Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna tif i PS CS5

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Försöker öppna en tif-dokument men får upp ett konstigt meddelande:


Men programmet måste ju kunna öppna ett tif, eller? Vad är det fel på?

Kan vara att filen har blivit skadad på något sätt, saknar filslut eller något annat. Är det alla tiffar eller bara en?
"Graphic Converter" brukar fixa saken för det mesta.
 
Det handlar bara om en fil som jag fick via mejl.
Men den går konstigt nog att öppna med Windows LIve Photogalery (det program alltså som kommer springande när jag kilckar på filen i Windows Explorer). Där för vet jag inte hur den kan vara skadad.

Vad gör den där Graphic converter? Vad är det för nåt?
 
Det handlar bara om en fil som jag fick via mejl.
Men den går konstigt nog att öppna med Windows LIve Photogalery (det program alltså som kommer springande när jag kilckar på filen i Windows Explorer). Där för vet jag inte hur den kan vara skadad.

Vad gör den där Graphic converter? Vad är det för nåt?

Graphic Converter brukar ingå i Mac OSx. Om du vill kan du maila den till mig så gör jag ett försök. [email protected]
 
Enklast är väl att titta på vad andra program säger om TIF filen. Det kan ju vara så enkelt som att det är en JPG eller PNG som någon döpt om.

T.ex kommandoradverktyget "file", anser det att det är en TIF fil? (alternativt, läser man filen med en hexeditor eller strings ser man snabbt vilken sorts fil det är, om man är datanörd)

Kan andra bildprogram, t.ex. GIMP, öppna filen?
 
Nja, datanörd är jag inte.... ;)
Och så är PS faktiskt det enda bildprogrammet jag har på min dator.
Går jag in i Windows Explorer så säger den att det är en TIFF-fil.

Det kan ju vara så enkelt som att det är en JPG eller PNG som någon döpt om.
Det var ett jpg förr som efter bearbetning har sparats som tif. Då har man ju inte bara döpt om filen, utan sparat om filen med ett nytt format. Då borde det väl gå att öppna....?

Det hela kan jag kanske lösa på annat sätt. Men jag är faktiskt lite nyfiken ändå hur det kan komma sig. Kan man inte göra en tif av en jpg?
 
Låter inte som du gjort något fel.

Låt gärna någon annan titta på den och se om de får någon ordning på det. Du har ju fått ett erbjudande om att titta på den redan. jag kan kolla på den oxo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.