Spekulationerna kommer tvärtom att bli ännu större om han avvaktar. Särskilt om han avvaktar tills flashbackarna inte har tillgång till fler bilder.
Det hela är upp till honom. Säger han inget nu så är risken att hela hans genom åren samlade produktion blir misstänkt. Och att hans trovärdighet aldrig någonsin återhämtas.
Problemet är att Terje måste bearbeta situationen. Efter att ha levt med en löngn så länge som han gjort kan man inte bara vända på några minuter och lista upp allt på en gång. Då är det lätt att man frestas att ta till en nödlögn eller en bild av verkligheten som inte stämmer helt.
Och ytterligare lögner eller felaktigheter hjälper varken honom eller oss.
Är det inte lite problematiskt att först avkräva ett svar från TH för att bringa klarhet för att i nästa andetag säga att det inte är trovärdigt och ingen kommer tro honom?
Det förtar väl liksom poängen med att uttala till att börja med?
/Maverick
Precis, min poäng. Vi behöver backa av och låta honom få tid att komma med ett krrekt svar.
Vi behöver oxå tänka på att det är en människa och att ett svar i framtiden kan komma att missaen bild eller information av misstag och inte som i ett led att mörka något. Idag finns det inte utrymme för nåt av detta.
Hehe, du har helt klart en poäng.
Jag tror inte Terje kan eller vill svara på ett sådant sätt att den stora massan tror honom.
Han har ju tappat all form av trovärdighet både vad gäller foto och åsikter runt detta.
Terje verkar göra som i stort sett alla "kändisar" gör i denna situation. Han försöker mörka, släta över och söka sympatier bäst han kan. Det förbättrar ju inte direkt hans trovärdighet.
Om han kastat upp alla korten (hehe) på bordet när första beviset dök upp så skulle detta blåst över mycket smidigare. Fortfarande jätteskandal så klart men han som person/fotograf hade klarat sig bättre.
Det är en mänsklig reaktion och att man ser det hos de flesta i situationen visar just bara detta inte att kändisar är "dummare" än andra.
Det som nu pågår är inte något drev - enligt min uppfattning / mvh FiCa1
Vilket jag heller aldrig påstått.
Men om ett uttalande från honom nu skulle visa sig vara felaktigt skulle det starta en ny storm (drev).
Ja han kommer lindrigt undan i förhållande till alla han lurat och bedragit
Tycker inte att detta stämmer riktigt.
Först är det svårt att ta debatten på ren spekulation med nån som inte drabbats eller uttryckt på vilket sätt man drabbats.
Terje, är nog den som får uppleva de största konsekvenserna av det han gjort (och det är som det ska).
Sen finns det de som gått kurser (inkl jag) där har jag inte sett någon som ansett att dom pengarna är bortkastade.
De som köpt böcker/bilder - inte heller sett någon här som anser att pengarna kastats i sjön eller att det är en big deal.
Sen har vi de som drabbats av Terjes brott eventuella (vi har ingen dom idag men det ser mkt allvarligt ut) mot upphovsrätten. Svårt att säga var det slutar men om han döms kommer de troligen att bli kompenserade. (Sen har de fått rätt mycket uppmärksamhet för sina bilder).
Naturfotograferna i almänhet, som jag ser det blir det en nyttig debatt om att vara tydlig om vilka manipulationer man använder sig av. Är det dokumentärt eller bildskapande i en vidare bemärkelse.
Men självklart kommer folk att ifrågasätta bilder äkthet på ett annat sätt under en tid. Sen kommer det att falla i glömska.
Så i mitt tycke verkar de som gapar mest om att det är synd om de drabbade inte tillhöra den gruppen själva...