Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergivna hus, fabriker mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
PS Om det är så att det känns överflödigt att gå med på ett forum som ni kanske inte har glädje av framöver (typ att ni ändå har Canon), skicka bara ett majl till mig så kan jag lägga till er till anmälningslistan. Att läsa forumet går ju bra utan att vara medlem, så ni kan se vad som gäller i alla fall!

Ny tur till ödekvarteret Hästhagen

Som ni redan sett tänker folk från Nikonforum
http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?forum_id=49&thread_id=1567&pid=11992#post_11992
åka till Södefors på lördag, 2 dec. Jag tänkte hänga på men inte så tidigt i ottan. Min bil går från Sollentuna C 8.30 på lördag.

Anna F (OD-foto) ger följande utrustningstips:

Kamera - nyladdad och klar
vidvinkel - eftersom det är trångt och bökigt, men var och en väljer givetvis vad den tar med i optikväg
Ficklampa/pannlampa - det är svårt att fokusera i mörkret i vissa rum och i källaren behövs den för att över huvud taget ta sig fram
Stativ - det är ganska mörkt och kan bli långa tider
Blixt? - egentligen snyggare med längre tider och naturligt ljus, men du väljer själv

Oömma och varma kläder - det är _inte_ rent, dock var det inte något pisshål sist jag var där, utan mer vanligt damm och sån smuts. Det finns inga fönster, så det blåser kallt även inne
Gummistövlar - om du vill ned i källaren så är de vattenfyllda till viss del, så man får vada. I övriga delar rekommenderas skor med sula som du kan gå på krossat glas med
Matsäck - det lär finnas en mycket dålig pizzeria på orten, och det är ju synd att mista fototid på att åka iväg och sitta på den och trycka.

---

Jag tänker stanna till 17-tiden så ta med mat för hela dagen och utrustning så att du kan ta mörkerbilder.

Vi delar på bildkostnaderna.

Ha det så trevligt. Jag siktar nog på ett återbesök i vår då jag kan passa på att beskåda lite mer av själva Söderfors och bruket också.

Rivningsdatum

Man märker ju att området Hästhagen fascinerar och inte minskar fascinationen efter ett besök :) Om ni inte kan bestämma er för om ni skall åka dit eller inte så kan jag säga att det bara är att åka, utan omsvep! Om inte annat för att det är en intressant plats ur nutidshistoriskt perspektiv.

Jag bara klurar på när det är tänkt att stället skall rivas? Hade man tänkt att vänta tills snön har smält i vår eller? Kanske ingen som vet eller så kanske inte informationen anses passa i ett forum. Om någon vet får ni gärna skriva här eller maila!

God jakt på lördag ni som skall dit!

Strax innan valet lovade den dåvarande regeringen att de skulle skjuta till 5 miljoner för rivningen (som beräknas kosta runt 10 miljoner). Rivningen skulle komma igång våren 2007 var det tänkt.

Efter valet var det ny regering och strax därefter kom beskedet att rivningen skjuts på framtiden, eftersom de först vill ta principbeslut hur de rent allmänt ska agera med denna typ av herrelösa områden.

Så jag gissar att husen kommer stå kvar där ett tag till. De har ju stått tomma och utan ägare sedan 1996 nu, så några år till klarar de nog...

Det finns två platser kvar i min bil. Det blir ett snabbstopp i Uppsala på väg till Söderfors. Vi ska hämta upp Markus.

erro.se skrev:
Så jag gissar att husen kommer stå kvar där ett tag till. De har ju stått tomma och utan ägare sedan 1996 nu, så några år till klarar de nog...
Jippie, då kanske jag hinner med ett besök också...

"Läckra" miljöer det här, men jag har tröttnat lite på att plåta bara flagnande väggar, skrot och så. Det vore ball att hitta på något mer på en sån här utflykt, som att ha ett par icke-fotograferande personer med sig som vill/kan agera modeller.

Tänkte nu inte på det klassiska "snygga tjejer/kläder i skitig miljö som kontrast", det känns lite tradigt - men mer kreativa bilder i sådana här miljöer, tex att man sätter upp olika scener efter eget huvud; krigstema, SF, surrealism, humor... Bara en tanke... vad tros?

Jo, vi pratade om det när vi var där. Skulle ju vara rätt kul att t.ex. dra dit med en hel uppsättning heminredningsgrejer och sen sätta upp ett antal scener:

Finmiddag i vardagsrummet med linneduk, kristallglas och silverbestick.

Måndag morgon i sovrummet.

Skumbad i badrummet.

Matlagning i köket.

Ja, du fattar...

Jag hade någon idé om att hänga upp någon som springer längs väggarna a la "Matrix":) Problemet är att det inte är så högt i tak, så det blir svårt att få vinkeln.

Jag kan springa (är klättrare, berg eller trapphus kvittar :p ), men jag måste ha med mig en bra säkringsman. Antagligen behöver vi också borra dit någon bult i taket så att det blir juste säkring, men jag vet inte hur bra taket är, så det kanske inte är genomförbart... borde dock kollas :)

Borra genom golvet och lägg en stor plåtbricka på ovansidan så är det inga problem:)

Jag har sele och broms.

Mvh

Martin

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar