forstheim
Aktiv medlem
Det är ju inte så konstigt med tanke på att du har tagit det "värsta" tänkbara exemplet i beräkning...? De flesta som köper Fuji X kommer förmodligen inte att släpa runt på t.ex. 50-140 hela tiden. De flesta är gatufotografer eller resefotografer som behöver just ett litet kit.
Om vi då för omväxlings skull tar mitt nuvarande "500kr i överviktsavgift på flyget"-kit som exempel:
D700: 1000g (eller 1400g med batterigrepp)
50 1.8 G: 185g
85 1.8 G: 350g
16-35/4: 680g
Tamron 70-300 VC: 765g
Sammanlagt: 2980g (eller 3380g med batterigrepp)
Motsvarande uppsättning från Fuji skulle vara:
X T1: 440g (eller 657g med batterigrepp)
35 1.4: 187g
56 1.2: 405g
10-24/4: 410g
55-200: 580g
Sammanlagt: 2022g (eller 2239g med batterigrepp)
Så, ungefär 1kg eller 1/3 av vikten i skillnad, beroende på. Där har du viktskillnaden du undrade om. Och då har vi inte ens räknat in systemets storlek/volym...
Sedan är ju D700 i sig en vansinnigt tung kamera också. Med en lättare kamera som D610 eller D750 skulle skillnaden i vikt bli mindre, men skillnaden i volym skulle fortfarande vara stor.
Själv tycker jag att ett halvt till ett kilo inte är speciellt mycket i sammanhanget, och jag har även svårt att tänka mig vad storlek/volymskillnad kan spela för avgörande roll. Med X-T1 får man ju ändå fortfarande bära kameran i händerna, ha den hängande på bröstet eller låta den dingla under armen. Som jag ser det kommer den vara lika mycket (eller lite) i vägen som en Canon 6D. För mig skulle det först bli skillnad mot en Canon/Nikon dslr när kameran går att stoppa ner i fickan (helst en jeansficka). Och det går inte med en X-T1:a.
Ja, vi får se vad som händer framöver. Men jag tror mycket är "nyhetens behag" och att en hel del av dem som "gått över" kommer att införskaffa Nikon-/Canon dslr:er så småningom igen. Alternativt spår jag helt fel och sitter kanske själv här med en Fuji X-T1 (eller en kommande X-T2) om några månader. Ja, då får jag väl dra skämskudden över huvudet antar jag... ;-)
Fuji X-T1:an är förbaskat snygg på bild i alla fall! Tror jag måste se till att testa/känna på en någon dag.. ;-)