Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskelista till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Jag tykte att det var dags för alla tillverkare av digitala kameror i dag att börja lyssna på oss kunsumenter. Vad vill vi ha? Har vi önskningar eller idéer som skulle kunna föra tillverkningen framåt?
Skriv ner vad NI önskar skulle finnas. Nån från Canon kanske kollar såna här listor och tar dem till sig. ;)

Jag börjar med att skriva min önskning.
18-105mm 2,8 IS USM. Helst med en vikt runt 500g oxå, fast jag kan sträcka mig en bit i viktväg för att få ett sådant objektiv.
 
Jag skulle vilja ha IS i min 135:a....Men bättre hade ju vart om de gjorde som de andra och hängde upp sensorn istället...
 
Andreas S Eriksson skrev:

Jag börjar med att skriva min önskning.
18-105mm 2,8 IS USM. Helst med en vikt runt 500g oxå, fast jag kan sträcka mig en bit i viktväg för att få ett sådant objektiv.
Tror tyvärr att ett sånt objektiv (tar förgivet att du menar EF-S) skulle väga över kilot och kosta åtskilliga 10-tusen lappar. Bara 17-55/2.8 IS går ju på 10.000 och är ett 3x zoom, här pratar vi om ett 5,8x zoom.

Men visst skulle det vara riktigt trevligt.

Själv önskade jag mig i en liknande lista för något år sedan ett 200/2L IS. Det kom nu också, men hade en riktigt tilltagen prislapp, så där föll den...

Skulle vilja ha lite fasta ljusstarka objektiv med IS. Tex:
85/1.4 IS
135/2L IS
50/1.4 IS

Eller kanske några fasta EF-S objektiv (billigare och mindre än motsvarande för FF):
EF-S 185/2.8 IS (motsvarar 300/2.8 på FF)
EF-S 85/1.4 IS
osv..

Högst på önskelistan står annars en uppdaterad 24-70/2.8L med IS. Gärna med jämnare kvalité än dagens 24-70..
 
Jag vill ha en EF 400 f/5,6 L IS

Gutta skrev:
Jag skulle vilja ha IS i min 135:a....Men bättre hade ju vart om de gjorde som de andra och hängde upp sensorn istället...

Alla andra??
Nikon har inte heller "hängt upp" sensorn. Tillsammans har de väl 90 % av marknaden för DSLR.
 
Andreas S Eriksson skrev:
Jag tykte att det var dags för alla tillverkare av digitala kameror i dag att börja lyssna på oss kunsumenter.

Jag tror dock att tillverkarna redan idag i allra högsta grad lyssnar på oss konsumenter, kanske inte direkt genom att läsa forum som detta, men däremot genom att följa försäljningsstatistik mycket noga.

I det sammanhanget så är det nog så att vad en liten skara svenska fotoentusiaster tycker inte väger så tungt. ;)

Nåväl, det är ju alltid kul att spekulera och diskutera så här kommer min önskelista:

- Ett steg bättre brusprestanda. Höga ISO är ju fattig mans väg till lycka. Istället för att köpa dyra och tunga ljusstarka gluggar vrider man helt enkelt upp ISO.

- IS kan nog vara kvar i gluggen, jag gillar att sökarbilden stabiliseras. Däremot får man gärna plocka bort de höga prispåslagen! Tamron och Sigma måste få ändan ur vagnen och ha stabilisering i fler av sina gluggar. Utvecklingen är igång men den kunde gå fortare.

- Konfigurerbart auto ISO.

- Bättre upplösning på skärmen (typ Nikon & Sony)

- Filmfunktion! Jo jag vet att jag svär i kyrkan men visst vore det väl skönt att kunna lämna kompakt och mobiltelefon hemma när man vill filma en snutt! ;)

- HDMI utgång och en smidig trådlös fjärrkontroll som går att använda för alla kamerans funktioner (såväl bildtagning som bildvisning). Skulle kunna göra kameran till en komplett bildspelsvisare när man t ex är borta på fest.

