Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergivna hus, fabriker mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur var det med gamla Riksarkivet, skulle det bli ett nytt besök där eller har jag bara drömt det?
 
Jag har efter lite påstötning fått kontakt Statens Fastighetsverk igen ang. ett återbesök, men tyvärr lade de nu fram ett "krav" på att få publiceringsrätt till bilder som vi tar, för sitt eget bruk.

Jag tror (hoppas) dock detta mest var ett rätt oigenomtänkt och okunnigt förslag från den person jag haft kontakt med - jag drog ett mail tillbaks och förklarade läget för dem, så förhoppningsvis kommer de på bättre tankar. Vill de ha något för besväret att låta en anställd komma och öppna för oss etc så är det ju bättre vi skramlar. Jag kollar igen denna vecka.

Det går ej att visa visning/öppning på helger, så det blir isåfall en vardag - så reserva en semesterdag :)
 
Vad trist att de ville ha publiceringsrätt på våra bilder. Vi får muta dem med tårta istället haha, men annars är jag gärna med och skramlar till "inträde". Det vore skoj om vi fick komma tillbaka. Jag håller tummarna.
 
Lövsta sopstation

Vet någon hur det är med fotografering på Lövsta sopstation?

Det är kanske inte någon unik och okänd miljö, med tanke på att en återvinningscentral ligger precis brevid, men den verkar ju sevärd ändå...

Är det bara att knalla in där och fotografera? Eller blir någon sur och upprörd? Är det förbjudet? Eller ska man försöka prata med någon om att få komma in där lite mera officiellt?

Ni som känner till området: kan man "gå runt" och komma dit från sjösidan så man slipper gå genom återvinningscentralen?
 

Bilagor

  • lovsta.jpg
    lovsta.jpg
    47.4 KB · Visningar: 1,480
Re: Lövsta sopstation

erro.se skrev:
Vet någon hur det är med fotografering på Lövsta sopstation?
Det var någon i denna tråd som kollade upp om vi kunde få komma och plåta där, men det ville de inte.

Jag har varit där ett par gånger och plåtat exteriört på helger, då är det lite verksamhet inne på område som är närmast de gamla stationen. Man kan gå in via sopstationen, där man skall lämna ris och annat. Det kan komma någon hjullastare odyl därinne men det är bara att hålla sig undan lite, och blir du tillsagd av någon så är det bara att acceptera och pysa.
 
Luftig lya översta våningen, inglasad balkong. Kort kontrakt.
 

Bilagor

  • lyan4912.jpg
    lyan4912.jpg
    25.8 KB · Visningar: 1,011
Fängenhällarna

Denna gamla barnkoloni var en ganska mäktig upplevelse. Tre sammanbygda hus á 400 kvadratmeter. En gång i tiden ägda av "Stockholms fjällkoloniförening", för att ge några stackars stads-barn lite frisk luft och "fjällmiljö". Tyvärr gick det inte att komma in... allting tillbommat.

Tydligen finns där nya ägare som har för avsikt att rusta upp huset. Men det har de sagt sedan 2003... Å andra sidan kräver väl denna typ av upprustningar både tid och pengar.
 

Bilagor

  • fangenhallarna.jpg
    fangenhallarna.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,947
Jag kollade upp Lövsta, och anledningen till att vi inte skulle få komma dit var dels olycksrisken, dels att våra bilder skulle locka dit kids som tycker det är ballt, och sen gör illa sig där inne. De ska riva hela rasket rätt snart, inom nåt år tror jag.
 
Söker...

Hejsan,
Vet inte hur fel ute jag är nu men efter att ha läst tråden så fick jag känslan av att det finns folk här som har koll på gamla ställen. Det är såhär att jag håller på med en release "fest" för en ny skiva och letar efter en lokal, helst någon gammal fabrikslokal. Så om någon har något tips, personer jag skulle kunna kontakta etc. så skulle jag vara superglad!

Mvh,
Peter
 
Gamla Riksarkivet

För den som är sugen på att besöka Gamla Riksarkivet i Stockholm så är det öppet hus idag, 4 september, kl 13.

De anordnas förövrigt visning av en hel del andra intressanta hus i landet denna vecka. Läs http://fibor.org under Aktiviter.

Så passa på - det blir troligen färre besökare än vid det öppna hus som arrangerades under Riddarholmsdagen - så det blir nog bättre fotomöjligheter idag, för den som kan smita från jobbet.

Mina påstötningar för att få till ett nytt Fotosidan-besök har gått trögt - senast svarade de att de som tack ville ha tillgång till våra bilder! Något sådant tänker jag inte gå med på om det skall anordnas av mig såsom FS-ansvarig - men är det någon annan här som vill ta upp bollen och fixa ett till besök (även med deras knasiga villkor) så hör av er till mig så kan ni få kontaktuppgifterna.
 
