Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla går ju lixom på tomgång i väntan på att ny information av värde skall komma fram. Helst då från Terje själv.
Alla hoppas nog att det blir något lite mer substantiellt och inte så fyllt av självömkan som tidigare.
Så vi äntligen kan stänga tråden och gå och lägga oss.

Under tiden ser vi till att hålla oss varma i kläderna genom att skälla på varandra :)

Eller hur! Nått måste man ju sysselsätta sig med :D

Det skrämmer mig att säga det men jag förstår i viss mån Terje. Jag försvarar det inte på något sätt, jag fördömer det som, nästan, alla andra. Men en liten del av mig kan förstå hur man skulle kunna hamna i en sådan sits som han gjort. Och nu, likt en alkoholist, förnekar han allt, har tappat all självinsikt och kan inte nyktert se sig själv och sitt handlande utifrån sig själv.

Jag blir förbannad av att läsa hans blog men samtidigt ledsen för han verkar ju inte se klart människan.
 
Mejl till Terje

På Terjes blogg finns en mejladress till honom. Kommentarsfältet är (förståeligt) avstängt. Jag skickade precis följande mejl till T:

"Terje. Jag är en av dem som på Fotosidan diskuterar den pågående skandalen i fotovärlden. Jag kollade precis din blogg och har några frågor.

1. Vad är det som tar tid? Det är väl bara att säga som det är - när började du manipulera foton? Hur många av dina bilder är "fusk"? Svaren har bara du, Vänligen svara.

2. När tänker du betala tillbaka de prispengar du bedrägligen tillskansat dig som "Årets naturfotograf"?

3. Varför gjorde du det du gjorde?

Så länge du inte svarar på dessa frågor, får du leva med att jag, och förmodligen också andra, tycker att du bara slingrar dig och försöker vinna tid i hopp om att diskussionerna ska "självdö".

/ mvh FC (FiCa1 på FS)"

När (om) svar inkommer, så publicerar jag sådant i svaret som kan offentliggöras.

/ FiCa1
 
Osakligt & Osmakligt.

Hur mycket vi än må mena om Terjes sätt att hantera detta så är det hans sätt.
Det går sanna mina ord att vrida och vända på alla hans ord om och om igen och på vilket sätt som helst. De hårda ord som kommer upp här i debatterna (och i synnerhet på FB) är långt enklare att tyda och det är det som gör eftersmaken så bitter varje gång man loggar in for att uppdatera sig:(


Jag tog mig i kragen och plockade fram lite böcker tidigare ikväll.
Jag googlade också fram lite mixade naturbilder av högre kvallisort.
Betraktade och tillät mig njuta av motivdetaljer i vacker ljussättning,, jag tillät mig förundras över fantastiska naturens skådespel där jag också önskar att jag hade varit. Topparna runt Jotunheimen,,, ojojoj!
Så plockade jag upp mitt privata lilla pågående bokprojekt (CEWE-bok..) och betraktade några av mina egna guldkorn som skall på print. Kände hur jag mådde gott..

Vad vill jag säga och komma med det här?

Jo jag tror det är viktigt att vi matar oss med bilder. Kvalitativa bilder.
Inte enbart för att på något sätt utveckla vårt så viktiga bildseende utan också för att kunna se på naturbilder och känna förtroende för äktheten där den kan förväntas vara/infinna sig.
Nu känner inte jag mig så skadad alls av det som den här tråden handlar om men jag kände ikväll att jag behövde testa mig själv lite.
Jag tror att vi nu behöver gå vidare och lämna det här, inte minst så behöver Terje lite rum mitt i allt. Det är ju inte alls säkert att han läser detta men att upprätthålla taggarnas spetsar i den grad att man mellan varven dessutom vässar dem känns osunt.

Nä låt oss se på bilder och njuta - obelastat av detta.
Hela VÅR EGEN fotobransch ÄR både värd och beroende av VÅRT EGET förtroende för den.
Det blir inte bara som det blir nu efteråt. Då vi entusiaster faktiskt Är en faktiskt påverkande del av naturfotogenren i vårt land så måste vi beakta att det vi påstår och säger faktiskt har betydelse.

Jag vill vara en stolt naturfotograf, jag vill med rak rygg kunna visa upp mina alster - jag vill inte känna att "kollegor" i samma bransch har lagt ut så många krokben längs vägen att jag tvingas se mig för innan jag tillåter mig själv att känna min egen frihet.

Många ord blir det. Beklagar långa inlägg. Orden som svämmar över antyder driften att vrida spiralen uppåt, ut ur detta.

Det bästa hade varit (tycker jag) är om folk kunde säga att:
- Nu när vi har konfronterats med detta så tar vi oss igenom det med raka ryggar och stolthet över den äkthet som vi värnar om i våra bilder. (Notera att jag skriver "Vi" fotografer och "Våra" bilder = kollektiv båt vi befinner oss i. Alla bör vi ju turas om att ro åt samma "rätta" håll, även om det blåser motvind!)
- Vi välkomnar Terje att kämpa på både för sin personliga del men också för sitt eget ryktes del. (Varför skulle vi inte välkomna honom om han visar oss att han lyckas?)
Om Terje lyckas återuppta sitt yrkesverksamma fotografi och återfår anseendet så välkomnar i alla fall jag det. Den som inte välkomnar en som tidigare har misslyckats tycker jag skall tänka ett par svängar om igen och begrunda vad som egentligen bromsar sinnet att unna ngn annan att vända en bana från utför till uppför.


MVH Niclas, (som riskerar att låta rättså präktig.. vilket jag skiter blankt i. Vi måste tänka efter om våra bidrag i form av diverse osakliga osmakligheter till ämnet/saken gynnar våra gemensamma intressen eller om det förhåller sig tvärt emot).
 
har inte lagt nått inlägg på ett tag och detta blir mitt sista i denna debatt..
själv är jag rätt trött på namnet terje och terje börjar dimma bort för mig.

för övrigt har han fått lämna alla naturfotoföreningar och misster titeln årets naturfotograf (tyvär inte pengarna) men det va det viktigaste för mig, självklart även att han inte fortsätter röra sig professionellt i naturfotosvängen, vilket såfall kommer skada företroendet för naturfotografin än mer än själva händelsen nu, men samtidigt va ska jag göra åt det?, finns inget nån igentligen kan göra, mer än att inte bry sig om honom dvs inte köpa böcker eller gå på föredrag osv..

tänkte lite på "slutet " av filmen merlin förut
http://www.youtube.com/watch?v=LxiLUEgN6vQ
:=)

som sagt sista inlägget i denna tråd, så kommer inte svara, men kankse läsa :)

over and out..
 
Ur Terjes blogg från igår...

"I varje inlägg i bloggen kommer jag erbjuda följande:

EXPERTGRANSKNING AV BILDENS ORGINALFIL
Bilden som publiceras i detta inlägg finns tillgänglig att skickas som orginalfil över mejl. Om du som anser dig kunna göra sådana säkra bedömningar är du välkommen att skicka mig ett mejl till [email protected] Märk mejlet med ”granskning av orginalfil” och sedan vilken bild det gäller. Du måste även ange ditt riktiga namn, adress och andra kontaktuppgifter. Sedan måste du lova att bilden inte sprids på något sätt på internet och att du heller inte får skicka/mejla bilden vidare till annan eller andra personer. Du förpliktigar dig också att komma med skriftligt expertutlåtande, som jag sedan publicerar här under tillsammans med ditt namn."

Har karln ingen som helst verklighetsuppfattning? Vem tror han ställer upp på hans egendikterade villkor? Därtill såg jag att kommenteringen var avstängd. Sån här imaginär granskning utifrån den påhittade offer/tyck-synd-om-rollen i kombination med affärens hela omfång gör bara folk förbannade. Just nu är han sååå rökt...

Jag undrar om det inte börjar brådska med extern proffs-krishanteringshjälp om han överhuvudtaget ska utstråla ett uns trovärdighet i livet framför sig. Just nu verkar det som om att han blandar bort korten! på bordet, i hopp av att allt otäckt ska försvinna...
 
Iofs kan man ju fuska med att visa bilder i kameran också. Ladda ner bilderna från minneskortet, manipulera dem, spara de nya bilderna på samma kort, sätt tillbaka det i kameran och visa för någon. (Tror jag i alla fall, jag har inte provat men använder ibland ett CF-kort för att flytta andra filer mellan hårdskivor.)
 
Iofs kan man ju fuska med att visa bilder i kameran också. Ladda ner bilderna från minneskortet, manipulera dem, spara de nya bilderna på samma kort, sätt tillbaka det i kameran och visa för någon. (Tror jag i alla fall, jag har inte provat men använder ibland ett CF-kort för att flytta andra filer mellan hårdskivor.)
Fast det är svårt att göra när man är ute i skogen. Och som sagt; Malin har redan erkänt att hon ljugit när det gäller att se bilderna på kameraskärmen. Det finns dock fortfarande en bild som hon (eller Terje) gett någon förklaring till.

För övrigt: Mata inte trollen.
 
Det finns dock fortfarande en bild som hon (eller Terje) gett någon förklaring till.

Fast jag förstår inte riktigt vad hon ska förklara med den? Storyn är ju att Malin sitter och kollar facebook, när ett lodjur poppar upp som gubben ur lådan och försvinner utan att Malin märker nåt. Mästerfotograf Terje har ju dock full koll och knäpper en bild.

Hon är ju inte inblandad, förutom som statist i ett skämt bara Terje skrattar åt. Eller missar jag nåt?
 
Eller missar jag nåt?
Det vi saknar är en förklaring från Malin hur hon köpte historien.

Sa Terje:
- Jag tog just en bild på dig och ett lodjur men oj vad snabbt och tyst det sprang härifrån. Du får se bilden när vi kommer hem men jag måste sitta vid datorn en stund först.

Eller sa han ingenting förrän någon dag senare:
- Just det! Jag glömde berätta att jag tog en bild på dig tillsammans med ett lodjur häromdagen men jag tyckte inte att det var så noga med att säga något just då.
 
Dagens visdomsord?

Det är alltid dumheterna man lär sig mest av, säger Lasse Diding på Aftonbladet.se idag. (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13618808.ab)

Frågan är bara om man verkligen kommer lära sig något av det som skett.

Det låtet hoppfullt det Lasse säger men frågan är hur hoppfull man blir av att en del av drevet verkar oförmöget att sluta älta och istället hitta en vettig och konstruktiv väg ut ur detta. "Point taken" om man säger så och det för ganska länge sedan. Risken känns nu rätt stor att de modererande krafterna helt överger denna tråd som så ofta sker på Intenet och lämnar fältet fritt för "uppbådet" att rida vidare i sitt sökande efter en bra gren att hänga Terje i.

Det kanske är dags att försöka svalka ner dumheterna i Lasses "Leninbad" innan det hela går överstyr.

Läser man dessutom vad en del skriver, så kräver en del att minsta lilla bildmanipulation nu redovisas samtigt som många ger uttryck för att Terje ska bannlysas och beläggas med informellt yrkesförbud för all framtid (övervakat av "drevet" då får man förmoda.) Det känns ju lite kontraproduktivt, för vad finns det då för skäl att överhuvudtaget bry sig om att reda ut den här röran, lära sig något av det som skett och hitta en väg ut även för Terje. Det är inte utan att de som talar om överstepräster som Leif Bengt har en viss poäng i detta. Jag tycker inte alls om den vändning den här tråden tagit och jag tror inte att den ger mig speciellt mycket mer. Nu har i alla fall jag svårt att se någon poäng med denna tråd om den inte helt plötsligt skulle få för sig att ändra riktning.
 
Det vi saknar är en förklaring från Malin hur hon köpte historien.

Sa Terje:
- Jag tog just en bild på dig och ett lodjur men oj vad snabbt och tyst det sprang härifrån. Du får se bilden när vi kommer hem men jag måste sitta vid datorn en stund först.

Eller sa han ingenting förrän någon dag senare:
- Just det! Jag glömde berätta att jag tog en bild på dig tillsammans med ett lodjur häromdagen men jag tyckte inte att det var så noga med att säga något just då.


Finns detta foto någonstans? Jag hittar cachesidan men utan foto...
 
Min spekulation om tidplanen för sanningen är kanske så enkel att han först vill informera sina samarbetsparners, (lurade) kunder, släkt och vänner mm innan han skickar ut den totala sanningen i cyberrymden, så vi får nog ge oss lite till tåls. Sen kan man ju undra vilken sanning vi/ni söker? För den totala sanningen finns inte och kommer aldrig att finnas varken för oss eller för TH.

Min spekulation är att Hellesø håller på att rensa i sitt arkiv och försöker ta bort åtminstone de bilder han minns att han har fuskat till. Sen kommer han att deklarera att han inte har några fuskbilder kvar och att han i fortsättningen inte kommer att fuska. Någon lista på fuskbilder lär vi inte få.

Vi får väl se.
 
Min spekulation är att Hellesø håller på att rensa i sitt arkiv och försöker ta bort åtminstone de bilder han minns att han har fuskat till. Sen kommer han att deklarera att han inte har några fuskbilder kvar och att han i fortsättningen inte kommer att fuska. Någon lista på fuskbilder lär vi inte få.

Vi får väl se.

Bilder som är fejk men inte avslöjade som fejk kommer han glatt fortsätta vara stolt över och berätta sagor om hur det gick till att ta.
(Det är i alla fall vad jag tror)

Det blir m.a.o aldrig något slut på detta elände.
 
Min spekulation är att Hellesø håller på att rensa i sitt arkiv och försöker ta bort åtminstone de bilder han minns att han har fuskat till. Sen kommer han att deklarera att han inte har några fuskbilder kvar och att han i fortsättningen inte kommer att fuska. Någon lista på fuskbilder lär vi inte få.

Vi får väl se.

Tur då att det iallafall finns en viss sammanställning som (just nu) är uppe i 23 bilder. De kommer han inte undan.
 
Tyvärr verkar det som om TH har valt en approach till det här som bygger på att helt enkelt nollställa och glömma 2011 samt valda delar av åren före det, och därefter försöka köra på som vanligt. Det är bara så jag kan tolka det som pågår nu.

Jag undrar hur bokare av föreläsare, bokförlag osv hanterar det? Det var inte en strategi jag hade kunnat förutse, jag hade nog snarare förväntat mig öppenhet, framtida ärlighet och kanske en idé om att kunna hålla lite extra föredrag med fokus på det som nu uppdagats. Han var ju inne på det spåret själv, han pratade ju om att använda sig själv som dåligt exempel när det gäller etik och moral inom foto. Har han övergivit den idén nu?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.