Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskelista på funktioner till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte så att Canon har en funktion vid manuell fokus där fokuspunkterna lyser upp när de är i fokus? Men det kanske bara visar vilka som är skarpa på största bländaren och inte ger någon kompensation för vilken bländare som används.

Canon tänder bara den som är i fokus tror jag, det vore iofs trevligt att ha på Nikon oxo :)

Man måste ju spara mätvärdet från samtliga AF-punkter i metadata för bilden vilket borde gå utmärkt. Frågan är om man kan se hur mycket ur fokus en punkt är eller om det är en binär funktion. (on/off)
Att räkna ut skärpedjupet är ju en rätt enkel algoritm, kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.
 
- önskar gafflat avståndinställning. I makro skulle detta kunna ge kanske en mm justering före och efter AF avståndet. I en landskapsbild så skulle man kunna få en serie av bilder med fokus på 2m, 30m, 60m som ett exempel

- nästa önskan behöver en elektronisk sökare men jag skulle vilja förstora upp bilden så jag ser 1-5X i sökaren för närbild, men jag skulle och vilja förminska i sökaren så att jag kan få 1-0,2X med en ruta i sökaren som visar bildytan, detta skulle användas för snabba föremål så att man får en vidsyn fastän man har ett 300-400 tele monterat.

- önskar också att man kan sätta kameran så att den tar en bild när AF punkten aktiveras och är i skärpa, detta att utan trycka ner avtrycket

- sista önskan är att man kan ställa svepet av avståndsinställningen från kamerahuset, så fotograferar man flygande fågel så ska ett ev svep vid tappad fokus ske mellan 20m-oändligheten

punkt 1, 3 och 4 skulle inte vara så svårt att genomföra
 
I och med att AF-sensorn talar om för objektivet hur mycket det ska ändra för att komma i fokus kan det knappast vara en binär funktion?

Talar den verkligen om hur mycket och inte bara åt vilket håll? Jag blev lite osäker, satt och tittade lite på hur det funkar och jag är inte tvärsäker på något längre :-/

Sedan känns det som om det borde gå att få ut i alla fall en uppskattning på avstånd till fokus så att säga.
 
Talar den verkligen om hur mycket och inte bara åt vilket håll? Jag blev lite osäker, satt och tittade lite på hur det funkar och jag är inte tvärsäker på något längre :-/

Sedan känns det som om det borde gå att få ut i alla fall en uppskattning på avstånd till fokus så att säga.

Fasdetekterande fokus talar om både i vilken riktning och hur mycket fel fokus är - det är mycket det som gör den så ohyggligt snabb.
 
Ett helt område med möjliga nya funktioner och allmänna förbättringar kan komma ur förmågan att snabbt läsa ut data från sensorn och använda det för olika former av gaffling och hopslagning av flera exponeringar.

DSom att så som Sony redan idag gör i flera av sina systemkameror: kunna göra HDR-liknande exponeringsgaffling som bakas in i en enda bild med mycket stort omfång. Eller som Sony med flera gör i en del av sina kompakter: baka samman flera snabba exponeringar i en bild för att reducera brus.

Förmodligen kan man i alla fall på stillastående motiv göra fokusstackning direkt i kameran. Kör man på stativ borde det vara en barnlek för kameran att få veta var man vill att fokus skall börja och sluta och hur bra upplösning man vill ha (dvs hur många bilder den skall lägga samman). Suveränt för makrofoto.

Sedan borde man kunna bygga varianter av panorama-funktioner som redan finns i kompakter idag och allmän stitchning till högupplösta bilder. Har man en gyrosensor i kameran kan den känna av rätt noga hur mycket kameran riktats om mellan exponeringarna.

I förlängningen och när vi har riktigt snabba kretsar kanske man kan börja göra någon form av stegvis avläsning av sensorn under exponeringens gång - då kan vi börja snacka dynamiskt omfång ...

En annan kul funktion man borde kunna låna från kompakter är snabba serier. Alltså, riktigt snabba :) Fäll upp spegeln och kör 120 eller 240 bilder/sekund i låg upplösning (flera kompakter har redan detta). Suveränt om man vill skapa snygga sekvenser där man kan tänka sig att offra upplösning för hög framerate. Visst, ingen autofokus under en sådan serie, men ändå.

Sammanfattningsvis tror jag det finns mycket av de finesser vi ser i enkel form i dagens kompaktkameror med cmos-sensorer som kan börja leta sig in i kommande systemkameror.
 
Vill du veta en ganska intressant grej Tore? Det finns personer som har en mängd objektiv som INTE har VR. Faktiskt så är det så att samtliga mina objektiv saknar VR.

Dock så kan du väl ändå hålla med mig om att mitt tidigare förslag ändå var ganska bra? Att man alltså med tumhjulet (och eventuellt en knapp också) snabbt ska kunna ändra längsta tillåtna slutartid när man kör auto.iso.
 
Tänkte inte på det som han sa uppfinnaren från Sundbyberg :)

Men jag vill ockå ha blåtand så lösningen är enkel......ett litet litet headset kanske

Bluetooth skulle vara bra att ha till mycket annat men headsetfunktionaliteten borde vara spärrad. Vi vill ju inte bara ha en bra kamera vi vill ha bra motiv också.

Det enda jag saknar funktionalitetsmässigt på min D700 är möjligheten att programmera en knapp så att när jag trycker in den samtidigt som jag trycker på avtryckaren så sparas RAW+JPG, i vanliga fall fotar jag bara RAW. Fotar man i JPG så kan man få till det att en RAW sparas också men inte tvärt om, det är mycket irriterande.

/Karl
 
Det är många intressant saker som Nikon skulle kunna slänga in i kameran för en otroligt liten kostnad.

Auto-ISO som tittar på brännvidden hade varit riktigt trevligt. En del av oss är lite småkonservativa och har gluggar utan vibrasionsdempere.

Skulle Nikon bygga in en flexibel blåtandslösning så kan dom gott hoppa över GPS, det går väl inte att köpa en telefon utan GPS i dagsläget.

Ligthpeek ryktas det om att Nikon kommer vara tidiga med, hade inte USB 3 varit en bättre väg att gå. Så länge Nikon inte kommer streama okomprimerad HD-Video så räcker USB 3 gott och väl.

WLAN i N-version hade varit en mycket trevlig funktion.

Appar med en Nikon-market skulle vara en kanongrej både för oss och för Nikon.

/Karl
 
Jag har inget större intresse av att kunna ändra tiden för auto-ISO med brännvidden, även om jag förstår vitsen med det. Men man kan faktiskt snabbt gå över till M-läge och få just den funktionen:) Det förutsätter dock att ljuset är såpass dåligt att man hela tiden ligger över bas-ISO.

En viktigare sak är i mitt tycke att kunna aktivera auto-ISO utan att gå in i menyerna. Men man ska väl inte klaga; Canon har ju låst slutartiden vid auto-ISO till just brännvidden, och det kan användaren inte ändra på. Snacka om puckat!

I övrigt är jag mer ute efter en kamera med FÄRRE funktioner. Mindre hus, tack!
 
I övrigt är jag mer ute efter en kamera med FÄRRE funktioner. Mindre hus, tack!

Det ena utesluter ju inte det andra. Jag vill oxo ha en Digital Nikon FM2, fast det blir väl inte möjligt att göra. Det måste nog bli en digital Nikon FE2 :)

Ska nog ladda en Velvia 100F i FE:n idag. Blev lite nostalgisk.
 
I övrigt är jag mer ute efter en kamera med FÄRRE funktioner. Mindre hus, tack!

FM3D? Jag vill också ha en sådan!!

Jag ser fö mycket stora fördelar med en AutoIso som kan följa brännvidden. När jag går runt och plåtar på måfå i olika situationer så skulle jag ha stor nytta av den. Sällan att det är motivets rörelse som begränsar, oftare är det mina egna vibrationer som gör det. Dvs att jag skakar kameran. Med tex 24-120 är det rätt stor skillnad i vad jag behöver i ändlägena för att slippa skakningar. En annan relektion är att jag skulle även vilja kunna bestämma hur många steg i relation som brännvidden skall kunna styra isot. På DX upplevde jag att jag oftast behövde kortare slutartid än brännvidden för att det skulle bli skarpt. Dvs om jag använde 50mm så behövde jag kanske 1/100-125s för att det skulle bli bra. Så autoiso/brännvidden med optionen +-1-2 steg vore trevligt. På FX klarar jag mig bättre med 1/brännvidden.

