Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här blev jag verkligen nyfiken och kände mig tvungen att göra ett inhopp. Du skriver att Terje har talat om hur omfattande det är. Var har du funnit den informationen? Om det verkligen är så att han gått ut med den informationen om hur omfattande, dvs. vilka bilder det rör sig om, så kanske inte Flashbackarna behöver "terriera" några fler av hans bilder.
Personligen tycker jag att det är underhållande att följa Flashbackforumet och även debatten här på Fotosidan.

Jag tror den s.k. omfattningen innefattar hans konversation med NVV, då han enligt dem sade att han endast hade manipulerat under år 2011 och under lodjursprojektet vilket ledde till att han fick behålla priset.

Nu håller däremot NVV på med en ny utredning pga vargbilden från 2007 som har uppdagats förut.

Jo, jag tror på mäniskor i grunden och med "FBs" s.k. bevis kan var både si och så i en ordentlig prövning för hittils har de ju bara "prövats" av en sida s.a.s.

Terje har erkänt fusk med lodjursbilder under 2011.Exakt hur många det är har jag ingen aning om och bekymrar mej inte speciellt heller för svar lär nog komma från han och han är ju inte precis i någon ställning att fortsätta ljuga.

Vad Terje har skrivit på sin Facebook under senaste veckan har jag ingen aning om för jag följer inte hans sidor på Facebook eller bloggar mm, Har aldrig gjort de heller.

Tack för omtanken om ledsamheten.

/Leif
Vi maler ner hans förljugna påstående om att det bara skulle handla om 2011. Vem sjutton tror på Terje idag om att det bar skulle handla om 2011? Du är den i hela Sverige som tror på Terje idag, Du har ju fan ingen som helst insikt om omvärlden. Jag ser ut som en fågelholk

Kanske onödigt att tuppfäktas, men jag tycker det är viktigt för saken ändå. Är det för att han inte kontaktade Terje först som du anser att Glöersen är en självutnämnd expert som bara vill framhäva sig själv?

Ja. Men varför agerade så oetiskt som han gjorde i den här frågan är det nog bara han som kan svara på i slutändan...

/Leif

Skulle vilja göra ett tillägg till min tidigare fråga till Leif:

Jag gick själv t.ex ut och ifrågasatte en Ikon i samband med EU-valet (Stefan Edman) i en tidningsartikel. Detta på grundval av hans egna uttalanden och vad han skrivit samt den dubbelroll han fick i en viss fråga om EU, där Naturskyddsföreningen stod för en sak (Edman hade varit med om att fatta beslutet) och kampanjen Ja till Europa (där Edman också var engagerad) stod för en annan uppfattning. Jag tyckte inte jag behövde fråga Edman vad han tyckte om det jag skrev på förhand, han hade ju redan gjort sina uttalanden och ställningstaganden som jag grundade min debattartikel på. Jag fick svar, var så säker och svarat hade ju även Terje kunnat göra i en kommentar till bloggen. Fast det kanske han gjorde, har inte läst alla kommentarerna, bara bloggen. Han gick ju dessutom i svaromål på andra ställen än Gröelsens blogg.

Senast ändrad:
Jag tror den s.k. omfattningen innefattar hans konversation med NVV, då han enligt dem sade att han endast hade manipulerat under år 2011 och under lodjursprojektet vilket ledde till att han fick behålla priset.

Nu håller däremot NVV på med en ny utredning pga vargbilden från 2007 som har uppdagats förut.

Ok, ja, enligt det som har framkommit av privatutredningarna på Flashback så verkar ju det rätt så troligt att han har hållit på några år med terjandet. Dags att han lägger alla kort på bordet. Känns väl som att hans professionella karriär inom foto är egentligen är helt över men att en liten chans till en comeback finns om karln klämmer fram sanningen, hela sanningen om hur långt tillbaka det här har försiggått.

Stöd? Som naturfotograf? Tror du på det själv?
Han är totalt körd, för överskådlig framtid. Hans förtroende är förbrukat.
Vilken institution / företag / privatperson kommer köpa "en äkta Hellesö" i framtiden?

Lika lite som jag hoppades att Ben Johnson eller Ludmila Engqvist skulle fortsätta inom sina specialgrenar, lika lite kan du räkna med mitt stöd för Terje Hellesö som naturfotograf framöver. De är alla simpla fuskare, som i ett nafs förstörde sitt tidigare anseende och bedrifter, i jakten på än mer framgång, idolskap och pengar. Ben Johnson var fortfarande lika snabb, dagen efter avslöjandet, men det var liksom inte samma sak längre -- han var inte samma "inspiratör" längre -- eller hur?

Människan Terje önskar jag allt gott och att allt reder ut sig, men be mig inte stödja honom som professionell naturfotograf, kurshållare och föreläsare i framtiden.

Det är frivilligt men jag kan mycket väl tänka mej att gå på någon av hans inspirerarande kurser trots de som hänt. Han måste ju ha ännu mer att lära ut nu ;-)

/Leif

Det är frivilligt men jag kan mycket väl tänka mej att gå på någon av hans inspirerarande kurser trots de som hänt. Han måste ju ha ännu mer att lära ut nu ;-)

/Leif

Efter att ha gått på en av hans nya montage-lära-känna-djuret-kurser kommer nog hans gäster finna att deras bilder formligen översvämmar av exotiska, nordiska djur.

Ber om ursäkt att jag inte hinner me att svara på alla foruminlägg till mej för nu ska jag gå och lägga mej och i helgen är det fullt upp med min dotters 30-årskalas.

Ses kanske på söndag kväll....

En mas sa :)

/Leif

Ja. Men varför agerade så oetiskt som han gjorde i den här frågan är det nog bara han som kan svara på i slutändan...

/Leif

Tycker inte det var oetiskt av Gröelsen, se svaret i mitt tillägg tidigare. Ikoner måste kunna ifrågasättas, och man ska inte behöva gå och be om deras egna synpunkter på saken innan man gör det, speciellt inte när lögnerna var så uppenbara för Gröelsen (som satt inne med kunskapen) som i det här fallet.

Efter att ha gått på en av hans nya montage-lära-känna-djuret-kurser kommer nog hans gäster finna att deras bilder formligen översvämmar av exotiska, nordiska djur.

Kan tänka mig att man får lära sig vikten av att titta igenom sina gamla bilder på Terjes kurser. För att där kanske hitta något intressant i djurväg. "Se där, är det inte lodjur som står där i busken!" säger Terje. Var? säger kursdeltagaren. "Ähhh, du kan ta lite rast nu, du verkar vara lite trött i ögonen" säger Terje. När man kommer tillbaka från rasten så ser man ju tydligt lodjuret där i sin egen bild som man brände av i skogarna på Gotland under semestern. "Tack Terje för att du lärde mig att se bilder med andra ögon" utbrister kursdeltagaren glad i hågen.

Kan tänka mig att man får lära sig vikten av att titta igenom sina gamla bilder på Terjes kurser. För att där kanske hitta något intressant i djurväg. "Se där, är det inte lodjur som står där i busken!" säger Terje. Var? säger kursdeltagaren. "Ähhh, du kan ta lite rast nu, du verkar vara lite trött i ögonen" säger Terje. När man kommer tillbaka från rasten så ser man ju tydligt lodjuret där i sin egen bild som man brände av i skogarna på Gotland under semestern. "Tack Terje för att du lärde mig att se bilder med andra ögon" utbrister kursdeltagaren glad i hågen.

Skulle även kunna tänka mig att denna lektion skulle vara en del av kurserna:

http://www.youtube.com/watch?v=4K-p9afRB7s&feature=channel_video_title

Var inte det fladdermusbilden? Det börjar bli snurrigt att hålla reda på... Var det inte den som var sparad i januari men redigerad i augusti, och inte vid nåt av datumet skulle månen vara i den fasen?

Jag skulle kunna tänka mig att om han inte fuskat HELA sin fotokarriär så kan ett projekt som "Året" vara en inkörsport - leverera en publicerbar, gärna spektakulär, bild om dagen (jag har inte sett den men det är väl idén?) är ju väldigt svårt och frestelsen att fuska måste vara stor. Hellre än att låta projektet gå i stöpet, varför inte skarva lite?
Fladdermusbilden var inte med i Året (källa: något inlägg i den här långa tråden).

Jag kan inte svära på att inte jag har blandat ihop något - det har som sagt varit rätt mycket bildprat med missförstånd om vilken bild det gäller. Men såhär har jag uppfattat faktan om fladdermusbilden:

* Exif säger 15 januari 2006, stämmer med månfas. Dock sover fladdermöss då, och enligt boken Året befann sig Terje långt ifrån Skåne och kunde omöjligt ta bilden då.
* Terje säger ~15 augusti 2006, stämmer med fladdermössens aktivitet men inte med månfas. Befann sig i Skåne.
* Exif säger slutartid 1/15 och fladdermöss flaxar rätt kvickt. Någon räknade ut att en fladdermus rör sig ca 40 cm på den tiden.

Eventuellt minns jag fel om att månfasen stämmer med januaridatumet, men är den uppgiften fel så blir ju knappast bilden mer trovärdig ändå, så det spelar mindre roll.

Din teori om Året och att projektpressen lockade honom att fuska känns inte helt orimlig. Han verkar ju ha rätt svårt att släppa misslyckade projekt - till och med pågående lodjursprojekt har han skrivit ska slutföras! Jag förstår inte alls hur han tänkt sig att det ska genomföras, nu när han inte kan klippa och klistra längre.

8bte så otroligt

'Man had väl kunnt tänka sig att hd snarast borde gåut och säga som det är. hn har allr att vinna på det

En sedvanlig "krukvaxt-nivå" i debatten kansle?...

Patetiskt!

/Leif

Undrar vilken relation du har till Terje, skulle nästan kunna tro att du är familjemedlem, detta grundar jag helt och hållet på sättet du konstant har försvarat Terje från början, och fortfarande.

Läs han första "come-back"-tal så inser du inställningen människan har. Tror han drivs av saker vi inte förstår oss på.

Jag tycker att det verligen börjar bli hög tid att Terje tar bladet från munnen och börjar berätta för alla som drabbats och som idag sitter med en stor besvikelse över det han gjort. Det blir nog bara värre ju längre han väntar och snart börjar nog även de som kan tänka sig att förlåta honom att tröttna. Det börjar nog bli ganska bråttom nu.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar