ANNONS
Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nja. Året-granskningen blev släppt för ett tag sedan, mestadels pga att det inte riktigt fanns några solklara fuskbilder. Vargbilden är som sagt högintressant, och även tornseglare-bilden från NVV's hemsida, om den befann sig i boken. Utöver de bilderna finns det några bl.a. några fågelsilhuetter i boken, men inget som skulle gå att granska närmre i pappersform. Det går ju förövrigt inte vargbilden heller, men där finns det annat som talar emot bilden.

Det går alltid att tro att den innehar fuskbilder, men utan några vidare indicium, gällande övriga bilder i boken, så går det inte riktigt föra vidare frågan.

Hittade detta på "Terjade bilder" och det verkar som om det finns en del att jobba med. Har tyvärr inte boken tillgänglig själv. Den finns inte på så många bibliotek upptäckte jag.

" Hej!

Vill bara peka på att han kan ha gjort sig skyldig till fuskdatering i sin bok Året. På sidorna för 18 juni och 25 juni tycks det vara samma skalbagge på samma grässtrå (flugbagge på ev vårbrodd), redovisade med en veckas mellanrum. Skalbaggens antenner överensstämmer med knix, grässtråets ståndarknappar och hårighet desamma.

Bilden på tornseglare och mjölkört, 16 juli, har jag alltid från det jag såg den för några år sedan, betraktat som att fågeln är inkopierad. Fisheye, 1/100sek. Omöjligt.

Finns många fler tveksamheter i boken.

Kan kanske vara av intresse för er som jobbar på saken. Strålande avslöjande! Vi som jobbar som naturfotografer är mycket glada och nöjda att fusket blivit bevisat, vi har anat det länge."
 
700000+ är mycket pengar från en kund och på ett år men var det sammanlagda summan för flera år utan andra kunder så blir det inte mycket kvar.

Var finns uppgiften för denna summa? Jag kan tänka mig att kommunen också har investerat i bilderna på annat sätt, t.ex. använt dem i diverse trycksaker som nu inte längre kan användas p.g.a. den "badwill" det skulle orsaka. Men om summan endast avser arvode till fotografen, så har han verkligen lyckats sälja sina tjänster bra.
 
Hittade detta på "Terjade bilder" och det verkar som om det finns en del att jobba med. Har tyvärr inte boken tillgänglig själv. Den finns inte på så många bibliotek upptäckte jag.

" Hej!

Vill bara peka på att han kan ha gjort sig skyldig till fuskdatering i sin bok Året. På sidorna för 18 juni och 25 juni tycks det vara samma skalbagge på samma grässtrå (flugbagge på ev vårbrodd), redovisade med en veckas mellanrum. Skalbaggens antenner överensstämmer med knix, grässtråets ståndarknappar och hårighet desamma.

Bilden på tornseglare och mjölkört, 16 juli, har jag alltid från det jag såg den för några år sedan, betraktat som att fågeln är inkopierad. Fisheye, 1/100sek. Omöjligt.

Finns många fler tveksamheter i boken.

Kan kanske vara av intresse för er som jobbar på saken. Strålande avslöjande! Vi som jobbar som naturfotografer är mycket glada och nöjda att fusket blivit bevisat, vi har anat det länge."

Jo, jag har själv läst det meddelandet. Ang. skalbagge-frågan så var det i sådana fall spekulationer om att han hade använt sig utav samma skalbagge, alternativt fotat i två olika vinklar och sedan publicerat under två olika datum, men det är väldigt svårt att bevisa. Dessutom handlar det inte om någon manipulation via efterarbete, och som sagt, det blir någorlunda svårt.

Angående bilderna så tyckte iallafall jag att det var svårt att se huruvida det var samma sorts skalbagge.

Tornseglarbilden är endast indicier, finns saker som talar för bilden och det finns saker som talar emot bilden.

Kan förresten hänvisa dig till http://terjadefoton.wordpress.com - den nya sidan :)
 
Senast ändrad:
"Det är fantastiskt vad många bilder av mina tidigare bilder som nu ”bevisas” var fejk, ibland av helt otroliga anledningar. Man förstår inte färgspråket, färgkombinationen, softningen, slutartider, hur motiv blir skarpa eller oskarpa mm. Det är skrämmande! Tror jag måste publicera uppåt 500-600 bilder på raken här i bloggen, innan folk ska börja fatta!"

Way to go att underminera folks kunskaper. Trist att han drar till med rådjursbilden som ett exempel, som jag betvivlar att någon egentligen kan tro att den är fejk. Bilder på rådjur är inte särskilt sällsynta. Bilden i sig är inte särskilt anmärkningsvärd. Men bevisligen, enligt Terje i varje fall, så har många fuskanklagat den bilden.

Det vore intressant om han kunde lägga upp bilderna som han själv säger har "bevisats" vara fejk. Typ vargbilden. Typ fladdermusbilden. Men självklart så kommer han inte lägga upp dem.
 
Det kommer härifrån.
http://helahalsingland.se/soderhamn/1.3909463-kommunen-kasserar-alla-hellesos-bilder

740426 fördelat på 18 fakturor skickade mellan 2004-2008.

Det är inget man uteslutet lever på men det borde ge en bra början i alla fall.

Var finns uppgiften för denna summa? Jag kan tänka mig att kommunen också har investerat i bilderna på annat sätt, t.ex. använt dem i diverse trycksaker som nu inte längre kan användas p.g.a. den "badwill" det skulle orsaka. Men om summan endast avser arvode till fotografen, så har han verkligen lyckats sälja sina tjänster bra.
 
"Det är fantastiskt vad många bilder av mina tidigare bilder som nu ”bevisas” var fejk, ibland av helt otroliga anledningar. Man förstår inte färgspråket, färgkombinationen, softningen, slutartider, hur motiv blir skarpa eller oskarpa mm. Det är skrämmande! Tror jag måste publicera uppåt 500-600 bilder på raken här i bloggen, innan folk ska börja fatta!"

Way to go att underminera folks kunskaper. Trist att han drar till med rådjursbilden som ett exempel, som jag betvivlar att någon egentligen kan tro att den är fejk. Bilder på rådjur är inte särskilt sällsynta. Bilden i sig är inte särskilt anmärkningsvärd. Men bevisligen, enligt Terje i varje fall, så har många fuskanklagat den bilden.

Det vore intressant om han kunde lägga upp bilderna som han själv säger har "bevisats" vara fejk. Typ vargbilden. Typ fladdermusbilden. Men självklart så kommer han inte lägga upp dem.

Eeeexakt! Jag har inte läst något om "Tre rådjur". Kikade på FB och de diskuterade samma sak, att ingen hade ifrågasatt den bilden.
 
Saxat från FB, kommentar på Terjes Facebook:

"Kära Terje, jag har precis läst ditt senaste inlägg på bloggen, men där finns ju ingen möjlighet att kommentera så jag gör det här istället.

Jag önskar att du kunde komma ur din offerroll och sluta måla upp bilden av förfärliga fiender överallt. Du visar en rådjursbild och skriver att det är en "sådan bild som flera har indikerat för mig måste vara fejk". Det är det inte alls. Den bilden har inte varit på tal, och ingen som liknar den heller. Folk kommer att uppfatta det som att du lägger ut rökridåer. Jag uppfattar det så.

Sedan skriver du att alla bilder i boken Året är omanipulerade, men du försitter samtidigt chansen att styrka det påståendet genom att lägga upp originalfilen till vargbilden från 31 december, eller en bildserie från samma tillfälle. Det är ju den som är mest ifrågasatt i boken. Om du menar vad du säger så måste du kunna backa upp det i handling, inte med ännu fler ord.

Visst har folk gått hårt åt dig, och visst har en hel del anonyma näthatare skrivit en del helt oacceptabla inlägg både här och där. Men din största fiende just nu är du själv och din ovilja att lägga korten på bordet. Börja med att lägga upp den där vargbilden och alla bilderna i samma serie, bevisa att ditt påstående om boken Året verkligen är sant.

Du står i en djup grop. Det är dags att sluta gräva. Tiden är knapp, snart slutar folk helt att lyssna på vad du har att säga.

Detta är skrivet i all välmening och med all önskan om att du och Malin ska kunna komma ur det här så helskinnade som möjligt. Om du inte vill lyssna på mig, ta hjälp av en kommunikationskonsult av något slag och lägg upp en strategi för att minimera skadorna, dra maximal lärdom och börja om på helt ny kula.

Allt gott.

/Göran"
 
Nog så levande...

Och jag som trodde att vykort var ett utdöende fenomen, ofta ersatt av bilder tagna med mobilkamera och MMSade eller skickade över internet.

Trodde också att det mest var farmor Anna eller liknande som köpte vykort.

