Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskelista på funktioner till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Samsungs i-funktion tyckte jag fungerar alldeles lysande. En knapp och en ring på objektivet. Knappen kan bläddra mellan olika funktioner (programmerbart) och ringen förändrar inställningen av den valda funktionen.

Tyvärr innebär detta tre ringar på en zoom, vilket kanske är lite mycket på en (fysiskt) kort konsumentzoom. Och eftersom jag är stark motståndare till "focus-by-wire" går detta ju inte att minska till två.

I övrigt: (?)

som precis blivit bannat från ämnet:
*egna inställningar för parametrarna i Auto-ISO.

*Inbyggd fokusjustering via LV-läget

*att man kan ladda riktiga färgprofiler i kameran, som Canons PSE-system.

*kaffebryggare.
 
1) Duger inte skärpedjupskontrollen som i dag finns?
Nej, det är, som jag skrev annorstädes i denna diskussion.

På D700 ser man varken fokusavstånd eller brännvidd i sökaren och att göra beräkningarna i huvudet är svårt.

Om du menar att avgöra skärpedjupet utifrån vad du ser i sökaren så funkar det inte alls bra tycker jag. Jag har glasögon och därtill har jag ett dominant vänsteröga och alla kameror är designade för att man tittar med höger öga. Är man vänsterögd kör man näsan i baksidan av kamerahuset och får titta lite på avstånd genom sökaren.

2) Hur skulle önskat skärpedjup anges?
Med fokusavstånd, främre och bortre gräns absolut och relativt fokusavståndet, totalt skärpedjup och hyperfokalavstånd.

3) Hur skulle gafflingen av skärpedjup gå till i praktiken?
Genom att variera bländare och tid i vardera riktning för konstant exponering.
Om man mätt upp 1/250 vid f/8 så blir serien
1/60 f/16
1/125 f/11
1/250 f/8
1/500 f/5,6
1/1000 f/4

4) Du vill ha samma exponering men variera slutartid, bländare och ISO-tal. Vad syftar en sådan gaffling till?
Se ovan, t.ex.
 
Jag tyckte jag hade ytterst rimliga krav, Tore... :)

-möjligtvis att jag kan släppa efter lite på kaffekokandet, av utrymmes-skäl.

Det som skiljer en "riktig" profil från en "övergripande" profil är detaljeringen. I Nikon-kameror idag kan du bara speca globala förändringar som "lite varmare/kallare grönare/mer magenta vitbalans" samt övergripande färgmättnad och kontrast/skärpning.

I en Canon kan du (om du känner för det, eller står i en hockey-hall och plåtar) korrigera enbart gul färg, så att inte alla hudtoner som vanligt i lysrörsbelysning blir sjukligt gul-gröna. I en Nikon KAN du inte få rätt hudtoner i lysrörsbelysning utan att alla andra färger blir fel. Detta är en ganska stor skillnad.

Nikons "färgprofil" är lika avancerad som "saturation"-kontrollen i ett bildbehandlingsprogram. Dvs inte alls. Du kan få mer eller mindre av ALLT, men inte mer grönt, mindre rött - t.ex.

Så det som hindrar oss från att lägga in en riktig profil i kameran är Nikon.
..............

Jag håller helt med om att kameror bör hållas (för användaren) så enkla som möjligt. Det är ju dock inte speciellt svårt att ha t.ex en "advanced"-meny-del som man kan slå på/av som man vill.

För min egen del är jag ganska nöjd med de kontroller som finns idag, men som Martin skrev tidigare så finns det kanske sätt att förenkla handhavandet för oss som faktiskt utnyttjar inställningsmöjligheterna som finns till max - t.ex genom att avlasta knappmängden för högerhanden genom att flytta kontroller ut på objektivet - där vänsterhanden ändå vilar i 99 fall av 100 för min egen del. Det är sällan jag tar en bild utan att vänsterhanden vilar antingen under vänster del av kameran, eller under objektivet om det är ett längre objektiv. Undantaget är i stort sett när jag kör tethered eller på timer från stativ - och då rör ju INGA händer kameran. Allt är förinställt.
 
Fotograferar du rodd eller slalom väljer du slutartid efter motivets rörelse och då spelar brännvidden ingen roll.

1/200 räcker ofta för att frysa rörelsen, men inte till att frysa skakningar 1.8km bort med ett 500mm objektiv som möjligtvis även har en dubblare på sig.

Men som sagt här drömmer vi om nya funktioner i kommande kameror och jag tar gärna denna diskution med dig i en annan tråd.

/Karl
 
jag har väl 51 fokuspunkter eller nåt i min D700, men 50 av dom är överflödiga, jag använder bara en.
varför ska jag ha en kamera som talar om för mig var skärpan ligger, har jag blivit blind????
 
Samsungs i-funktion tyckte jag fungerar alldeles lysande. En knapp och en ring på objektivet. Knappen kan bläddra mellan olika funktioner (programmerbart) och ringen förändrar inställningen av den valda funktionen.

Tyvärr innebär detta tre ringar på en zoom, vilket kanske är lite mycket på en (fysiskt) kort konsumentzoom. Och eftersom jag är stark motståndare till "focus-by-wire" går detta ju inte att minska till två.

Håller med om att det kan bli trångt, man kanske kan hoppa över funktionen på de allra minsta zoomarna ;)

Samsungs implementation är smart tycker jag, de har ju lyxen att påbörja ett helt nytt objektivsystem och kan därför designa in smidiga idéer redan från start.

I övrigt: (?)

som precis blivit bannat från ämnet:
*egna inställningar för parametrarna i Auto-ISO.

*Inbyggd fokusjustering via LV-läget

Hm, undrar om man kunde få kameran att bygga in en egen enkel testmekanism där man sätter upp kameran på ett stativ, placerar ut ett fördefinierat fokusmotiv på ett visst avstånd och sedan zoomar enligt kamerans instruktioner. Flyttar fokusmotivet och upprepar proceduren på några olika svåstånd och på det sättet kan hjälpa kameran att bygga någon slags fokuseringsprofil för just det objektivet (enklare procedur för ett fast objektiv).

*att man kan ladda riktiga färgprofiler i kameran, som Canons PSE-system.

Gärna kopplat till en enkel programvara att ha i datorn där man kan hålla reda på de profiler man skapat för olika situationer och platser. Och rent av kopiera och manipulera profiler ... Hm.


Gärna en rejäl kaffebryggare, men först en rakapparat ;)
 
Underlättar och förenklar detta fotograferingen?

Bidrar det till bättre bilder?

Är detta något en majoritet av alla fotografer skulle föredra och se fördelarna med?

Det är ingen konst att bedriva brainstorming - fritt bejaka alla impulser om tänkbara funktioner i Nikons DSLR. Frågan är nyttan när Nikon inte involveras eller uppmärksammas på idéerna. Om du verkligen är seriös med dina förslag finns det bättre ställen att framföra dem på än på Fotosidans forum. Boka ett möte med Nikon och diskutera dina idéer med dem och återkoppla sedan hur det gick.

Denna tråden är just brainstormning och drömning inget annat. Förstår du inte nytta så behöver väl du inte föstöra för oss andra.

/Karl
 
Tore!

Detta är inte en tråd för att ifrågasätta andras sätt att fotografera. Om du inte förstår det som skrivs så fråga vänlgt eller accepterar att behovet finns.

Och mina frågor är:

Har du svårt att fastställa skärpedjupet genom att använda granskningsknappen på din D700?

I vilka fotosituationer behöver du gaffla skärpedjupet?
 
Vad står på din önskelista över funktioner till Nikon?

När det kommer till det fotografiska så vill jag se
- skärpedjupsinformation på skärmen baserad på aktuellt objektiv, bländare och fokusavstånd
- halvautomatiskt läge där man istället för bländaren anger vilket skärpedjup man önskar
- gaffling/bracket över skärpedjup
- gaffling/bracket med konstant exponering men där bländare/slutare/ISO i par varieras i motsatt riktning

När det kommer till hårdvara så...
- vibrationsdämpning i huset
samt
- GPS
- WiFi 802.11n
- Bluetooth med stöd för fullständig fjärrkontroll via Android-app
- fjärrutlösare för Elinchrom, Profoto och PocketWizard

Hur många tiokronor extra skulle dessa radiobaserade delar tillföra i komponentkostnad?
... och hur omotiverat och antikt är det inte att kränga en GPS för 2300 och en wifisändare för 8000, därtill som klumpiga tillbehör.

Den enda anledningen jag kan se till att de inte har GPS, WiFi och BT i husen är för att de då skulle slå undan benen på sig själv i och med att de inte längre skulle kunna sälja dessa totalt överprissatta tillbehör men hur länge kan de hålla kvar vid detta ställningstagande? När billiga kompaktkameror och mobiltelefoner har dessa funktioner så är det bara antikt och dumt att inte införa all teknik under skalet. Det är dags för ett paradigmskifte!

Samma gäller vibrationsdämpning där man säkert kan argumentera för att det är bättre i objektivet men att betala dyrt för samma teknik om och om igen gynnar väl Nikon mer än brukarna.

Vad säger ni?

Tror t.ex att det kan vara svårt att ha GPS, WLAN osv. i magnesiumhus. Men i plasthus funkar det ju iaf, Sony har ju t.ex GPS i några av sina hus.
Och sen varför använda bluetooth? Att använda den som fjärrkontroll går ju i så fall lika bra(om inte bättre) via WLAN :)
 
Denna tråden är just brainstormning och drömning inget annat. Förstår du inte nytta så behöver väl du inte föstöra för oss andra.

/Karl

Så du vill att jag okritiskt skall uppmuntra allas verklighetsflykt?

Vad är vitsen med nya funkjtioner om de inte tillför nytta till fotograferingen?

Men visst om du vill ha brainstorming:

Jag vill ha

1) en ihopfällbar D4,

2) med möjlighet att ta bilder i 3D,

3) ta foton i 1000 bps,

4) fotografera och videofilma samtidigt,

5) oändligt ISO-tal med brusfrihet,

6) möjlighet att justera till perfekt fokus i efterhand i kameran,

7) möjlighet till fokus i olika plan i bilden,

8) intern rawkonverterare och CS5 som kan programeras för profilering och batchprocessning,

9) digital zoom i huset 1 - 50x utan kvalitetsförsämring,

10) inbyggd stabilisering möjligörande fotografering upp till 10x normal slutartid,

11) integererat skärpedjupsprogram med möjlighet att ändra skärpedjupet åt båda håll i efterhand,

12) bokehskapare i huset.
 
Och mina frågor är:

Har du svårt att fastställa skärpedjupet genom att använda granskningsknappen på din D700?

Nu förtjänar du inte ett svar ditt troll men jag ska göra ett sista försök att få dig att förstå förutom att jag skrev det här tidigare i tråden, men det var inte i listform så det har du väl missat.

Att trycka på granskningsknappen fungerar mycket dåligt, mattskivan i en modern kamera gör att det inte går att se kortare skärpedjup än f/4 eller så, sedan börjar sökaren bli bra mörk.
 
Nu är du onödigt negativ Tore... :)

Naturligtvis kan det komma önskemål som är svåra att genomföra praktiskt, men alla har vi ju våra egna små saker som vi gärna sett införda.

Radiofjärrstyrning av blixt-system som nämndes tidigare står VÄLDIGT högt på min lista också. Så d-a svårt kan det inte vara med radioklassificeringen, framför allt inte med de nya reglerna. Dock kvarstår ju USA-problemet, att utrustning kan bli olaglig när man tar den Europa>USA eller tvärtom. Lösningen skulle kunna vara ett WLAN-protokoll för blixt-styrning, men då får man problem med asynkrona paketöverföringar osv...

Det finns alltid en laglig aspekt bakom det mesta som innefattar radiokommunikation... Tyvärr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.