Tack alla ni som har skrivit i denna tråd. Att läsa inläggen har givit mig mycket information, främst de inlägg som är negativa / skeptiska till Windows 10. För skeptisk har även jag varit sedan jag första gången fick upp ett fönster med ”gratis uppdatering till Windows 10”.
Eftersom jag inte alls är särskilt kunnig i datorers tekniska uppbyggnad och dito funktion brukar jag aldrig göra något jag inte vet vad det är. I alla fall inte utan att först fråga någon mer kunnig bekant, vilket jag gjorde i detta fall. Han hade ingen som helst avsikt att uppgradera mest pga rädsla att förlora viktiga dokument och foton. Således styrkt, beslöt jag mig att inte heller göra det.
Däremot får jag fortfarande upp-poppande fönster om uppgradering som jag genast klickar bort. Men för någon vecka sedan (eller kanske två) började W10 plötsligt uppgradera sig automatiskt, utan att jag gjort något alls. Det var besvärligt att få bort denna oönskade uppgradering men jag tror att jag lyckades, för jag har kvar mitt W7 Pro. Och det tänker jag ha tills min dator behöver bytas av andra skäl, t ex ålder eller problem som inte är lönt att åtgärda. Förhoppningsvis kommer det inte att bli fler sådana automatiska / oönskade / icke beställda uppgraderingar. Dels vill jag själv bestämma vad jag vill göra eller ska ha och dels blir jag faktiskt lite ”upprörd och nervös” just för att jag inte är så kunnig i hur man bäst går tillväga när sådant händer.
Emellertid har jag märkt lite problem efter denna händelse och det är att datorn låser sig ibland och det verkar vara helt randomiserat när och varför. Dvs det är inte vid vissa tillfällen, inte heller när jag vill ta upp en viss sida, gå in på ett visst forum eller gör något speciellt. Den bara låser sig plötsligt och de kan vara när jag är inne på Tradera och tittar. Eller när jag skall in här på FS- sidan eller någon annan plats. Datorn är låst relativt länge – från 1-2 minuter kan det vara och sedan, lika plötsligt är den ”upplåst” igen och jag kan fortsätta med vad jag nu ämnade göra. Irriterande är det men vad jag kan göra åt det vet jag inte. Så jag får ha det så.
Jag har talat med flera i bekantskapskretsen som har uppdaterat till W10 och samtliga av dem har haft stora problem. Ett par av dem blev även av med innehåll, kunde inte besöka hemsidor eller forum de vanligtvis brukade göra.
För egen del använder jag inte min dator (en stationär) till mer avancerade saker än e- post, vissa bankärenden, surfande på de forum jag är medlem, söka en del info, och besöka andras hemsidor samt, naturligtvis, skriva dokument av skilda slag. Och – kanske det allra viktigaste - till mina foton. Eftersom allt jag nu har i min dator fungerar (undantaget låsningen jag nämnt ovan) och jag begriper mig på det och kan använda de program jag har installerade vill jag ha kvar den tryggheten. Inte bli pådyvlad saker, som kan ställa till, för mig, olösliga problem.
Så, än en gång, tack till er som har delat med er tankar, erfarenheter och information.
Mvh Christina