- Större möjligheter att programmera/konfigurera knapparna. Printknappen är ju den naturliga kanditaten för helt fri funktion.

- Raw-möjlighet även i scenlägena.

- En bra "resezoom" med stabilisering och god ljusstyrka över hela registret.

- Ett fast 400 5,6 IS.

- FN/Konsumentverket/Gud bestämmer att nu är det slut på pixelracet, max 10 megapixel på kompakter, 14 på APS-C och 21 på ff gäller! :)


Mvh
Anders

PS. Håller med Staffan, 135/2.0 skulle verkligen må bra av IS. Kan man eftermontera? :D
 
Re: Re: Önskelista till Canon

AFJ skrev:
Jag tror dock att tillverkarna redan idag i allra högsta grad lyssnar på oss konsumenter, kanske inte direkt genom att läsa forum som detta, men däremot genom att följa försäljningsstatistik mycket noga.

I det sammanhanget så är det nog så att vad en liten skara svenska fotoentusiaster tycker inte väger så tungt. ;)

Nåväl, det är ju alltid kul att spekulera och diskutera så här kommer min önskelista:

- Ett steg bättre brusprestanda. Höga ISO är ju fattig mans väg till lycka. Istället för att köpa dyra och tunga ljusstarka gluggar vrider man helt enkelt upp ISO.

- IS kan nog vara kvar i gluggen, jag gillar att sökarbilden stabiliseras. Däremot får man gärna plocka bort de höga prispåslagen! Tamron och Sigma måste få ändan ur vagnen och ha stabilisering i fler av sina gluggar. Utvecklingen är igång men den kunde gå fortare.

- Konfigurerbart auto ISO.

- Bättre upplösning på skärmen (typ Nikon & Sony)

- Filmfunktion! Jo jag vet att jag svär i kyrkan men visst vore det väl skönt att kunna lämna kompakt och mobiltelefon hemma när man vill filma en snutt! ;)

- HDMI utgång och en smidig trådlös fjärrkontroll som går att använda för alla kamerans funktioner (såväl bildtagning som bildvisning). Skulle kunna göra kameran till en komplett bildspelsvisare när man t ex är borta på fest.

- Större möjligheter att programmera/konfigurera knapparna. Printknappen är ju den naturliga kanditaten för helt fri funktion.

- Raw-möjlighet även i scenlägena.

- En bra "resezoom" med stabilisering och god ljusstyrka över hela registret.

- Ett fast 400 5,6 IS.

- FN/Konsumentverket/Gud bestämmer att nu är det slut på pixelracet, max 10 megapixel på kompakter, 14 på APS-C och 21 på ff gäller! :)


Mvh
Anders

PS. Håller med Staffan, 135/2.0 skulle verkligen må bra av IS. Kan man eftermontera? :D

Konfogurerbart auto ISO.. Blir inte det manuell ISO eller vad är det du söker med att kunna konfigurera auto ISO?

HDMI lär nog aldrig hända, då den kontakten är stor och styrelektroniken inte är så kompakt.

Men jag håller klart med om att nån instans borde styra upp pixelracet på allvar. =)
 
Curt L skrev:
Jag vill ha en EF 400 f/5,6 L IS



Alla andra??
Nikon har inte heller "hängt upp" sensorn. Tillsammans har de väl 90 % av marknaden för DSLR.

Ibland läser hjärnan fortare än ögonen...;-)



Filmfunktion är INTE att svära i kyrkan!
Det har jag viljat se länge också... Tänk att kunna använda de ljusstarka gluggarna när man filmar också! Med pixelrajset bakom oss skulle man ju kunna önska hdupplösning på filmen också kanske. För övrigt instämmer jag i skärmupplösning. Det är en av få saker jag aldrig riktigt varit nöjd med på min 20D.
 
Re: Re: Re: Önskelista till Canon

Andreas S Eriksson skrev:
Konfogurerbart auto ISO.. Blir inte det manuell ISO eller vad är det du söker med att kunna konfigurera auto ISO?

HDMI lär nog aldrig hända, då den kontakten är stor och styrelektroniken inte är så kompakt.

Men jag håller klart med om att nån instans borde styra upp pixelracet på allvar. =)

Med konfigurerbart menar jag att jag själv skulle kunna sätta upp egna gränsvärden för vilket ISO intervall som skall gälla och vid vilka slutartider som ISO skall höjas eller sänkas. Jag tror de andra tillverkaran har lite smartare lösningar än Canon.

Varför skulle inte HDMI kunna ske? Sony har väl det på flera modeller, t o kompakter. Nikon har det på sin D3 och D300. Jag tror det kommer på nästa Canon modell.


Mvh
Anders
 
Min önskelista...

* En variant av deras kameror som har en lika stor sensor men med endast ca 3-6 megapixlar. Då får vi som inte tänkt göra gigantiska förstoringar möjlighet till bättre dynamiskt omfång, högre ISO, fler bilder/s och snabbare laddtider både i kamera och dator.
Tanken är att göra ungefär som Sony (Alpa 300/350), Nikon (D40/D40x) och Pentax (kan ej modellerna) som har i stort sett samma hus men olika sensorer, fast med skillnaden i antalet megapixlar.

* Ge oss några hus med sensor i 16:9-formatet. De flesta visar ändå bara bilderna på skärmen eller TV:n.

* Varnare i sökaren om man håller kameran snett (min sambo har en tendens att hålla den snett).

* Programvara i kameran eller som medföljer på datorn som automatisk kompenserar bilden för objektivets vinjettering, kromatisk abberation och distorsion.

* Skakreducering i huset som automatiskt stängs av om man har ett IS-objektiv.
 
Andreas S Eriksson skrev:
Jag tykte att det var dags för alla tillverkare av digitala kameror i dag att börja lyssna på oss kunsumenter.


Jag börjar med att skriva min önskning.
18-105mm 2,8 IS USM. Helst med en vikt runt 500g oxå, fast jag kan sträcka mig en bit i viktväg för att få ett sådant objektiv.

Hur ska Canon kunna lyssna när folk kommer med helt orealistiska önskemål?

Kom igen nu, du har proffshus och två L objektiv i din kameraväska och inte ens du klarar av att hålla dig till verkligheten? Ta EF 17-35/2.8L och addera 70mm extra brännvidd, så fattar vem som helst att den gluggen kommer att väga minst 1500g och kosta en bra bit över 30kkr.

Tillverkarna lyssnar på riktiga proffs och sin egen marknadsavdelning som håller koll på köparna av instegsmodeller. Se på Nikon, de har vägrat komma med en motsvarighet till Canon 70-200/4L eller Sigma 50-150/2.8, gärna med stabilisering riktad specifikt till avancerade amatörer. Vi är en grupp som ingen vill lyssna på. Vi kräver oftast för mycket och är inte alltid beredda att betala priset.
 
Har du funderat på hur stora och tunga dom f/2-zoomarna skulle bli (för att inte tala om hur dyra)?
 
Jag vill att fullformat ska bli billigare.
Kan också tänka mig att beg. priserna på 5D sjunker, sätt fart nu Canon!
 
Re: Re: Önskelista till Canon

marooned skrev:
Hur ska Canon kunna lyssna när folk kommer med helt orealistiska önskemål?

Kom igen nu, du har proffshus och två L objektiv i din kameraväska och inte ens du klarar av att hålla dig till verkligheten? Ta EF 17-35/2.8L och addera 70mm extra brännvidd, så fattar vem som helst att den gluggen kommer att väga minst 1500g och kosta en bra bit över 30kkr.

