Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskelista på funktioner till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Inbyggd plats för SIM kort. Har alltid med mig kamera OCH telefon. Skulle vara skönt att slipper en av dem.

Pekskärm som på min HTC

WiFi/BT. Både för att kunna skicka bilder direkt men även för att kunna se på monitorn remote

GPS

Autoiso som tar hänsyn till brännvidden. Vill bara för allt i världen inte bli av med den nuvarande implementationen men det vore bra om jag kan välja.

Vill inte ha blackouten i sökaren. en BRA elektronisk sökare vore mumma.

Snabbval mer lättillgängligt. Dvs precis som Nikon har idag i menyerna men mycket mer snabbarbetat tack. Gärna via en knapp

Gruppering av AF punkter precis som D2 serien hade.

Autorotering av AF punkter som 1D serien har

Ny form. Varför måste "greppet" till vänster om spegelhuset finnas där? Jag menar platsen där filmrullen låg tidigare.

En 16mm - 800 f1,4 zoom vore kul :) Givetvis inte större än ......24/1,4

I grund och botten är jag ytterligt nöjd med min D700:a. En helt fantastisk kamera men givetvis finns det plats för förbättringar....
 
Nån form av trådlös kontakt med mobilen för att hantera bildfiler hade varit smutt också (blåtand eller wifi), men så länge det går lika bra att plugga direkt med usb-sladd (USB-otg) och den överföringen är snabbare, enklare och säkrare så kommer det väl längre ner på listan.
 
Nån form av trådlös kontakt med mobilen för att hantera bildfiler hade varit smutt också (blåtand eller wifi), men så länge det går lika bra att plugga direkt med usb-sladd (USB-otg) och den överföringen är snabbare, enklare och säkrare så kommer det väl längre ner på listan.

Nåt sådan här http://www.youtube.com/watch?v=H84EpXXcG_o hade ju varit sweet. Gärna lite snabbare då, och inbyggt. Nån som har testat?
 
För mitt vidkommande är SIM-kortplats i kameran inte något som skulle tillföra något om det väl fanns WiFi för i moderna telefoner (Android 2.2 och högre) är det möjligt att skapa en accesspunkt i telefonen och därmed låta andra enheter (kamera, dator etc) använda telefonens internetuppkoppling.
 
Bra tråd med många bra inlägg! Jag blir alltid lite upprörd när användargränssnittet i en apparat hindrar den från att nå sin fulla potential.

Hoppas Nikon läser! De idéerna som jag gillar mest (och själv saknat) är de som skulle gå att fixa i en firmwareuppdatering.

Auto-ISOn enligt tidigare inlägg.

Programmerbara knappar. Gärna så man kopplar kameran till datorn och där med ett program kan koppla om alla knappar till valfri funktion på kameran. Även då kombinationer av flera knappar eller knappar+hjul. Varje inställning som kameran är kapabel att göra ska gå att koppla till vilken knapp som helst! Kanske ha olika knapp-programeringar beroende på vilket program som är valt. Eller kunna växla mellan flera olika knapp-program.

Sen gillar jag ju open source-idén med plugins!

Angående GPS och problematiken med metallhus är min erfarenhet av GPS (Garmin Legend HCx, som förövrigt har metallkropp) är att de kan överraska och hitta GPS täckning där man inte tror att det ska gå. Innomhus, i flygplan och tillochmed under en glaciär! Så det går säkert att lösa! Bra då om även GPS:ens nogrannhet lagras i EXIF.

Trevlig helg!
 
Angående GPS och problematiken med metallhus är min erfarenhet av GPS (Garmin Legend HCx, som förövrigt har metallkropp) är att de kan överraska och hitta GPS täckning där man inte tror att det ska gå. Innomhus, i flygplan och tillochmed under en glaciär! Så det går säkert att lösa! Bra då om även GPS:ens nogrannhet lagras i EXIF.

Trevlig helg!

Bra oxo om man inte gör som Sony tydligen gjort dvs lägg dit senast kända position.
Synd när positionen är Sydamerika och senast kända är Arlanda :)
 
Jag tycker inte det behövs fler funktioner. Allt jag vill ha är ett högre dynamiskt omfång och en FF sensor i ett D5000-hus med stor och ljus OPTISK sökare.
 
Att kunna fästa en I-Padda i blixtskon tycker jag vore toppen o sen kunna använda kamerans monitor som musplatta
 
Trådskaparen efterlyste skärpedjupsinformation relativt fokusavstånd. Man skulle kunna utveckla detta i stil med utfrätningsvarningen för högdagrar. Alltså att de partier som ligger inom (en vald) skärpefokus markeras med någon färg eller liknande, på skärmen. Ett skärpedjup i siffror säger inte jättemycket om man inte har exakt koll på föremålets storlek. Man ser heller inte sådant särskilt bra på skärmen, utan det blir oftast att ta ett antal olika bilder där man varierar bländare. Det fungerar givetvis, men Det här skulle kunna vara ett bra hjälpmedel. Men antagligen skulle det kräva väldigt många sensorer som mäter in olika punkter av motivet och bli alldeles för dyrt.

För övrigt är jag helt med på resonemanget om brännviddsavkänning vid Auto-ISO. Skakreducering i huset är också förstås något man vill ha. Inte ens de dyrare objektiven har VR alltid.
 
Fixa inbyggd radioutlösning mellan extern blixt och kamerahus. Dessutom att den inbyggda blixten kan kommunicera med den trådlösa blixten via IR istället för vitt ljus.

Sen stämmer Jag in med tidigare personer att inbyggd GPS hade varit bra. Du kan få en lite platt Sony kamera med inbyggd GPS till nästan samma pris som Nikons GPS-enhet.
 
Men antagligen skulle det kräva väldigt många sensorer som mäter in olika punkter av motivet och bli alldeles för dyrt.

Räcker det med 51 punkter tror du? Isåfall funkar de flesta modellerna över D300!

Jag tror till och med att det finns någon 4/3-modell som har en funktion som låter en fokusera på två saker man vill ha skarpa efter varandra, så väljer kameran en bländare som ger rätt skärpedjup.
 
Räcker det med 51 punkter tror du? Isåfall funkar de flesta modellerna över D300!

Jag tror till och med att det finns någon 4/3-modell som har en funktion som låter en fokusera på två saker man vill ha skarpa efter varandra, så väljer kameran en bländare som ger rätt skärpedjup.

Det borde ju gå bra att visa vilka av de 51 som är skarpa (inom skärpedjupet) vilket skulle kunna ge någon form av grafisk presentation.
 
Det borde ju gå bra att visa vilka av de 51 som är skarpa (inom skärpedjupet) vilket skulle kunna ge någon form av grafisk presentation.

Är det inte så att Canon har en funktion vid manuell fokus där fokuspunkterna lyser upp när de är i fokus? Men det kanske bara visar vilka som är skarpa på största bländaren och inte ger någon kompensation för vilken bländare som används.
 
Sannolikt, och dett aär bara en hypotes sprungen ur kännedom från andra dator- och elektrokiksektorer, så är patent, speciellt patent på mjukvara, hämmande på funktionsutvecklingen.

Anta att nu Canon har en viss funktion och de skaffat patent på den så kan inte andra göra motsvaradne lösningar utana att riskera en massa extra arbete, att hamna i juridiska tvister eller betala licensavgifter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.