När jag plåtar sport som jag ofta gör så har jag däremot behovet då motivets rörelsemönster oftast bestämmer slutartiden. Inte brännvidden, så jag vill INTE ta bort Nikons nuvarande implementation utan bara komplettera den med Canons :)
 
När jag plåtar sport som jag ofta gör så har jag däremot behovet då motivets rörelsemönster oftast bestämmer slutartiden. Inte brännvidden, så jag vill INTE ta bort Nikons nuvarande implementation utan bara komplettera den med Canons :)

Jepp håller med, inte byta ut bara lägga till :)

FM3D vill jag oxo ha för övrigt, fast med priset lär ju avskräcka en del :-(
Så får de dra igång en ny serie manuella objektiv oxo.

Borde ha telefon-app för att titta på bilderna göra inställningar, för skärm ska väl inte fm3d ha?
 
När jag ändå startat diskussionen så skulle jag vilja ha ett hus som är designat så att det är lika lättanvänt för oss som tittar med vänster öga som de som tittar med höger.
 
När jag ändå startat diskussionen så skulle jag vilja ha ett hus som är designat så att det är lika lättanvänt för oss som tittar med vänster öga som de som tittar med höger.

Håller med. Jag använder då och då vänsterögat i sökaren - när jag fotar sport vill jag ofta kunna titta både i och bredvid sökaren samtidigt och det är inte alltid saker händer till vänster om mig ... (Idrottsutövare är ett oorganiserat och kaotiskt släkte)

Jag upplever att det fungerar bättre på den av mina kameror där jag har ett förstoringsokular (DK-17M) monterat, dels faktiskt för förstoringen som sådan, men mycket för att jag får ut okularet en bit från kamerans baksida.

Så en liten förbättring vore helt enkelt om man, utan att tappa i synfält, kunde få ut sökarokularet från kamerahusets baksida. Problemet då är att en sak som sticker ut kommer att upplevas som negativt av många ... Men någon form av flexibel lösning borde gå att få till.
 
Nikon implenterar sina nya funktioner i nya kameror efter sitt rådande och framtida objektivsortiment - inte för gamla omoderna objektiv.

Eftersom du inte själv har erfarenhet av VR -objektiv blir det märkligt att du trots alllt anser dig veta hur VR påverkar möjlig slutaritd på lika brännvidder.

Faktum kvarstår: Slutartiden måste anpassas till brännvidden om objektiven saknar VR eller till motivets rörelse pga risken för rörelseoskärpa.

Bara för att jag själv inte har objektiv med VR så betyder ju inte det att jag saknar erfarenhet av dessa. Jag har fotat med bl.a. Nikons 70-300 VR och kan du tänka dig, man kan få oskarpa bilder p.g.a. för långa slutartider även med det!

Om det nu är så att VR-objektiv på något sätt är immuna mot skakningsoskärpa p.g.a. för långa slutartider så borde ju tillverkarna inte skryta med enbart 3-4 stegs stabilisering, då skulle de ju skriva nåt i stil med "handhåll på vilken tid du vill". 300 mm på 3 sekunder kanske? Du inser själv det orimliga eller?

Auto-ISO som anpassar sig efter brännvidden skulle sen själklrt kunna få vara ett komplement till dagens auto-ISO så att alla kan få det som de vill.

En auto-ISO som tar hänsyn till brännvidd ger dessutom fördelen att man inte behöver in i nån meny och fippla med längsta acceptabla slutartid när man byter objektiv. Antag att jag har ett 70-200 monterat och tar lite bilder, sen byter jag till mitt 17-35. Idag måste jag komma ihåg att justera auto-ISS's inställning för slutartid eftersom de två zoomarna ställer helt olika krav på längsta slutartid.

Men, det känns som att denna diskussion inte går att föra, så jag ska försöka låta detta vara mitt sista inlägg.
 
Den oanvända vänsterhanden ...

Hej!