Tillverkarna lyssnar på riktiga proffs och sin egen marknadsavdelning som håller koll på köparna av instegsmodeller. Se på Nikon, de har vägrat komma med en motsvarighet till Canon 70-200/4L eller Sigma 50-150/2.8, gärna med stabilisering riktad specifikt till avancerade amatörer. Vi är en grupp som ingen vill lyssna på. Vi kräver oftast för mycket och är inte alltid beredda att betala priset.

Visst, stå du i ditt lilla hörn och tyck att ingen lyssnar på dig.
Jag ska iallafall möta det du tycker och svara.

Vem sa att det ska vara önskningar som kommer att genomföras? Till skillnad från dig så tar jag inte fotograferandet på blodigaste allvar utan har det som en hobby som har växt och som nu kan ge mig en extra inkomst.

Vet du hur många det är som har ett 70-200/4L?
Canon har en ENORM del av amatörerna som använder det objektivet och jag skulle se det som att Nikon missar att få de kunderna.

Så måste jag fråga vad mina L-gluggar och proffshus har med verkligheten att göra? Skulle jag "veta bättre" bara för att jag har de prylarna?

Det här var tänkt som ett forum som INTE skulle bli personpåhopp som det så ofta blir i de här forumtrådarna. Kan ni inte hålla er från det så stänger jag tråden. Det här var tänkt att öppna upp för alla som känner för det att samtala om funktioner, idéer och önskningar. Man kanske kunde lära av varandra att använda prylar på bästa sätt.
 
Re: Re: Re: Önskelista till Canon

Andreas S Eriksson skrev:
Visst, stå du i ditt lilla hörn och tyck att ingen lyssnar på dig.
Jag ska iallafall möta det du tycker och svara.

Vem sa att det ska vara önskningar som kommer att genomföras? Till skillnad från dig så tar jag inte fotograferandet på blodigaste allvar utan har det som en hobby som har växt och som nu kan ge mig en extra inkomst.

Vet du hur många det är som har ett 70-200/4L?
Canon har en ENORM del av amatörerna som använder det objektivet och jag skulle se det som att Nikon missar att få de kunderna.

Så måste jag fråga vad mina L-gluggar och proffshus har med verkligheten att göra? Skulle jag "veta bättre" bara för att jag har de prylarna?

Det här var tänkt som ett forum som INTE skulle bli personpåhopp som det så ofta blir i de här forumtrådarna. Kan ni inte hålla er från det så stänger jag tråden. Det här var tänkt att öppna upp för alla som känner för det att samtala om funktioner, idéer och önskningar. Man kanske kunde lära av varandra att använda prylar på bästa sätt.

Har man två L gluggar (varav ett 17-35/2.8 på sådär 600g) så bör man kunna lista ut att ett 18-105/2.8L IS inte kan väga 500g, faktiskt inte ens det dubbla.

Antingen har vi en seriös tråd eller så finns det redan några trådar med skämt-önskningar, typ 10-600/f2 på 500g för 2000kr.

Det ser inte alls bra ut att Nikon saknar en proffszoom som är mindre än deras monstruösa 70-200/2.8VR. Med dagens kameror som ger (imho) bra bilder även på iso 3200 så skulle man klara sig med f4.
 
Som så många andra...något att byta ut min 20D mot;

8-10 Mpix och +8 bps i serie/RAW
920K pixlars (eller fler) 3" LCD
"Brusfri" på höga ISO (6400)
WiFi (eller blåtand?) bildöverföring
Trådlös blixtstyrning
GPS-loggning

EF-S 17-85 2,8 IS L-wannabe
EF-S 50-150 2,8 IS L-wannabe

Sen lägger Canon ner hälften av allt som ändå säljer i små volymer och fokuserar sin tillverkningskraft och marknadsföring på denna modell och plockar hutlösa marknadsandelar med maximerad vinst trots mycket rimliga konsumentpriser för alla oss hobbyfottisar.

Sen vakna jag svettig med kudden mellan skinkorna...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.