillnader menar du att det blir om du bär på en X-T1 + 23/1.4R gentemot en Canon 6D + 35/2.0 IS?

Senast ändrad:
Nä, jag har inte rekommenderat trådstartaren att välja en 6D framför en Fuji X-T1. Jag tror han gör ett bra val om han väljer Fujialternativet. Under förutsättningen att Fuji släpper en ljusstark normalzoom som tänkt i början av 2015 vill säga (för det var ju något som trådstartaren uttryckte en saknad över på Fujifronten).

Jag vet att en 6D med en fast vidvinkel-normal inte är tung i vikt att släpa runt på. Därför blir inte vikten avgörande när det gäller 6D vs X-T1. Därför anser jag att det är nyansskillnad mellan alternativen! Och volymmässigt har jag också förklarat varför jag tycker det blir nyansskillnad. Så länge kameran inte går att stoppa ner i fickan så att man blir "fri" från kameran så spelar det ingen roll om den är ganska liten eller något större. Man kommer ju ändå få bära eller hålla i kameran på samma sätt oavsett om man använder X-T1:an eller om man använder 6D:n. Vilka skillnader menar du att det blir om du bär på en X-T1 + 23/1.4R gentemot en Canon 6D + 35/2.0 IS?

jag saknar inte en ljusstark normalzoom för den som jag har är tillräckligt ljustark 18-55 2,8 -4 o som sagt var om jag behöver en ljusstarkare för kraftigare bokeh så är 35mm 1,4 utmärkt. Dessutom så är normalzoomen till fujin likvärdig min klump från Nikon 24-70 2,8 i bildkvalitet men i jämförelse liten o behändig o välbyggd.

23mm till fujin är ointressant för mig motsvarar runt 35mm o jag har inte behov av en ljustark sådan pga dels har fuji så bra iso prestanda så jag överlever på normalzoomen däremot så kan 56mm vara lite mer av intresse som porträtt optik visserligen så är 35mm riktigt bra till det o betydligt mindre lättare. mitt paket som jag klarar mig med består av 14mm,35mm samt normalzoomen sedan har jag tele gluggen oxå men den tar jag inte alltid med.
canons 35 2,0 is skulle inte jag satsa på om jag körde canon jag har tex i fasta gluggar till min nikon zeiss 21mm, sigma art 35mm och 50mm sedan nikons 85mm 1,4.

skillnad mellan canon 35mm o fujin 23mm är att fujin glas är så mycket bättre ska du matcha den så får du satsa på sigmas 35mm art.

jag saknar inte en ljusstark normalzoom för den som jag har är tillräckligt ljustark 18-55 2,8 -4 o som sagt var om jag behöver en ljusstarkare för kraftigare bokeh så är 35mm 1,4 utmärkt. Dessutom så är normalzoomen till fujin likvärdig min klump från Nikon 24-70 2,8 i bildkvalitet men i jämförelse liten o behändig o välbyggd.

23mm till fujin är ointressant för mig motsvarar runt 35mm o jag har inte behov av en ljustark sådan pga dels har fuji så bra iso prestanda så jag överlever på normalzoomen däremot så kan 56mm vara lite mer av intresse som porträtt optik visserligen så är 35mm riktigt bra till det o betydligt mindre lättare. mitt paket som jag klarar mig med består av 14mm,35mm samt normalzoomen sedan har jag tele gluggen oxå men den tar jag inte alltid med.
canons 35 2,0 is skulle inte jag satsa på om jag körde canon jag har tex i fasta gluggar till min nikon zeiss 21mm, sigma art 35mm och 50mm sedan nikons 85mm 1,4.

skillnad mellan canon 35mm o fujin 23mm är att fujin glas är så mycket bättre ska du matcha den så får du satsa på sigmas 35mm art.

OK..tack för en intressant diskussion om gram, storlekar och annat - nu släpper jag det här. Tror inte vi kommer längre i ämnet just nu faktiskt.. :)

Kan dock avsluta med att säga att X-T1:an verkar vara en intressant och bra kamera samt att jag själv känner att den lockar till köp. Men då mest för kamerahusets design och min nyfikenhet på filernas "filmlika" utseende som det talas om. Ur vikt- och storlekssynpunkt bär jag lika gärna på min 6D + 40/2.8 pancake som på en X-T1:a med en fast glugg. För det är gött med ett riktigt djupt grepp på sitt kamerahus - inte minst när man bär eller fotograferar med bara en hand! Visserligen finns det batterigrepp till X-T1:an för lite större händer, men då ökar också storleken på kamerakroppen en hel del och vikten går upp med ca 250 gram. Sorry, kunde inte låta bli.. ;-)

Irrelevant diskussion egentligen. Det handlar inte om att byta från ett system, utan till ett. För mig, var det känslan och glädjen som avgjorde.

Spännande diskussion, har själv gått tillbaks från X-T1 till 5D Mark III igen i år :)

Men har dock kompletterat med en X100S nu när de är så billiga efter T-versionen dök upp på marknaden för att täcka in behovet av en lätt kamera när foto inte är det primära.