En allmän idé jag ofta funderat på är hur lite vi numera använder vänsterhanden när vi fotograferar. Visst, den behövs för att få ett stadigt och balanserat grepp om kameran. Visst finns det enstaka (dyra) objektiv med knappar som kan agera fokusminne eller AF-On-knapp. Men förr skötte i alla fall jag (och jag misstänker även andra :) både fokusering och bländarring med vänsterhanden. Nu behövs det allt mer sällan och vi borde kunna ge vänsterhanden möjlighet att delta i processen på andra sätt.

Jag hade gärna haft en generell ring på alla objektiv där bländarringen hittills suttit. De som vill kan fortsätta använda den för att styra bländaren. Jag själv skulle kunna tänka mig att ha exponeringskompensation där (en sak jag ofta använder). Lite som ringen på Canon S90/S95 eller Intellifunktion på Samungs nyare NX-kameror. En programmerbar bländarring ungefär.

Vad tror andra?
 
!!! Slutdiskuteret om auto-iso !!!

Jag startade inte denna tråden för att den skulle bli söndertjatad om sådant som inte har med ämnet att göra.

HÄRMED AVSLUTAS DISKUSSIONER OM
* KOPPLING AUTO-ISO TILL BRÄNNVIDD
* SLUTARTIDER VID ANVÄNDNING AV VR-OBJEKTIV

Ni som vill diskutera detta får göra det annorstädes.

Jag uppmanar er till besinning, eftertanke, respekt och att hålla er inom ämnet.
Det känns NÅGOT uttjatat och TRÖTTSAMT.

... och därmed basta.
 
Teodorian, sluta vara surgubbe nu och låt folk få drömma lite. Jag tror att väldigt få som skriver i denna tråden som tror att Nikon-Sverige kommer kalla till ett extramöte med utvecklingsavdelningen i Japan på måndag för att präsentera vad dom läst i ett forum på internet.

Jag fotar ofta med fast objektiv utan VR och det är faktiskt rätt drygt att gå in och ändra auto-ison när man byter objektiv eftersom jag fixar betydligt längre tider med ett 28mm-objektiv mot ett 180mm-objektiv. Att använda m-läget är ibland opraktiskt när man försöker följa något som rör sig i olika starkt ljus. Det är erkänner jag att många av mina bilder skulle blivit felexponerade om jag kört i m-läget. T.ex. vid fotografering av rodd eller slalom, där är ljusskillnaden mellan skugga och direkt solljus ganska stor och du skall följa med och dessutom hålla koll på vad som händer runt omkring. att i det läget även hålla på och fiffla i m-läget är för mycket för mig. Som jag också förstår av att läsa i denna tråden så är jag inte ensam om att sakna den funktionen.

Det finns väl ingen annan kameratillverkare som vurmar så mycket över dom gamla objektiven än vad Nikon gör. Jag har en 2-3 gamla gluggar vissa tom utan autofokus, som jag fortfarande använder med gott resultat.

/Karl
PS Sorry började skriva mitt inlägg innan inlägget som bad om ett slut på auto-iso diskutionen.
 
Hej!

En allmän idé jag ofta funderat på är hur lite vi numera använder vänsterhanden när vi fotograferar. Visst, den behövs för att få ett stadigt och balanserat grepp om kameran. Visst finns det enstaka (dyra) objektiv med knappar som kan agera fokusminne eller AF-On-knapp. Men förr skötte i alla fall jag (och jag misstänker även andra :) både fokusering och bländarring med vänsterhanden. Nu behövs det allt mer sällan och vi borde kunna ge vänsterhanden möjlighet att delta i processen på andra sätt.

Jag hade gärna haft en generell ring på alla objektiv där bländarringen hittills suttit. De som vill kan fortsätta använda den för att styra bländaren. Jag själv skulle kunna tänka mig att ha exponeringskompensation där (en sak jag ofta använder). Lite som ringen på Canon S90/S95 eller Intellifunktion på Samungs nyare NX-kameror. En programmerbar bländarring ungefär.

Vad tror andra?

Det hade varit kanon, jag kan se flera användsområden på denna. Allt från ISO, exponeringskompensation, vitbalans till minslutartid på auto-iso.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.