Appropå att dela med sig

Det vore absolut roligt att se det gamla riksarkivet från insidan. Missade förra besöket men bilderna som folk fick var intressanta! Dock reagerar jag lite på det du skriver om att dela med sig av bilderna...

Jag vet inte hur många som passade på att besöka Västerås ångkraftverk då Ångkraftverkets vänner var snälla och ställde upp på sin fritid och släppte in folk för att på egen risk vandra runt fritt i den gamla byggnaden och fota. Just att släppa in folk på så vis i en gammal byggnad som inte har hållits städad och fixad för folk att vistas i är inget som ägare (framförallt inte kommuner) brukar göra speciellt ofta med tanke på riskerna för att någon skulle slå sig och eventuella följder av något sådant, oavsett vad som sagts från början. De var där ett antal timmar för att låsa upp åt folk, berätta om byggnaden för alla som ville lyssna, tipsa om platser som var speciella. Med andra ord, de och kommunen var generösa värdar som ställde upp!

Då jag var en av de senare att besöka kraftverket fick jag dessutom höra något ganska tråkigt, att väldigt många gladeligen hade trampat in i byggnaden och tagit emot allt vad som erbjöds men inte ville ge något tillbaka. Kort sagt, folk snålade med sina bilder. Jag vet inte om många tror att de kommer att bli erbjudna ett antal tusenlappar för bilderna och sedan uppnå världsberömmelse och därför vägrar släppa dessa till de som vänligt hjälpte dem till en klart häftig fotoplats...

Sammanfattat: Är det så fruktansvärt att man som tack för tillmötesgående tillmötesgår? Om fotografens namn framgår är det väl bara kul om en snygg och vältagen bild man har tagit hamnar på nätet eller i trycksaker som handlar om det gamla arkivet. Om nu någon ser strikt professionellt på att besöka stället får de arrangera något eget så att de som släpper in vet dealen innan. Jag går iaf gärna in under förutsättning att jag delar med mig av bilderna! Någon mer?

Jag kan tänka mig att ta över arrangerandet av ett besök under de premisserna de föreslog. Om bara någon förser mig med kontaktinformationen så!
 
Re: Appropå att dela med sig

partystarter skrev:
Jag går iaf gärna in under förutsättning att jag delar med mig av bilderna!
Jag med, jag har själv inga problem med det (SFV:s webbredaktör har redan mitt OK att använda bilder från arkivet utifall hon vill). Likaså bilder från Västerås. utifall någon frågar. Det är väl roligare bilderna kommer till användning än ligger hemma på hårddisken.

Sen tycker jag iofs det är viss skillnad mellan en ideell förening och ett statligt verk som skall hitta nya hyresgäster till sin fastighet. Speciellt när man ställer det som ett *krav* för att få besöka en statligt ägd fastighet - då är det väl renare man tar en avgift om det tex är förknippat med kostnader att guida oss. Däremot är det ju helt OK att uppmuntra till att man delar med sig av bilder, att "fråga snällt" före besöket (det gjordes inte före Västerås-besöket). Man bör också tala om var och hur bilderna kommer användas

Nå, det jag inte tycker jag kan göra är att ställa detta som ett krav för att få följa med på ett besök arrangerat av Fotosidan (indirekt) - jag vet ju tex hur debatterna går runt olika fototävlingar som ställer krav på publiceringsrätten till bilder tex för att fylla på sina bildarkiv. Vissa fotografer här tar jäkligt hårt på sin upphovsrätt, andra inte - men vi skall stå på fotografernas sida.

Jag kikar in på Arkivet i eftermiddag (jobbar i närheten), kanske är "min kontakt" Urban där - enklare att prata öga mot öga om sådant här, höra vad de egentligen vill.
 
Re: Appropå att dela med sig

partystarter skrev:Kort sagt, folk snålade med sina bilder.

Erkänner mej skyldig... tyckte kanske inte att jag fick till några riktiga höjdarbilder, men om nån förser mej med en adress så ska jag gladeligen bränna en CD med samtliga bilder, som föreningen kan få använda fritt... sorry... och tack till alla som gjorde safarin på Kraftvärmeverket möjlig.
 
Som "ansvarig" för att ha råddat ihop åtminstone Fotosidans del i Ångkraftverks-besöken så kan jag säga att jag har inte hört varken krav eller önskemål på de bilder vi har tagit. Det måste isåfall ha varit direkta kontakter mellan föreningen och enskilda fotografer.

Personligen skulle jag inte ha något emot att dela med mig av mina bilder, men jag har inte hört något önskemål. Jag har å andra sidan inte kontaktat dem heller...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.