För det är svårt att slå 5D Mark III:s mångsidighet, inte bäst på nåt men bra på allt.. och fungerar ypperligt med tjocka vinterhandskar nu när det är kallt ute :)

Spännande diskussion, har själv gått tillbaks från X-T1 till 5D Mark III igen i år :)

Men har dock kompletterat med en X100S nu när de är så billiga efter T-versionen dök upp på marknaden för att täcka in behovet av en lätt kamera när foto inte är det primära.

För det är svårt att slå 5D Mark III:s mångsidighet, inte bäst på nåt men bra på allt.. och fungerar ypperligt med tjocka vinterhandskar nu när det är kallt ute :)

Fast just foto är väl det primära, när man faktiskt har med sig en kamera?

Det beror på hur man ser det, jag bär alltid med mig en kamera i väskan till och från jobbet i vardagen etc. tröttnade på en stor tung DSLR.. Men är nu nöjd med att ha en X100S alltid redo + den funkar bra till även planerade fotodagar!

Sen får 5D3an vara arbetshästen när det väll gäller och jag åker iväg nån helg eller resa, bara så less på att dra runt på den i vardagen till o från jobbet etc. för man vet ju aldrig när man skall ta nästa foto och mobiltelefonen är inget alternativ för mig då bildkvalitén är under all kritik när man ser fotona på datorskärmen :)

Fast just foto är väl det primära, när man faktiskt har med sig en kamera?

Nä, det behöver det inte vara.

Jag som bor "på landet" åker normalt sätt inte in till stan 2,5 mil bort för att fotografera människor & gatuliv..utan jag passar på att ta med mig kameran när jag har ärenden dit in. Det innebär att om inte kameran är nerpackad i en väska/ryggsäck eller ligger kvar i bilen så får jag bära runt på den över axeln medan jag uträttar mina ärenden.

I en sådan situation spelar det ingen roll för mig ifall det är en 6D + 40/2.8 pancake eller en Fuji X-T1 + 23/1.4R som hänger och dinglar under armen - båda kommer att upplevas som lite halvt störande att släpa runt på. En kompaktkamera ala Sony RX100 däremot skulle man kunna stoppa ner i fickan, "glömma bort för ett tag" och sedan snabbt plocka fram igen när man vill ta någon bild. En fullformats-DSLR ihop med en bra fickvänlig kompaktkamera känns därför som en riktigt trevlig och flexibel kombination måste jag säga.

Varför blandar du in 6d hela tiden? TS fråga gäller om andra som gjort bytt är nöjda eller inte, och du har uppenbarligen inte bytt ;)

Själv har jag gått från Nikon D3 till Sony A6000 och är fullt nöjd med bildkvaliteten och framför allt storlek och vikt. Ibland behöver jag dock en tjockkamera, men då är det för batterilivslängd och snabbhet snarare än något annat.

Varför blandar du in 6d hela tiden? TS fråga gäller om andra som gjort bytt är nöjda eller inte, och du har uppenbarligen inte bytt ;)

Själv har jag gått från Nikon D3 till Sony A6000 och är fullt nöjd med bildkvaliteten och framför allt storlek och vikt. Ibland behöver jag dock en tjockkamera, men då är det för batterilivslängd och snabbhet snarare än något annat.

För att 6D representerar en dslr i fullformat. Jag skulle kunna skriva enbart "dslr", men det blir inte så tydligt rent storleksmässigt då eftersom det kan vara allt mellan en Sony A7 till en Canon 1DX eller Nikon D4. En 6D kan väl sägas hamna mitt emellan dessa båda ytterligheter och är därför en bra representant när man pratar om fullformats-dslr:er, tycker jag!

Senast ändrad:

Helt rätt :) o varför skulle ts vilja ha en 6d ? Byta ner dig till en sämre Canon en vad han har o sedan lägga på ett pancake objektiv som har den tristaste objektiv karaktären man kan hitta.
Om jag går ut på stan ej i arbete då tar jag aldrig med nikon utan Fuji så mycket roligare o lättare kamera använder en metro rem från black radid o då känns inte kameran alls.

Du Jonas istället att predika för din trista 6d prova en Sony a7 eller Fuji så du vet vad du pratar om annars blir det bara löven tramsigt.

För att 6D representerar en dslr i fullformat. Jag skulle kunna skriva enbart "dslr", men det blir inte så tydligt rent storleksmässigt då eftersom det kan vara allt mellan en Sony A7 till en Canon 1DX eller Nikon D4. En 6D kan väl sägas hamna mitt emellan dessa båda ytterligheter och är därför en bra representant när man pratar om fullformats-dslr:er, tycker jag!

Sony A7 är ingen DSLR.

Helt rätt :) o varför skulle ts vilja ha en 6d ? Byta ner dig till en sämre Canon en vad han har o sedan lägga på ett pancake objektiv som har den tristaste objektiv karaktären man kan hitta.
Om jag går ut på stan ej i arbete då tar jag aldrig med nikon utan Fuji så mycket roligare o lättare kamera använder en metro rem från black radid o då känns inte kameran alls.