Hursom det avgörande för en eventuell framgång med vykortsförsäljning borde rimligen vara att kunden tycker om korten och inget annat, att försöka marknadsföra sig själv eller en ort med sådant som farmorAnna inte gillar är dödsdömt.

Jag härleder ryktet om vykortets död till inkompetenta fotografer men duktiga säljare... gross då...

När jag är runt hittar jag bara skräp bland vykorten... de som är 20-30 år gamla är framtagna med yrkesskicklighet men de man ser nuförtiden är riktigt skräp...

Det skall fram att de orter jag då relaterar till är, dock inte helt uteslutande Söderhamn och Sundsvall, ju nyare de är ju sämre är de, både bildmässigt och kvalitetsmässigt... tyvärr var det dessutom det enda som fanns vilket lett till att många ligger på stora lager och därför inte vill/kan köpa in nya som jag vet skulle sälja...

Jag var nyss i Barcelona och där var det lika som här... med ett undantag..! nån hade tagit fram svartvita vykort med mycket bra pappers och tryckkvalitet med bilder som verkligen fångade Barcelonas själ, de kostade dock 1 Euro styck medan man kunde få 5 för 1 Eura av andra vykort... de var emellertid så vackra att jag köpte sex stycken som jag skall rama in...
 
Saxat från FB, kommentar på Terjes Facebook:

"Kära Terje, jag har precis läst ditt senaste inlägg på bloggen, men där finns ju ingen möjlighet att kommentera så jag gör det här istället.

Jag önskar att du kunde komma ur din offerroll och sluta måla upp bilden av förfärliga fiender överallt. Du visar en rådjursbild och skriver att det är en "sådan bild som flera har indikerat för mig måste vara fejk". Det är det inte alls. Den bilden har inte varit på tal, och ingen som liknar den heller. Folk kommer att uppfatta det som att du lägger ut rökridåer. Jag uppfattar det så.

Sedan skriver du att alla bilder i boken Året är omanipulerade, men du försitter samtidigt chansen att styrka det påståendet genom att lägga upp originalfilen till vargbilden från 31 december, eller en bildserie från samma tillfälle. Det är ju den som är mest ifrågasatt i boken. Om du menar vad du säger så måste du kunna backa upp det i handling, inte med ännu fler ord.

Visst har folk gått hårt åt dig, och visst har en hel del anonyma näthatare skrivit en del helt oacceptabla inlägg både här och där. Men din största fiende just nu är du själv och din ovilja att lägga korten på bordet. Börja med att lägga upp den där vargbilden och alla bilderna i samma serie, bevisa att ditt påstående om boken Året verkligen är sant.

Du står i en djup grop. Det är dags att sluta gräva. Tiden är knapp, snart slutar folk helt att lyssna på vad du har att säga.

Detta är skrivet i all välmening och med all önskan om att du och Malin ska kunna komma ur det här så helskinnade som möjligt. Om du inte vill lyssna på mig, ta hjälp av en kommunikationskonsult av något slag och lägg upp en strategi för att minimera skadorna, dra maximal lärdom och börja om på helt ny kula.

Allt gott.

/Göran"

Såg det nyss också... Så bra skrivet.
 
"Man förstår inte färgspråket, färgkombinationen, softningen, slutartider, hur motiv blir skarpa eller oskarpa mm. Det är skrämmande!"

Plötsligt är vi tillbakakastade till för två veckor sedan, när alla som ifrågasatte var inkompetenta idioter. Ta upp några bilder som folk har STARKA misstankar om istället för något som ser helt normalt och ofuskat ut.

"Även om jag har mig själv att skylla genom mina manipulerade lodjursbilder; att folk då börjar bli misstänksamma. Men jag undrar samtidigt om det också rättfärdiggör den fullständiga skinnflådda behandlingen jag får."

Ja. Naturligtvis. Så länge vi pratar om misstänksamheten han nu möter - det är SJÄLVKLART att allt han nånsin gjort ses med nya ögon. Och ja, det är ditt eget och ingen annans fel.

Jag noterar att det nu är "lodjursbilder" igen, istället för "lodjurs-, grävling-, mårdhund- och oskarsborg-bilder". Jag kan förstå om det är lite långt att skriva, dock...
 
Behövde det vara en jägare som såg igenom det faktum att det var alldeles för många för fantastiska bilder? Borde inte andra naturfotografer känt på sig detta genom egna erfarenheter?

En jägare har inte så mycket att förlora på att ifrågasätta äktheten hos bilderna av en naturfotograf med gott renommé. En annan naturfotograf har däremot en hel del att förlora på att göra så.

Tänk bara på hur mycket irritation (i kombination med hög svansföring) som förekom från fotografhåll i början när Gröelsen hade uttryckt sina tvivel. Hur mycket värre hade det varit om det hade varit en fotograferande kollega till Hellesø som hade stått för tvivlandet?
 
läste hans frus blogg där hon postat om senaste händelserna. Rätta mig fel men har hon påstått att hon tagit bilder på lodjur för att nu säga att det var terje som klistrade dit dom utan att hon visste om det? att hon inte visste att hon tagit bilder på lodjur innan terje visade på datorn hennes bilder. isåfall måste det vara den sämsta och mest patetiska lögnen i hela den här historian.

Ja det är deras version. En underhållande historia :)
 
"Man förstår inte färgspråket, färgkombinationen, softningen, slutartider, hur motiv blir skarpa eller oskarpa mm. Det är skrämmande!"

Plötsligt är vi tillbakakastade till för två veckor sedan, när alla som ifrågasatte var inkompetenta idioter. Ta upp några bilder som folk har STARKA misstankar om istället för något som ser helt normalt och ofuskat ut.

"Även om jag har mig själv att skylla genom mina manipulerade lodjursbilder; att folk då börjar bli misstänksamma. Men jag undrar samtidigt om det också rättfärdiggör den fullständiga skinnflådda behandlingen jag får."

Ja. Naturligtvis. Så länge vi pratar om misstänksamheten han nu möter - det är SJÄLVKLART att allt han nånsin gjort ses med nya ögon. Och ja, det är ditt eget och ingen annans fel.

Jag noterar att det nu är "lodjursbilder" igen, istället för "lodjurs-, grävling-, mårdhund- och oskarsborg-bilder". Jag kan förstå om det är lite långt att skriva, dock...

Bra skrivet, jag reagerade på exakt samma saker som du. Jag tror att Terje kommer att lyckas med strategin han uppenbarligen valt: om ett år kommer i stort sett alla bara komma ihåg det här med lodjur, och vips är då resterande bilder "äkta". Därför undviker han också att bemöta kritik om andra fotografier som misstänkts vara falska, det är bäst att inte erkänna utan istället köra på precis samma strategi som han använt tidigare under åren (dvs. förklara att han är mästerlig på kamerainställningar och kan få bilder precis så blurrade, skarpa, avståndsförflyttade osv som han vill. och alla som inte förstår det är okunniga). Jag antar att det är i princip enda svaret han är villig att ge de här inläggen, med frågor om varför hans bilder ser ut som de gör:
http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/16/115-s-fladdermusen-poserade-stilla/
http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/16/terje-helleso-tidningslodjuret/
 
Bra skrivet, jag reagerade på exakt samma saker som du. Jag tror att Terje kommer att lyckas med strategin han uppenbarligen valt: om ett år kommer i stort sett alla bara komma ihåg det här med lodjur, och vips är då resterande bilder "äkta". Därför undviker han också att bemöta kritik om andra fotografier som misstänkts vara falska, det är bäst att inte erkänna utan istället köra på precis samma strategi som han använt tidigare under åren (dvs. förklara att han är mästerlig på kamerainställningar och kan få bilder precis så blurrade, skarpa, avståndsförflyttade osv som han vill. och alla som inte förstår det är okunniga). Jag antar att det är i princip enda svaret han är villig att ge de här inläggen, med frågor om varför hans bilder ser ut som de gör:
http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/16/115-s-fladdermusen-poserade-stilla/
http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/16/terje-helleso-tidningslodjuret/

Det känns så... pubertalt på något vis, att han vägrar att bemöta frågeställningar kring nämnda bilder. Men det känns osannolikt att han ska kunna hålla sig undan anstormningen helt. Jag hoppas verkligen inte det.
 
Lite smått komiskt hur han bemöter kritik från forum, som han säger sig inte läsa, eller kommer att läsa. Blir ju bara mer och mer pinsamt ju längre det här håller på. Helt klart dags för karl å hitta en annan födokrok. Kanske politiker?
 
Bra initiativ Henrik! Jag raderar din och Eeros OT diskussion. Även raderat en del OT inlägg och följdinlägg. Denna tråden handlar om TH och hans manipulerande. Diskussioner om den diskussionen får tas i en ny tråd.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.