Annons

Önskar hjälp med färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Roadrunner

Avslutat medlemskap
Jag har införskaffat en ny PC med Vista och använder Canon Raw-filer som konverteras i BreezeBrowser eller Lightroom.Skärmen har jag kalibrerat med Spyder2Pro och den profilen andvänds som standard för skärm. När jag nu öppnar Lightroom 1.4.1 och ska konvertera ser färgerna rent hiskeliga ut, alldeles för hög mättnad och det blåa blir lila. LR använder sig av ACR och någon direkt inställning mer än vilken färgrymd som skall användas finns inte vad jag kan se. I BBPro kan jag ställa in vilken bildskärmsprofil som skall användas, vilket också kan göras i Canon's DPP. I båda dessa ser bilderna bra ut, men inte i LR som jag vill använda. Någon inställning förstår jag. Just nu är allt inställt på sRGB och föutom skärmprofilen som är den kalibrerade.
Att bilderna i explorer eller liknande kan se knasigt ut förstår jag eftersom de inte hanterar färgprofil. Jag har aldrig upplevt detta trots att jag kalibrerat skärmar förut och sett fenomenet även på min bärbara sista tiden. Frågan är om uppdateringen jag gjort av LR till 1.4.1 från 1.1 och CS till CS3 gjort några ändringar som påverkar det hela.

Jag har läst i de flesta trådar och sökt info, men inte hittat en lösning som funkar.

mvh/Uffe Widén
 
Roadrunner skrev:
Jag har införskaffat en ny PC med Vista och använder Canon Raw-filer som konverteras i BreezeBrowser eller Lightroom.Skärmen har jag kalibrerat med Spyder2Pro och den profilen andvänds som standard för skärm.
Är du helt säker på att du har gjort rätt här?

Anledningen till att jag undrar är att Vista gjort sig känt för att i tid, och framför allt otid ladda ur de profiler som skapats vid kalibrering, för att sedan ladda in den profil som är "original"/"standard".

För övrigt så arbetar LR alltid i ProPhoto RGB

Vad jag vet kan du inte ändra detta i LR.
Däremot så går det ju (som du säker redan känner till) utmärkt att välja andra profiler vid export.

Som jag har förstått saken så går det inte att ändra profil under arbetet i LR, för att inte ställa till problem vid bearbetningen av original-filerna.
 
Jag har sett att Vista gärna vill "glömma" den kalibrerade profilen ibland när jag startar datorn, så jag får manuellt initiera den igen.
Bilderna ser helt OK ut i BBPro och Canon's DPP, så jag vet inte riktigt vad jag gör för galet.
 
En litn fundering.
Vilka profiler använder du i BBPro och DPP?

Prophoto RGB visar/klarar ju längt större färgrymd än både AdobeRGB och sRGB.

Jag kan tänka mig att du i BBPro och DPP använder profiler med en begränsad färgrymd, vilket kan påverka en hel del.
Skulle inte förvåna mig om det är har som skillnaden finns.

Ett par länkar som kan vara intressanta i sammanhanget:
http://www.naturephotographers.net/articles1203/mh1203-1.html
http://www.earthboundlight.com/phototips/prophoto-rgb.html
 
Jag tackar för din hjälp Daniel.
Tyvärr är min kompetens inom området ganska skralt. Även om färgrymden i LR är ProPhoto, borde jag inte kunna se hur den färdiga bilden ska se ut ändå när jag har kalibrerat min skärm och använder den som skärmprofil? Då är det ju omöjligt att redigera om LR inte visar rätt? Borde inte LR:s färghantering "prata" med skärmprofilen så jag ser rätt eller...?
 
Är din skärm rätt kalibrerad, så visar LR rätt.
Frågan är huruvida DPP och BBPro visar rätt.

Använder du ex. sRGB som profil i något av dessa program, så får du du ett missvisande resultat av hur förändringarna egentligen ser ut, eftersom sRGB är så begränsat i färgrymd.

Jag misstänker att detta kan vara orsaken till dina problem.

Därför så tycker jag att du ska testa att öppna någon av filerna i BBPro eller DPP och ändra profil för visning till Prophoto RGB (om det är möjligt).
 
Roadrunner skrev:
Nu har jag gjort en "Camera calibration preset" i LR och det verkar fungera finfint där.
Till Lightroom 2 kan du använda DNG profile edtor, ett mycket enklare sätt att styra upp färgåtergivningen.

STefan
 
Tack för det tipset Stefan! Jag har läst lite på Adobe Labs och det verkar vara riktigt smidigt. Ska uppgradera till LR 2.0 nu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.