Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla ingående avtal med olika sponsorer är nog inget som vi behöver bry oss så särskilt mycket om. Det kommer säkert att regleras juridiskt genom de eventuella sponsorernas ombud. Förstår inte vad ni är ute efter egentligen? Vad har han egentligen gjort för att uppröra så många på det personliga planet, folk som förmodligen innan detta till stor del inte brydde sig ett skvatt om vad TH gjort eller vem han var? Hur kan så många hålla på och älta detta rättskipande som aldrig tycks vara nog utan att själva vara direkt berörda. Är det frustrationen över de egna tillkortakommandena som kommer till uttryck i allt detta hat, eller vad handlar det om? Han har ju totalkvaddat sin egen karriär och säkert även en stor del av sina egna nära relationer, han bor i ett samhälle där han knappast kan titta någon i ögonen längre. Räcker inte det som straff?

Jag har inte pratat om sponsorpengar utan bloggreklam. Bloggreklam ger pengar för antalet visningar och/eller antalet klick på reklamen. 40-50 besökare på en blogg med reklam som några klickar på ger hyffsat med pengar. Och med tanke att det kommer ta tid innan intresset för bloggen lägger sig så kommer han säkert få 2-300.000 extra besökare som är intresserade av hans bedrägeri.
Självfallet skulle det vara extra upprörande om han tjänade pengar på bloggreklam pga hans bedrägeri.
Kallar du det här för god debattton? "Är det frustrationen över de egna tillkortakommandena som kommer till uttryck.."
Terje satte sig själv på en pedestal hög som eifeltornet och missade något inte ett påtala sin upphöjda position. När faller så högt så slår men sig hårt mycket hårt.
 
Det konstigaste är att de som beskylls för att vilja tysta ner på den här tråden hela tiden blir nertystade...

Är ju för att Terje sitter och ljuger i intervjuer. Han sade ju exempelvis senast igår, att han började klippa-och-klistra in andras djur i sina bilder först i slutet av 2010. Men det finns en bevisad klipp-och-klistra-bild från 2007.

Så det är väl ändå riktigt tur att detta inte tystas ner.

Eller ja, rättelse: han erkänner förvisso att det kan ha förekommit några smärre manipuleringar innan 2010. Men inget klipp-och-klistra.
 
Senast ändrad:
Terje nämner att hans kunskap och framgång ska ha gett honom fiender på flera orter.

Är det någon som vet hur detta fiendeskap ska ha manifesterats? Eller vad som startat det?
Naturfotografer är inte direkt den första guppering jag tänker på som en med hårda interna stridigheter och omsämja men jag kanske har fel?
Hjälp mig förstå detta. :)

En rad till. Eller är detta en dålig ursäkt för kritiken om retuschade kyrktorn i Söderhamn om det nu var Terje radiodiskussionerna posterna före gällde?
 
Senast ändrad:
Ok, Terje säger följande:

"Boken 'Året' innehåller heller inga fejkbilder. "

Ett mycket intressant uttalande då flera bilder ifrågasatts kraftigt av personer som uppenbarligen är duktiga på att avslöja fusk i bilder.

Men fortfarande så talar Terje gärna om vilka bilder som INTE är fejk. Om han nu har tagit 300.000 bilder eller vad det nu var, hade det inte varit enklare att tala om vilka som är fejk? Eller är alla äkta tills någon kommer på honom?
 
Ok, Terje säger följande:

"Boken 'Året' innehåller heller inga fejkbilder. "

Ett mycket intressant uttalande då flera bilder ifrågasatts kraftigt av personer som uppenbarligen är duktiga på att avslöja fusk i bilder.

Men fortfarande så talar Terje gärna om vilka bilder som INTE är fejk. Om han nu har tagit 300.000 bilder eller vad det nu var, hade det inte varit enklare att tala om vilka som är fejk? Eller är alla äkta tills någon kommer på honom?

Jag vet inte om flera bilder har kraftigt ifrågasatts från Året, tror det bara är en, dvs nyårsbilden, han första bild någonsin på en varg som passande nog kom den 31a december.
 
Jag vet inte om flera bilder har kraftigt ifrågasatts från Året, tror det bara är en, dvs nyårsbilden, han första bild någonsin på en varg som passande nog kom den 31a december.

ok, jag hade för mig att det var någon bild där datumet var skumt också, med fladdermus, men den kanske inte var med i "året". Jag hade väl hängt upp mig på att det var mycket diskussion kring just datum.
 
Läste på helahalsingland.se nyligen:

"Kommunen kasserar bilder för 740 000

Söderhamn/Söderhamns-Kuriren
Terje Hellesö har levererat bilder för 740 000 kronor till Söderhamns kommun. Nu är fotografierna värdelösa.
– Vi kan inte använda dem, säger informationschefen Paul Bogatir."

Vilken tur att det finns skattebetalare, annars hade nog inte kommunen köpt så dyra bilder. Undrar om någon har begärt ersättning för stulna bilder och köp av fejkade bilder.
 
Inte helt omöjligt...

Rätta mig om jag har fel, men var det inte i Söderhamn det var insändarkrig i den lokala tidningen om ett foto av staden för några år sen.

Det var sådana rabalder att det hela blev uppmärksammat av radion (P3/P4?). På det fotot var det några byggnader (torn eller nån kyrka) som omöjligt kunde vara fotograferade på det sättet för det var ett torg emellan. Ska inte svära på att jag minns rätt detaljer, fotografen och en man från staden fick vara med i radion. Det blev en debatt liknande den mellan Hellesö och Glöersen i radion.

Vill minnas att fotografens argument var optiska effekter i objektivet och att han minsann fotat i över 20 år och aldrig manipulerade sina bilder.
Mannen hävdade att fotot var fejk och gjort i photoshop. Tror att de hade mätt torget kollat alla balkonger och andra fotoplatser och kommit fram till att fotot var omöjligt att ta.

Var en hetsig debatt och mannen sa att han vigt sitt liv åt att bevisa att bilden var fejk, han skulle upp på nån kulle eller backe utanför staden efter programmet för att se om bilden var möjlig ur den vinkeln. Backen var vid en större väg så det måste varit E4.

Jag minns radioprogrammet för att fotografen hade rent påhittade argument och hade en sån överlägsen attityd. De optiska effekterna i objektivet som han beskrev var lika troliga som att använda svänghagel och krokigt krut för att skjuta runt trädstammar.

Kan det vara Terjes Söderhamnsbild som var ifrågasatt?

Jag har ju jagat ursprungsplasten där fotografen stod rätt länge och det du berättar om låter rimligt men jag har ingen som helst koll på något eventuellt "insändarkrig" och jag tycker att jag borde fått vetskap om det via bekanta... FAST... det är många saker de inte berättat för mig på grund av.. "men det trodde jag att du visste..!" eller "det trodde jag nån hade berättat för dig..!".. Jag ska jaga lite i frågan och återkommer...
 
Blodhundarna på FB jobbar på Året och tror att det finns flera fuskbilder. Vi lär snart få veta...

Nja. Året-granskningen blev släppt för ett tag sedan, mestadels pga att det inte riktigt fanns några solklara fuskbilder. Vargbilden är som sagt högintressant, och även tornseglare-bilden från NVV's hemsida, om den befann sig i boken. Utöver de bilderna finns det några bl.a. några fågelsilhuetter i boken, men inget som skulle gå att granska närmre i pappersform. Det går ju förövrigt inte vargbilden heller, men där finns det annat som talar emot bilden.

Det går alltid att tro att den innehar fuskbilder, men utan några vidare indicium, gällande övriga bilder i boken, så går det inte riktigt föra vidare frågan.
 
Enligt tidigare mönster så verkar det fortfarande vara Terje som det är mest synd om - enligt Terje.
Märkligt också att han vet och bryr sig så mycket om det som skrivs på forum när han inte själv läser det.

Så länge inte Terje talar klarspråk får han nog stå ut med att folk tolkar hans uttalande på olika sätt. Hade han öppet redovisat dom bilder han manipulerat så skulle han troligtvis slippa mycket av spekulationerna.
 
Bullshit...

Fler oväntande efterföljder

Bokhandeln i Söderhamn riskerar ekonomisk smäll efter Terje Hellesös fusk.
http://helahalsingland.se/soderhamn/1.3907660-lurad-pa-korten
"Det är för tidigt att se hur stor den ekonomiska förlusten blir för bokhandeln, men på lagret ligger vykort till ett värde av ungefär 70 000 kronor.
...
Likt många andra respekterade Martin Ayres den duktige fotografen. Tillsammans inledde de samarbetet med att förnya den åldersstigna skörden av vykort i Hälsingland. Resultatet blev 30 olika motiv i en upplaga på 90 000 exemplar. Finansieringen på 200 000 kronor stod bokhandeln för..."

Vykorten i fråga har sålt uselt från start, både från grossist och slutförsäljare, jag ser det dock som ett sundhetstecken att folk inte kan bli itutade vilket bullshit som helst...

Nu var det så att det var jag som började dra i det hela med vykorten i Söderhamn, jag hade bilder för 3-4 flerbildsvykort över Söderhamn men Martin och hans kollega i Hudik ville dra igång ett jätteprojekt över hela Hälsingland och det passade inte mig för jag åker inte och tar en bild bara för att ha en bild från den platsen, jag vill ha en för marknadsföring eller vykort, vilket indirekt är marknadsföring... perfekt bild som utstrålar "där vill jag vara"...

Kollar man bilderna i "Terjes" vykort så står det snabbt klart att de bara tagits för att få in pengar... bilderna är skräp...

De jag stör mig mest på är en båtbild där antagligen Malin sträcker ut handen i skvalpet, tagen i motjlus, bilden hade väl vart OK om det inte vart för det svarta nagellacket och skinnjackan... vad sänder det ut för signaler om Söderhamn..? EMO kommun..!? En annan bild är den där det ligger kraftigt överviktiga barn med tvivelaktig klädsel på en brygga... även här EMO... fel signaler om Söderhamn igen...

Övriga bilder är tagna när det är mulet och regnigt, som typ under två dagar för att kunna casha in stålar...

Nä..! Vykort för mig säger..! Här är jag och inte du..! varpå det skall väckas ett mentalt ha begär över att själv befinna sig där... därför tycker jag att vykort är bland det viktigaste marknadsföringsmaterialet som finns...

Den ekonomiska smällen skulle bli 70 000 Sek står det att läsa... 200 000 kronor kostade det för 90 000 vykort och enligt uppgift låg 85 000 kvar i huvudlagret i fjol... Jag får inte ihop den ekvationen... nån..?
 
Senast ändrad:
... Den ekonomiska smällen skulle bli 70 000 Sek står det att läsa... 200 000 kronor kostade det för 90 000 vykort och enligt uppgift låg 85 000 kvar i huvudlagret i fjol... Jag får inte ihop den ekvationen... nån..?

Det är väl om de fått in ca 25 kr per vykort de sålt? (Kanske tänker jag i all hast fel...)

/Roger
 
Vykorten i fråga har sålt uselt från start, både från grossist och slutförsäljare, jag ser det dock som ett sundhetstecken att folk inte kan bli itutade vilket bullshit som helst...

Nu var det så att det var jag som började dra i det hela med vykorten i Söderhamn, jag hade bilder för 3-4 flerbildsvykort över Söderhamn men Martin och hans kollega i Hudik ville dra igång ett jätteprojekt över hela Hälsingland och det passade inte mig för jag åker inte och tar en bild bara för att ha en bild från den platsen, jag vill ha en för marknadsföring eller vykort, vilket indirekt är marknadsföring... perfekt bild som utstrålar "där vill jag vara"...

Kollar man bilderna i "Terjes" vykort så står det snabbt klart att de bara tagits för att få in pengar... bilderna är skräp...

De jag stör mig mest på är en båtbild där antagligen Malin sträcker ut handen i skvalpet, tagen i motjlus, bilden hade väl vart OK om det inte vart för det svarta nagellacket och skinnjackan... vad sänder det ut för signaler om Söderhamn..? EMO kommun..!? En annan bild är den där det ligger kraftigt överviktiga barn med tvivelaktig klädsel på en brygga... även här EMO... fel signaler om Söderhamn igen...

Övriga bilder är tagna när det är mulet och regnigt, som typ under två dagar för att kunna casha in stålar...

Nä..! Vykort för mig säger..! Här är jag och inte du..! varpå det skall väckas ett mentalt ha begär över att själv befinna sig där... därför tycker jag att vykort är bland det viktigaste marknadsföringsmaterialet som finns...

Den ekonomiska smällen skulle bli 70 000 Sek står det att läsa... 200 000 kronor kostade det för 90 000 vykort och enligt uppgift låg 85 000 kvar i huvudlagret i fjol... Jag får inte ihop den ekvationen... nån..?

Och jag som trodde att vykort var ett utdöende fenomen, ofta ersatt av bilder tagna med mobilkamera och MMSade eller skickade över internet.

Trodde också att det mest var farmor Anna eller liknande som köpte vykort.

Hursom det avgörande för en eventuell framgång med vykortsförsäljning borde rimligen vara att kunden tycker om korten och inget annat, att försöka marknadsföra sig själv eller en ort med sådant som farmorAnna inte gillar är dödsdömt.
 
Om Terje dragit sådana summor för väldigt lite arbete vad har pengarna gått till som åsamkat hans ekonomiska obestånd eller tuffa tider han berättar om?

Har han fotat dagligen från helikopter, spelat bort dem eller investerat i något som inte burit sig?
700000+ är mycket pengar från en kund och på ett år men var det smmanlagda summan för flera år utan andra kunder så blir det inte mycket kvar. Men det låter orimligt med tanke på allt annat han säger sig ha gjort parallellt som kurser, böcker osv.

Kanske ska vi inte gräva i hans ekonomiska situation men det uppstår frågetecken eftersom det nämns ganska stora summor samtidigt som han själv säger att ekonomin varit tung.
Hönan eller ägget? Var det en pressad ekonomi som fick honom att ta till photoshop och snabbfota bilder med låg kvalité eller var det hans bildkvalite som fick ekonomin att dala?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.