Du Jonas istället att predika för din trista 6d prova en Sony a7 eller Fuji så du vet vad du pratar om annars blir det bara löven tramsigt.

Jag predikar inte för någonting speciellt - bara nyanserar debatten en aning. I ett inlägg ovan skrev jag ju att Fujin mycket väl kan vara ett bra val för trådstartaren. Huvudpoängen i trådstartarens förstainlägg var att han tycker sin nuvarande utrustning är för tung och klumpig att ta med sig ibland och att han av den anledningen funderar över att byta till lättare utrustning.

Mitt svar (utan att behöva ha erfarenhet av just X-T1) är att det inte alls är säkert att ett byte till en mindre (men ej fickvänlig) kamera ala X-T1 kommer göra att den följer med ut oftare. Det är min egen personliga erfarenhet av mindre (men inte fickvänliga) kameror i alla fall. Det är därför jag flera ggr har tagit upp att jag personligen lika gärna kan bära runt på en dslr med storlek och vikt som en 6D + en fast vidvinkel/normal som att bära runt på en X-T1:a.

Alltså..att använda sig av små fasta gluggar på sin 5D mk3 i stället för 24-70/2.8:an är ett sätt för trådstartaren att få ner vikten och rejält minska volymen på sitt kamerakit. Kanske det räcker och är bästa lösningen för honom eftersom han verkligen gillar sin 5D mk3 och hur AF:en fungerar på det huset!? I stället för att då byta till en helt annan kamera som både känns och fungerar helt annorlunda - och som inte direkt är gratis. Ännu värre om han dessutom då kanske först behöver göra sig av med 5D mk3:an för att finansiera köpet av X-T1:an...

Senast ändrad:
...och min nyfikenhet på filernas "filmlika" utseende som det talas om.

Fuji är erkänt duktiga på färger givet sin historia och det gäller såväl jpg-motorn i kameran som karaktären i råfilerna. Alldeles för många kameratillverkare har suttit och mätt färger till teknisk perfektion medans Fuji rattar in sina färgfilter på känsla. En grov förenkling givetvis men det är så det känns och något andra borde ta efter i större utsträckning tycker jag. Men det beror ju också på vad och hur man fotar. Och/eller om man ens bryr sig.

Sen - som alltid - en bra konverterare, bra kameraprofiler och ett säkert arbetsflöde så kan vilken fil som helst förvandlas till vad som helst. Men Fuji ger en bra knuff på vägen...om det är den looken man strävar efter.

Alltså..att använda sig av små fasta gluggar på sin 5D mk3 i stället för 24-70/2.8:an är ett sätt för trådstartaren att få ner vikten och rejält minska volymen på sitt kamerakit. Kanske det räcker och är bästa lösningen för honom ...
TS vet förmodligen redan hur stor skillnad i storlek och vikt det är mellan kamerorna. Hans frågor handlar inte om det:

"Det jag framförallt funderar på är i hur stor grad man saknar FF sensorn och hur bra autofokusen upplevs i just denna modellen (intressant då af i min nuvarande 5d mk3 är grymt bra)."

För övrigt väger Canons 24/2,8, 50/1,8 och 85/1,8 (som skulle kunna ersätta 805 g 24-70/2,8) tillsammans 835 g. De tre tar givetvis också större plats än zoomen.

TS vet förmodligen redan hur stor skillnad i storlek och vikt det är mellan kamerorna. Hans frågor handlar inte om det:

"Det jag framförallt funderar på är i hur stor grad man saknar FF sensorn och hur bra autofokusen upplevs i just denna modellen (intressant då af i min nuvarande 5d mk3 är grymt bra)."

För övrigt väger Canons 24/2,8, 50/1,8 och 85/1,8 (som skulle kunna ersätta 805 g 24-70/2,8) tillsammans 835 g. De tre tar givetvis också större plats än zoomen.

Jo, men det som föranleder frågorna om bl.a. AF:en på X-T1 är ju det faktum att trådstartaren upplever nuvarande kit för stort/tungt att ta med sig ibland. Det är ju det som är det centrala i huvudinlägget. En lösning är då att skaffa en X-T1, men det kan också kanske räcka med att bara byta ut sin ljusstarka normalzoom mot några fasta gluggar för att känna en klar skillnad vad gäller vikt och storlek. Man behöver inte alltid bära med sig alla fasta objektiv när man beger sig ut för att fotografera.

Som trådskaparen själv skrev..han har ingen möjlighet att jämföra kamerorna innan utan han måste först sälja av sin 5D mk3 INNAN han skaffar X-T1:an. Visst, det kan bli ett jättebra byte..men trist ifall Fujin inte visar sig vara kameran för honom. Det finns alltså andra alternativ som får ner vikt och storlek rejält och som trådstartaren kan testa utan att det behöver kosta så mycket eller att han behöver göra sig av med sin 5D mk3 i ett första läge!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar