joey_bazooka
Aktiv medlem
Nja. Året-granskningen blev släppt för ett tag sedan, mestadels pga att det inte riktigt fanns några solklara fuskbilder. Vargbilden är som sagt högintressant, och även tornseglare-bilden från NVV's hemsida, om den befann sig i boken. Utöver de bilderna finns det några bl.a. några fågelsilhuetter i boken, men inget som skulle gå att granska närmre i pappersform. Det går ju förövrigt inte vargbilden heller, men där finns det annat som talar emot bilden.
Det går alltid att tro att den innehar fuskbilder, men utan några vidare indicium, gällande övriga bilder i boken, så går det inte riktigt föra vidare frågan.
Hittade detta på "Terjade bilder" och det verkar som om det finns en del att jobba med. Har tyvärr inte boken tillgänglig själv. Den finns inte på så många bibliotek upptäckte jag.
" Hej!
Vill bara peka på att han kan ha gjort sig skyldig till fuskdatering i sin bok Året. På sidorna för 18 juni och 25 juni tycks det vara samma skalbagge på samma grässtrå (flugbagge på ev vårbrodd), redovisade med en veckas mellanrum. Skalbaggens antenner överensstämmer med knix, grässtråets ståndarknappar och hårighet desamma.
Bilden på tornseglare och mjölkört, 16 juli, har jag alltid från det jag såg den för några år sedan, betraktat som att fågeln är inkopierad. Fisheye, 1/100sek. Omöjligt.
Finns många fler tveksamheter i boken.
Kan kanske vara av intresse för er som jobbar på saken. Strålande avslöjande! Vi som jobbar som naturfotografer är mycket glada och nöjda att fusket blivit bevisat, vi har anat det länge."