Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åsikter om sony a290?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
jag har tittat runt på de instegsmodeller som finns på marknaden och inte kommit fram till så mycket!

igår var jag inne på elgiganten och pratade med 2 säljare som båda rosade sonys 290 och 390! av deras åsikter att döma så var de det klart bättre alternativet till 1000d

290 säljs för 3000 kr på cyberphoto, vilket jag tycker låter för billigt för att vara sant!

de har ju CCD-sensor som tydligen inte skall vara någon höjdare vid hög iso......

Så, vad säger ni om sonys instegsmodeller?

Tja - de är ju billiga iaf, och EOS 1000D är lite småtrist även om den presterar klart bra så visst kan det vara ett billigt alternativ om man nu vill ha Sony. Hög ISO är ju heller helt nödvändigt alltid - tittar jag på min EXIF statestik för de senaste två åren så snittar jag ISO-230.

Personligen äter jag hellre mask än jag skulle köpa en sony DLSR, men det är rent personligt för att jag tycker att deras ergonomi är mycket knepig och ont bra vettigt prisatt begagnad orginal optik till systemet, men det är aftonbladet/expressen nivå på det - det finns inga riktigt dåliga hus ute längre. Testa och se om du gillar den - gillar du den och dina polare har samma system så kör på den!

Sony verkar vara tabu i fotovärlden och folk verkar inte ens vilja röra deras kameror....

Är dom så dåliga? ingen vet riktigt, ingen har vågat testa dem....

Har jag helt fel när jag säger så? :)

Sony verkar vara tabu i fotovärlden och folk verkar inte ens vilja röra deras kameror....

Nåja, Kamera & Bild verkar våga röra dem trots ditt tabu och om Alpha 580 sa de just nyligen:
"Sony A580 ger bäst bildkvalitet i APS-C-klassen i dagsläget"

Själv har jag testkört många Sony-kameror åt flera tidningar (Pc för Alla, Macworld, M3, Proffsfoto), utsåg faktiskt en Sony till testvinnare för ett par år sedan, och har gett både Sony A900 och NEX höga betyg i test - jag får väl skylla på att jag inte hört talas om ditt tabu då ...

Så ja, du har helt fel och det skulle vara intressant att höra hur du kommit fram till en så bisarr synpunkt?

Till orginalpostaren: A290 är en billig instegskamera med en sensor som hängt med länge och inte riktigt hänger med sina moderna motsvarigheter. Det innebär inte att den tar dåliga bilder, bara att andra kameror med nyare sensorer kan ta lika bra bilder i lite sämre ljus än vad den klarar. Skall du ofta fotografera i svagt ljus så är Eos 1000D ett lite bättre alternativ. Men i normalt dagsljus är skillnaden försumbar.

Det är inget fel på Sonys dyrare kameror,men den här billiga A290 är inget vidare och det är klart "säljarna" i butikskedjan rekomenderar denna -dom vill ju bli av med lagret,precis som sina gamla Olympus som också nu reas ut med ord som MEGAPIXEL som klingar bra i ovetandes öron.Komplettera gärna med superbilliga Sigma 70-300 -ENDAST 1490Kr och fånga ögonblicket -10 sekunder senare ! Du ska nog satsa på en lite dyrare modell och inte bara stirra dig blind på lägsta pris,det blir aldrig bra-det är mitt råd ! MVH.

För det första så ska man ALDRIG lyssna på försäljare hos dom stora elkedjorna(elgiganten, onoff, siba osv.) då dessa i 90% av fallen inte kan ett skit.
För det andra så ligger det mesta av bildkvaliteten ändå hos objektivet.
Själva kamerahuset står främst för funktioner, upplösning och brusreducering.
Min förra kamera var en Sony A200 som jag tyckte var väldigt bra som instegskamera iaf. Tillsammans med bra objektiv har den gett mig många fina bilder!
När det gäller instegskameror spelar det egentligen inte så stor roll vilken man tar. Gå och känn på olika hus och ta det du tycker känns skönast i handen :) Se också till att köpa till bra objektiv så kommer du kunna ta "proffsbilder".

Tja - de är ju billiga iaf, och EOS 1000D är lite småtrist även om den presterar klart bra så visst kan det vara ett billigt alternativ om man nu vill ha Sony. Hög ISO är ju heller helt nödvändigt alltid - tittar jag på min EXIF statestik för de senaste två åren så snittar jag ISO-230.

Personligen äter jag hellre mask än jag skulle köpa en sony DLSR, men det är rent personligt för att jag tycker att deras ergonomi är mycket knepig och ont bra vettigt prisatt begagnad orginal optik till systemet, men det är aftonbladet/expressen nivå på det - det finns inga riktigt dåliga hus ute längre. Testa och se om du gillar den - gillar du den och dina polare har samma system så kör på den!

Du är omöjlig Bengt. R. utveckla gärna vad du anser vara horibelt med Sony.
Kom igen nu Bengt. R.

jag har tittat runt på de instegsmodeller som finns på marknaden och inte kommit fram till så mycket!

igår var jag inne på elgiganten och pratade med 2 säljare som båda rosade sonys 290 och 390! av deras åsikter att döma så var de det klart bättre alternativet till 1000d

290 säljs för 3000 kr på cyberphoto, vilket jag tycker låter för billigt för att vara sant!

de har ju CCD-sensor som tydligen inte skall vara någon höjdare vid hög iso......

Så, vad säger ni om sonys instegsmodeller?

Expert sålde den får 2450 kr ....

Jag tror att jag avstår från masken...

Bengt, har du testat kameran?

Min dotter har en och för den prislappen är den utmärkt. Levererar bättre bättre bilder än min PowerShot G9 och dess bildkvalitet är inte få skam.

Braaaaaaaaaa

Hej!

jag äger själv en sony a290, och tycker faktiskt att den är bra, eller kanske är det 'jag som är bra, höhö, nä men jag gillar den mycket!

här är en bild, den kanske inte blev så jätte bra med fokusen, men det blåste enormt och jag var tvungen att lägga tillbaka blomman varannan sekund typ ;)

Bilagor

• DSC02929.jpg
    DSC02929.jpg
    16.4 KB · Visningar: 1,894
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto