Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergång från spegel

Produkter
(logga in för att koppla)
Gissar att det är liknande förhållande med Canons RF-system kontra EF.
Nikon.
Skillnaden i registeravstånd är 30.5 mm mellan Nikon F (46.5 mm) och Nikon Z (16 mm).
Diametern skiljer 11 mm (F 44 mm, Z 55 mm).
Gäller både småbild och halvformat, eftersom Nikon använder samma fattningar för kameror med de två sensorformaten.

Canon småbild.
Skillnaden i registeravstånd är 24mm mellan Canon EF (44 mm) och Canon RF (20 mm).
Diametern är densamma hos EF och RF, 54 mm.

Canon halvformat.
Skillnaden i registeravstånd är 26 mm mellan Canon EF-S (44 mm) och Canon EF-M (18 mm).
Diametern skiljer -7 mm (EF-S 54 mm, EF-M 47 mm).

Nikons objektivkonstruktörer har fått en större förbättring för sina nya småbildsobjektiv än Canons, men Nikon hade ett sämre utgångsläge.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount

Jag är nyfiken på hur ni tänker i just övergången. Sparar ni gamla objektiv. Är adaptrarna för att spara de gamla objektiven bra.
När jag "gick över" till spegelfritt för tio år sen hade jag inga gamla objektiv med AF att montera med adapter, så jag var helt enkelt tvungen att köpa nya, vilket jag gjorde under ett antal år. Adaptrar för gamla manuella objektiv fanns det en uppsjö av så jag har några sådana till de gamla manuella objektiv jag redan hade. Det är lite kul, men begränsande. Det manuella objektiv jag har använt mest är nog makroobjektivet.

Ovanstående gällde alltså Micro Four Thirds. Om jag idag skulle "gå över" till spegelfritt och köpa en kamera för vilken jag skulle kunna använda mina gamla AF-objektiv för spegelreflex så skulle jag definitivt köpa en adapter och fortsätta använda dessa objektiv på den spegelfria kameran. Allt tyder på att de objektiven fungerar minsta lika bra på en spegelfri kamera som på spegelreflexkamerorna de köptes till.

Så småningom skulle jag köpa nya objektiv som är avsedda för den spegelfria kameran, helt enkelt för att det är där utvecklingen sker och det kommer fler och fler roliga objektiv för spegelfritt som lockar.

Men jag skulle inte tveka att börja med en adapter.

Jaha, misstänker att jag kanske slår in lite öppna dörrar. Jag har D800 + D4s och har fotat med dessa under några år och egentligen hålla mig ifrån att köpa nya hus. Har inte heller varit med i resonemanget i övergången till spegelfritt. Förmodar att det finns ett antal trådar om övergången från spegel till spregelfria Nikongrejer. Kan ni hänvisa till bra tråd?

Jag är nyfiken på hur ni tänker i just övergången. Sparar ni gamla objektiv. Är adaptrarna för att spara de gamla objektiven bra.

Tack!

Klart de bra objektiven ska sparas, men vissa kan få sig en omdömestörn när man jämför dem mot de nya nikon z objektiven. Af-hastighet, skärpa ibis och annat står ut från fmount i många fall. Tänk på att du även kan anpassa från andra märken också. Samyang 24 1.8 är himla bra samt kompakt och med tze-01 kan man använda den på Nikon z.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar