Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Terje UPPdaterar.
http://terjehelleso.wordpress.com/2011/09/13/haller-som-bast-pa-att-ga-genom-arkivet/
Vore naturligt att vi måste ge Terje tid och lite rum att andas.

(Långsam agitering ger finare korn än hastig agitering ;)

MVH Niclas,

Suck...Terje utreder sig själv...tror det är få som bryr sig om han nu verkligen tar bort eller behåller sina fejkade bilder....folk vill veta sanningen..omfattning och hur länge det har pågått....naee om han ska ha en möjlighet till lite upprättelse o lyckas få tillbaka lite förtroendet så är det ärlig öppenhet som gäller

Han har tidigare visat upp "alla" 104 lodjursbilder i smått format på sin blogg...

http://webcache.googleusercontent.c...com&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a
 
Senast ändrad:
OT har väl aldrig hänt tidigare eller :)

Tänkte bara sätta tummen på hur troligt det är att hon inte kände till det. Hon stannar ju hos TH
Vilda spekulationer är ju "the name of the game" just nu.

Only all the time...

Nej, jag tror inte det är särskilt troligt då det tidigare har nämnts av Terje, att Malin var den första som upptäckte lodjuret i det vilda, och sedan fotade han det... et cetera, et cetera. Finns i någon cachning nånstans.

Men, oskyldig till motsatsen bevisas, eller hur? :)
 
Kan det vara så att Malin uttryckte sin tveksamhet inför vissa av Terjes bilder och strax därefter fixar terje till hennes bilder också så at hon ska inse att det bara kryllar av lodjur där ute och minska hennes granskande av hans bilder?

Hur som helst har hon inget att förklara gentemot vad Terje behöver komma fram med. :)
 
Only all the time...

Nej, jag tror inte det är särskilt troligt då det tidigare har nämnts av Terje, att Malin var den första som upptäckte lodjuret i det vilda, och sedan fotade han det... et cetera, et cetera. Finns i någon cachning nånstans.

Men, oskyldig till motsatsen bevisas, eller hur? :)

Absolut. med indicierna går ju inte direkt till Malins fördel.
Vilket är för djävligt för henne om det verkligen är så att Terje så att säga satt dit henne.

Då har han ju kvaddat två fotografers karriär och han stiger inte i aktning för det direkt.
 
Din flickvän sa ju till dig att där var en räv, sen plåtade du den. Så det var ju inte alls samma sak. Förutom att det är en gigantisk skillnad på räv och lodjur också.
hade Terje sagt. kolla på andra sidan ängen står ett lodjur. Och sen hade hon plåtat det........då hade det varit liknande....

Det är ju upp till var och en vad man vill tro eller inte tro på.

Nu är du lite förvirrad. dajli beskrev exakt samma situation. Nån säger åt nån: "titta en dront!". Du SER ingen dront, men du ser nån rörelse och plåtar där han pekar. När de kommer hem, hittar den personen en dront och kan visa upp den på din bild. Om du har NÅGOT slags förtroende för den personen, och naturligtvis om det är din fru/sambo/pojkvän, så blir du i 99,9% av fallen glatt överraskad: "Åh! En dront, så roligt!". Du misstänker INTE att han klippt in en dront utan att berätta det. Det vore ju helt galet.

Jag säger inte hennes berättelse är sann, jag säger att den är rimlig. Terjes berättelser är orimliga.
 
... jag tycker inte man kan dra slutsatsen att hon ljuger bara genom att avslå hennes berättelse som icke trovärdig.

OK. då konstaterar jag bara att hennes berättelse inte är trovärdig, så får varje läsare på FS dra de slutsatser de vill. (Någon OBJEKTIV sanning lär vi helt enkelt aldrig få, varken åt det ena eller andra hållet.)

Ang. lodjursbilden så är ju lodjuret ovanligt skarpt i en ofokuserad del av bilden. Samt att några grenar ser väääldigt konstiga ut. Krävs helt enkelt en hutlös massa blåögdhet för att köpa den typen av bild. (Visst, flera av blogens läsare verkar också (?) missat detta och hyllar fotografen oreserverat. Själv trodde jag att det var en ploj först, faktiskt...)

Ang. argumentet att Malin inte hade något att "vinna" på manipulerade bilder tycker jag är ett lite endimensionellt synsett. Hon har haft en stor del i "marknadsföringen" av mysparet Hellesö som är så ett med naturen att den typen av bilder Terje presenterat har tagits som faktiskt möjliga att plåta i det fria.

Tycker f.ö. att TH genom tiderna visar prov på att vara en alldeles strålande naturfotograf. Dessutom med en fin förmåga att gestalta vardagliga växter och djur på ett poetiskt sätt (vilket gör denna inklistring av "sexiga" djur än mer beklaglig, håll med om att bakgrunderna i de manipulerade bilderna är snygga...) Däremot anser jag att MHs uppmärksamhet till största del grundar sig på beröm från närmaste krestsen samt att hon faktiskt är gift med TH.

Lovar att sluta nu...
 
Senast ändrad:
[mod raderat inlägg]

Vilda spekulationer om hur långe Terje fotograferat vilda djur eller klistrat in tama djur i sina bilder kommer att pågå tills allt är klarlagt, eller någon annan fotograf gör bort sig ännu värre ;-)

Svarar inte Terje på frågan när han började manipulera foton och varför på ett trovärdigt sätt kommer den här tråden att leva länge i det fria.

Min högst personliga spaning är att namnet Hellesö är persona non grata inom nordisk naturfotografering och det även drabbar Malin, som inte har anklagats för manipulation, utan mer för mindre lögner och väldigt stor godtrohet. Dvs Leifs förhoppning om fortsatt karriär för Hellesö Photography känns lika avlägset som lodjur på bild i Mullsjötrakten.

/Casi
 
Senast redigerad av en moderator:
Varför skulle inte Malin kunna tala sanning om hon inget visste att Terje manipulerade hennes bilder. Det skulle mycket väl kunna vara så. Jag tror dock inte på Terjes förklaring att han ville göra Malin glad. Jag tror att han ville skaffa alibi för sina lodjursbilder. Att hans egna bilder skulle bli mer trovärdiga om till och med Malin, som inte är naturfotograf, lyckades få med ett och annat lodjur i sina bilder.
Mats Andersson, som är med i Naturfotograferna och skulle ge ut en bok tillsammans med paret Hellesö, berättar att Terje pekade ut de platser där lodjursmötena hade ägt rum. Som jag ser det så var det ännu ett sätt att stärka att lodjursmötena hade ägt rum på riktigt.

Vad hade du själv gjort om du hade byggt upp ett företag likt paret Hellesö under lång tid och din kollega/sambo/äkta hälft hade kommit med förslaget att fuska. Hade du svarat javisst eller hade du blivit upprörd över förslaget efter som du inser att även ditt rykte kommer bli illa skadat och företaget kommer att försvinna när fusket avslöjas. Att även du kommer förlora allt om kollegan blir avslöjad.

/Gunnar
 
"Den exakta strängen skjut er i huvudet har 34 träffar på Google. Ingen träff har något att göra med paret Hellesö.

Den exakta strängen skjuta er i huvudet har 231 träffar på Google. Ingen träff har något att göra med paret Hellesö.

Den exakta strängen skjuta sig i huvudet har 21 900 träffar på Google. Det är lite mycket att gå igenom en efter en, men om man söker på den strängen plus endera av orden Terje, Malin, Hellesö, naturfotograf, lodjur, bildfusk, fusk, terja eller terjad hittar man ingen träff som innefattar någon uppmaning av den sort som Hellesö beskriver."

"Att få höra av andra att det finns folk som skrivit på fotoklubbens blogg att det är lika bra att jag och Terje går ut i skogen och skjuter oss själva, sånt gör jävligt ont."
citat från Malin Hellesø blogg

De har alltså inte själva läst det, utan det är hörsägen via någon bekant. Kanske någon som kan ta reda på vad fotoklubben egentligen skrivit, för det är väl Mullsjö fotoklubb som avses, eller?
 
...kan inte låta bli, då jag känner att viss kritik riktas även mot mig.
Vilse i spenaten kan man kalla det, annars kan man kalla det konsekvens, också...
 
"Att få höra av andra att det finns folk som skrivit på fotoklubbens blogg att det är lika bra att jag och Terje går ut i skogen och skjuter oss själva, sånt gör jävligt ont."
citat från Malin Hellesø blogg

De har alltså inte själva läst det, utan det är hörsägen via någon bekant. Kanske någon som kan ta reda på vad fotoklubben egentligen skrivit, för det är väl Mullsjö fotoklubb som avses, eller?

Hörsägen, ja, sådant kan förändras på transportsträckan..

Jag hittar ingen blogg i samband med just Mullsjö fotoklubb, vid en första anblick - kan det ha funnits några andra fotoklubbar?
 
Vem vet, kanske editerar Terje råbilderna i skrivande stund. Förstår inte den tilltro till råfilerna som florerar här. Det är datorfiler som kan manipuleras med precis som alla andra filer. Vill man så går det.
 
Kan det vara så att Malin uttryckte sin tveksamhet inför vissa av Terjes bilder och strax därefter fixar terje till hennes bilder också så at hon ska inse att det bara kryllar av lodjur där ute och minska hennes granskande av hans bilder?

Hur som helst har hon inget att förklara gentemot vad Terje behöver komma fram med. :)

Hon har ju redan erkännt att hon ljugit om att hon sett vissa bilder direkt i kameran. Bilder som var fejkade och inte fanns i kameran
 
Vem vet, kanske editerar Terje råbilderna i skrivande stund. Förstår inte den tilltro till råfilerna som florerar här. Det är datorfiler som kan manipuleras med precis som alla andra filer. Vill man så går det.

Både Nikon & Canon har någon form av checksumma som ska kunna visa om bilden blivit hackad.
Båda systemen har dock knäckts :)

Vet inte exakt hur dessa fungerar och inte heller om de läggs in automatiskt i alla bilder. Någon annan som vet?
 
Kan hålla med om det, bättre att diskutera sakfrågan istället för att klaga på andras åsikter.
 
På flera ställen nämner ni RAW-filer men Terje och Malin har väl aldrig sagt att det finns? De nämner rå-filer men det har jag bara tolkat som oredigerade jpg eftersom Terje inte fotar RAW.
 
En ofta återkommande uppfattning verkar vara att TH är körd inom naturfoto, jag är inte så säker på det. Skådisar och annat löst kändisfolk kör rattfulla och pudrar näsan titt som tätt men är på banan tämligen snabbt igen efter nån runda på löpsedeln och i tidningen Urk Extra.
 
Från Malin Hellesö bloggen idag.

"Jag har försvarat Terje under denna tid på grund av att jag alltid vetat att han aldrig skulle manipulera sina bilder. Jag gick till och med in i forumet om mårdhundsbilden och uttalade mig om att jag sett bilden i hans kamera, för att jag vet att han aldrig skulle manipulera. Tanken fanns inte ens där. Så här i efterhand kan man tycka att det var konstigt, men jag visste ju att han inte manipulerade. Och en mårdhund. Varför skulle man ens manipulera in en sån. Jag hade ju en magkänsla om vissa av hans lodjursbilder, även den jag hade i färg, den som såg ut att sväva. Men jag gick på Terjes förklaring, att det var kromatisk abberation (om det stavas så). Jag litade på honom när han ville gå igenom mina bilder. Inte hade jag blivit besviken om det inte fanns nåt, för jag hade ju inte hittat nåt."
 
Vart tog debatten om Terje Hellesös bildstölder vägen?
Han har (förmodligen) använt andra fotografers bilder och använt dem som sina egna, dessutom har han tjänat pengar på dem. (antagande)

Har någon koll på vad som händer där?

Vilket lands lagar gäller om man tar utländska bilder och använder dom i Sverige?
Stockphotos är väl det företag som det prats om, eller? USA?

Jag vill veta vad som händer för oavsett är detta en viktig fråga!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.