Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hur ska man göra för att få en bild perfekt exponerad utan gråkort och exmätare? Titta på den här bilden.
Hur skulle jag mätt ljuset för att slippa överexponeringen på höger vägg!
Testade en massa olika varianter men ack! mätte i backen och på andra ställen ändrade bländare och tid.
Hur kan man sen fixa till det i PH sen om det går.

/Thomas

Bilagor

• overexponering.jpg
    overexponering.jpg
    23.9 KB · Visningar: 820
För att slippa det utfrätta partiet på väggen (som jag fö. inte tycker gör något i denna bild) så kan du mäta ljuset på enbart den vita väggen, med spotmätning, eller gå närmare om du inte har tillgång till spot. Sedan kompenserar du två steg plus. Då har du talat om för kameran att detta är vitt, inte utfrätt, men hyffsat vitt. Bilden kommer att bli mörkare än den du visar här, men du slipper det utfrätta partiet. Fast i verkligheten var det nog så vitt oxå... Vita kalkväggar i stark sol tenderar att sticka i ögonen eller hur ??? ;)

Jag tycker du skall vara nöjd med att ha fått en fin bild...

Om du exponerar så väggen blir mörkare kommer träden bli för mörka.

Men om väggen är viktig skulle jag gå fram och mäta mot väggen, sedan skulle jag öka exponeringen som jag får med 1,5 steg.
Då blir väggen vit, med detaljer, istället för grå (som den blir om du följer mätvärdet mot väggen).

En avancerad (men inte svår) lösning är att ta två bilder, en där väggen blir bra och en där träden blir bra och sedan lägga ihop dem i Photoshop.

TxT skrev:
Hur ska man göra för att få en bild perfekt exponerad utan gråkort och exmätare? Titta på den här bilden.
Hur skulle jag mätt ljuset för att slippa överexponeringen på höger vägg!
Testade en massa olika varianter men ack! mätte i backen och på andra ställen ändrade bländare och tid.
Hur kan man sen fixa till det i PH sen om det går.

/Thomas

I en sådan här situation är råformatet det absolut bästa. Exponeringsmät som Jesper beskrev det. Sedan kan du vid konverteringen ställa in högdager och skugga så att det blir 100% optimalt. Vill du kan du t o m göra två konverteringar, en som maximerar återgivningen i skuggorna, en som ger en bra återgivning i högdagrarna. Då kan du sedan göra som Mikael beskrev, trots att du bara har en exponering.

MVH/Stefan

Tack för tipsen!

Tack för tipsen som ni har gett mig. Ska ut och testa på något objekt med era råd i bakhuvedet. Tyvärr så fotade jag inte med RAW just då men i vanliga fall så gör jag det men vet inte hur man jobbar med råfilerna men det är en annan grej.
Tack Thomas

Re: Tack för tipsen!

TxT skrev:
vet inte hur man jobbar med råfilerna men det är en annan grej.

Det beror ju lite på vilken kamera du har och vilken råkonverterare du använder. Själv använder jag mest Photoshop CS2 och till den följer ju en råkonverterare med som heter Camera Raw 3. För mig ger den den bästa kombinationen av flöde och resultat.

En annan konverterare som jag gillar är CaptureOne. Med den får man ett lite mer strukturerat arbetsflöde, vilket har både för- och nackdelar.

MVH/Stefan

Hej

Jag fotar med min Nikon D70 och kör med både raw och jpg, men när man är på semester så vet man aldrig hur många bilder det blir så då går jag över till jpg istället. Använder Photoshop CS2 men har inte blivit kompis med Camera Raw 3 pluginet men jag ska ta mig en titt på det. Finns det någonstans där man kan få lite instruktioner hur man jobbar med Camera Raw 3 ? Har även tillgång till CaptureOne men det är samma sak där.

/Thomas

Senast ändrad:
Re: Hej

TxT skrev:
Finns det någonstans där man kan få lite instruktioner hur man jobbar med Camera Raw 3 ?

Jag har en PDF på min hemsida, som visserligen rör Camera Raw 2, men du kommer in i grundflödet. Arbetar just nu med en uppdatering av den för att täcka in Camera Raw 3.

Du hittar den på www.profiler.nu/kursdok.html och denna PDF heter »Arbetsflöde vid råfilsfotografering«.

MVH/Stefan

Tack Stefan

Det fanns lite smått o gott där på sidan din. Nu ska jag ta mig en titt på hur du gör.
Tack för hjälpen
Thomas

Här är ett tips på ett verkligt bra program då bildmotivet har ett för stort ljusomfång. Det bygger på att man t.ex. plåtar tre bilder på samma motiv men med olika exponeringstider. Av dessa tre bilder skapar programvaran den fjärde slutgiltiga ”hybridbilden” som består av de korrekt exponerade partierna från de första tre fotografierna. Slutresultatet är imponerande och i princip omöjliga ljusvariationer blir korrekta! Läs mer på http://www.hdrsoft.com/

P.S Det är inte ofta man blir mer än nöjd med ett program. Oftast uppfylls förväntningarna fullt ut – Men i detta – Låter som en reklamslogan; men man häpnar!

Läs på lite om Ansel Adams "zonsystem". Även om du plåtar digitalt, tycker jag att det är en bra läsning som kan komma till nytta när det gäller att mäta ljus.

/Zoran

zoki skrev:
Läs på lite om Ansel Adams "zonsystem". Även om du plåtar digitalt, tycker jag att det är en bra läsning som kan komma till nytta när det gäller att mäta ljus.

/Zoran

Kan bara hålla med. Håller själv på att lära mig detta och det är definitivt bra kunskap även som digitalfotograf. Tidningen Foto hade en serie artiklar "Mörkrumsskolan" om detta för inte länge sedan - har du gamla nummer av tidningen kan du kika där. När du ändå fotar jpeg finns det ett "billigt" trick: Dra ned bildkontrasten till -2, detta ger större omfång, men är knappast en perfekt lösning. Spotmät på ljusaste och mörkaste del - säg att det blir 1/2000 resp 1/60. Exponera då manuellt med värdet i mitten, dvs 1/500.

Edit: Snygg bild, förresten!

//Lasse

En bra metod för att i efterhand fixa till den här typen av ljusförhållanden kan vara Kontrastmaskning.

Gör en kopia av bilden i ett nytt lager. Desaturate och Invert. Ändra lageregenskaper till "Overlay".

Snabbt och enkelt! I vissa fall kan det faktist göra underverk!

Bilagor

• dcm.jpg
    dcm.jpg
    55.4 KB · Visningar: 367
ormestad skrev:
En bra metod för att i efterhand fixa till den här typen av ljusförhållanden kan vara Kontrastmaskning.

Gör en kopia av bilden i ett nytt lager. Desaturate och Invert. Ändra lageregenskaper till "Overlay".

Snabbt och enkelt! I vissa fall kan det faktist göra underverk!

Mycket skickligt!

/Z

Det är svårt att döma från dina små exempel men det ser sällan särskilt bra ut om man inte också lägger på gaussisk oskärpa som ett sista steg på kontrastmasken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar